Bilinspektør vidnede i retten: Derfor endte minkfedt på Storebæltsbroen før dødsulykke

Ifølge en bilinspektør var det ikke forsvarligt at køre med minkfedt i en container som den, der blev brugt i forbindelse med en dødsulykke i november. Minkfedtet skvulpede over og var skyld i, at flere bilister kørte galt. Foto: Michael Bager

Bilinspektør vidnede i retten: Derfor endte minkfedt på Storebæltsbroen før dødsulykke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Containeren, hvorfra der blev spildt minkfedt på Storebæltsbroen forud for en tragisk dødsulykke i november, var ikke egnet til at transportere den flydende last. Det forklarede en bilinspektør i retten fredag.

En 33-årig lastbilchauffør er tiltalt for ikke at have sikret sin last tilstrækkeligt og dermed uagtsomt været skyld i, at en etårig pige pådrog sig fatale skader i en færdelsulykke på Storebæltsbroen den 17. november sent om aftenen sidste år.

Han kørte med en lastbil med anhænger, der fragtede minkfedt, men containeren var ikke egnet til formålet og derfor endte minkfedtet på kørebanen. Det forklarede en bilinspektør, da han