Billedserie: Broens smukke og dramatiske historie

Fotojournalist Morten Rode fik dette smukke billede over tågen på Storebæltsbroen. Arkivfoto: Morten Rode

Billedserie: Broens smukke og dramatiske historie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Siden byggeriet af Storebæltsbroen startede for snart 30 år siden er der sket lidt af hvert. Vi har været i fotoarkivet og fundet smukke og dramatiske højdepunkter i broens historie.

Storebælt: Det var på alle måder et skelsættende bygningsværk, der i årene 1988 til 1998 rejste sig mellem Nyborg og Korsør. Men også efter at Storebæltsforbindelsen stod færdig, har den lagt beton til flere både smukke og dramatiske begivenheder.

Broen er blevet fotograferet et utal af gange af avisens og andre fotografer. Et af de mest spektakulære billeder blev taget af fotojournalist Morten Rode, der kunne bekræfte, at over skyerne skinner solen. Og månen tilmed også.

Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Post Danmark Rundt 2004, 5. etape. Feltet kører samlet over Storebæltsbroen under 5. etape lørdag 7. august 2004 fra Odense til Roskilde. Arkivfoto: Kristian Juul Pedersen/Scanpix
Post Danmark Rundt 2004, 5. etape. Feltet kører samlet over Storebæltsbroen under 5. etape lørdag 7. august 2004 fra Odense til Roskilde. Arkivfoto: Kristian Juul Pedersen/Scanpix
Verdens største krydstogtsskib, 63 meter høje
Verdens største krydstogtsskib, 63 meter høje "Voyager of The Seas", på vej under Storebæltsbroen mandag aften 1. nov. 1999 ved 18-tiden. Skibet, der er bygget i Finland, er på vej til sin endelige destination i Caribien, hvor 3.800 passagerer skal med på hver tur. På sin vej runder det 140.000 bruttotons store fartøj Skagen tirsdag. Foto: Bjarke Ørsted/Scanpix
Østbroen set fra pylon 16 fredag den 5. juni 1998. Arkivfoto: Søren Steffen/Scanpix
Østbroen set fra pylon 16 fredag den 5. juni 1998. Arkivfoto: Søren Steffen/Scanpix
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt

        350 gymnaster slog flik-flak over broen 7. juni 1998 ? efter sigende verdens længste flik-flak-kæde. Foto: Benny Ahlmann-Jensen
350 gymnaster slog flik-flak over broen 7. juni 1998 ? efter sigende verdens længste flik-flak-kæde. Foto: Benny Ahlmann-Jensen

        Så går det opad ? løbere på vej over højbroen 6. juni 1998. Foto: Peter Leth-Larsen
Så går det opad ? løbere på vej over højbroen 6. juni 1998. Foto: Peter Leth-Larsen

        Dronning Margrethe sprængte snoren og kørte i sin Daimler over Storebælt som den første 14. juni 1998. Foto: Peter Leth-Larsen
Dronning Margrethe sprængte snoren og kørte i sin Daimler over Storebælt som den første 14. juni 1998. Foto: Peter Leth-Larsen

        Verdens største krydstogtsfartøj, Oasis of the Seas, strøg klokken 00.18 med en uhyggeligt lille marginal under Storebæltsbroen, oplyser vagthavende hos VTS Storebælt, der overvåger skibstrafikken i farvandet. Det 360 meter lange og 72 meter høje finskbyggede fartøj var forberedt på, at gennemsejlingshøjden under Storebæltsbroen er 65 meter. Teleskopiske skorstene, der kan sænkes, gør det muligt for Oasis of the Seas lige at snige sig under broen på vej fra værftet i Turku i Finland til hjemhavnen i Port Everglades i Fort Lauderdale i Florida.
Verdens største krydstogtsfartøj, Oasis of the Seas, strøg klokken 00.18 med en uhyggeligt lille marginal under Storebæltsbroen, oplyser vagthavende hos VTS Storebælt, der overvåger skibstrafikken i farvandet. Det 360 meter lange og 72 meter høje finskbyggede fartøj var forberedt på, at gennemsejlingshøjden under Storebæltsbroen er 65 meter. Teleskopiske skorstene, der kan sænkes, gør det muligt for Oasis of the Seas lige at snige sig under broen på vej fra værftet i Turku i Finland til hjemhavnen i Port Everglades i Fort Lauderdale i Florida.

        Vi kan godt tænke stort, selv om vi er et lille land, udtalte statsminister Poul Nyrup-Rasmussen ved åbningen. Foto: Peter Leth-Larsen
Vi kan godt tænke stort, selv om vi er et lille land, udtalte statsminister Poul Nyrup-Rasmussen ved åbningen. Foto: Peter Leth-Larsen

        Gamle og nye transportformer ? skoleskibet Georg Stage med højbroen i baggrunden 14. juni 1998. Foto: Benny Ahlmann-Jensen
Gamle og nye transportformer ? skoleskibet Georg Stage med højbroen i baggrunden 14. juni 1998. Foto: Benny Ahlmann-Jensen

        Kronprins Frederik vinkede til de mange tilskuere, der havde samlet sig 5. juni 1998, da Røde Kors? store Åben Bro-arrangement (over flere dage) skulle sættes i gang. Til venstre Røde Kors? daværende generalsekretær, Jørgen Poulsen. Foto: Benny Ahlmann-Jensen
Kronprins Frederik vinkede til de mange tilskuere, der havde samlet sig 5. juni 1998, da Røde Kors? store Åben Bro-arrangement (over flere dage) skulle sættes i gang. Til venstre Røde Kors? daværende generalsekretær, Jørgen Poulsen. Foto: Benny Ahlmann-Jensen

        Brofestfyrværkeriet den 12. juni sent om aftenen ? et par dage før den officielle åbning. Foto: Benny Ahlmann-Jensen
Brofestfyrværkeriet den 12. juni sent om aftenen ? et par dage før den officielle åbning. Foto: Benny Ahlmann-Jensen

        Et smukt syn og godt kram, sagde Dronning Margrethe, da hun skulle karakterisere byggeriet af broen. Foto: Peter Leth-Larsen
Et smukt syn og godt kram, sagde Dronning Margrethe, da hun skulle karakterisere byggeriet af broen. Foto: Peter Leth-Larsen

        Fra Åben Bro-arrangementet 6. juni 1998 ? fem rulleskøjteløbere på vej over broen i deres egen lille kæde. Foto: Benny Ahlmann-Jensen
Fra Åben Bro-arrangementet 6. juni 1998 ? fem rulleskøjteløbere på vej over broen i deres egen lille kæde. Foto: Benny Ahlmann-Jensen

        Den gamle jernbanefærge, Kong Frederik IX ? som en tid var museumsfærge i Nyborg ? fik en ekstra sejltur 14. juni, da den med en lyd fra sit horn skulle indgå i komponisten Bo Holtens Bro-kantate. Foto: Benny Ahlmann-Jensen
Den gamle jernbanefærge, Kong Frederik IX ? som en tid var museumsfærge i Nyborg ? fik en ekstra sejltur 14. juni, da den med en lyd fra sit horn skulle indgå i komponisten Bo Holtens Bro-kantate. Foto: Benny Ahlmann-Jensen

        Racerkøreren Thorkild Thyrring fik som en af de første lov til at køre over Storebæltsbroen ? ledsaget af Cecilie Thomsen ? i en åben MGB sportsvogn. Foto: Benny Ahlmann-Jensen
Racerkøreren Thorkild Thyrring fik som en af de første lov til at køre over Storebæltsbroen ? ledsaget af Cecilie Thomsen ? i en åben MGB sportsvogn. Foto: Benny Ahlmann-Jensen

        En beruset overstyrmand sejlede det 3500 tons store M/V Karen Danielsen  ind i vestbroen fra syd. Skibet kilede sig fast og broen blev lukket i 5 timer. Kollisionen forårsagede et hul i betonen på broen, hvilket dog ikke havde væsentlig praktisk betydning. Arkivfoto: John Fredy
En beruset overstyrmand sejlede det 3500 tons store M/V Karen Danielsen ind i vestbroen fra syd. Skibet kilede sig fast og broen blev lukket i 5 timer. Kollisionen forårsagede et hul i betonen på broen, hvilket dog ikke havde væsentlig praktisk betydning. Arkivfoto: John Fredy

        En beruset overstyrmand sejlede det 3500 tons store M/V Karen Danielsen  ind i vestbroen fra syd. Skibet kilede sig fast og broen blev lukket i 5 timer. Kollisionen forårsagede et hul i betonen på broen, hvilket dog ikke havde væsentlig praktisk betydning. Arkivfoto: Yilmaz Polat
En beruset overstyrmand sejlede det 3500 tons store M/V Karen Danielsen ind i vestbroen fra syd. Skibet kilede sig fast og broen blev lukket i 5 timer. Kollisionen forårsagede et hul i betonen på broen, hvilket dog ikke havde væsentlig praktisk betydning. Arkivfoto: Yilmaz Polat

        Hundredevis af nysgerrige mennesker tog i august 2013 opstilling på storebæltskysten for at opleve verdens største containerskib, Mærsk Mc-Kinney Møller, sejle under Storebæltsbroen. Arkivfoto: Michael Bager
Hundredevis af nysgerrige mennesker tog i august 2013 opstilling på storebæltskysten for at opleve verdens største containerskib, Mærsk Mc-Kinney Møller, sejle under Storebæltsbroen. Arkivfoto: Michael Bager

        Verdens største containerskib sejler her under Storebæltsbroen på vej til Polen. Arkivfoto: John Fredy
Verdens største containerskib sejler her under Storebæltsbroen på vej til Polen. Arkivfoto: John Fredy

        Storebæltsbroen set fra fyrbakken på Sprogø. Arkivfoto: Michael Bager
Storebæltsbroen set fra fyrbakken på Sprogø. Arkivfoto: Michael Bager

        To af den russiske flådes største krigsskibe, atomubåden
To af den russiske flådes største krigsskibe, atomubåden "Dmitrij Donskoj" og slagkrydseren "Pjotr Velikij" (Peter den Store) passerer Storebæltsbroen på vej til en øvelse i Østersøen. Skibene er blandt de største krigsskibe i verden. Foto: Michael Bager

        To af den russiske flådes største krigsskibe, atomubåden
To af den russiske flådes største krigsskibe, atomubåden "Dmitrij Donskoj" og slagkrydseren "Pjotr Velikij" (Peter den Store) passerede i 2017 Storebæltsbroen på vej til en øvelse i Østersøen. Skibene er blandt de største krigsskibe i verden. Foto: Michael Bager

        Fotojournalist Morten Rode fik dette smukke billede over tågen på Storebæltsbroen. Arkivfoto: Morten Rode
Fotojournalist Morten Rode fik dette smukke billede over tågen på Storebæltsbroen. Arkivfoto: Morten Rode

        Fotojournalist Morten Rode fik dette smukke billede over tågen på Storebæltsbroen. Arkivfoto: Morten Rode
Fotojournalist Morten Rode fik dette smukke billede over tågen på Storebæltsbroen. Arkivfoto: Morten Rode

        Fotojournalist Morten Rode fik dette smukke billede over tågen på Storebæltsbroen. Arkivfoto: Morten Rode
Fotojournalist Morten Rode fik dette smukke billede over tågen på Storebæltsbroen. Arkivfoto: Morten Rode

        Pressefotograf Yilmaz Polat var med i toppen af en af Storebæltsbroens pyloner, da juletræet i 2007 blev tændt. Arkivfoto: Yilmaz Polat
Pressefotograf Yilmaz Polat var med i toppen af en af Storebæltsbroens pyloner, da juletræet i 2007 blev tændt. Arkivfoto: Yilmaz Polat

        Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt

        Den store åbningsfest i 1998 trak masser af gæster. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt
Den store åbningsfest i 1998 trak masser af gæster. Arkivfoto: Søren Madsen/Sund&Bælt

        Da Storebæltsbroen fyldte 10 år var var fotojournalist Maria Tuxen Hedegaard fra JydskeVestkysten på reportagetur i toppen af en af pylonerne. Arkivfoto: Michael Bager
Da Storebæltsbroen fyldte 10 år var var fotojournalist Maria Tuxen Hedegaard fra JydskeVestkysten på reportagetur i toppen af en af pylonerne. Arkivfoto: Michael Bager

        Månen står op over Storebæltsbroen. Set fra Tårup Strand en sommernat i 2010. Arkivfoto: Michael Bager
Månen står op over Storebæltsbroen. Set fra Tårup Strand en sommernat i 2010. Arkivfoto: Michael Bager

Billedserie: Broens smukke og dramatiske historie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce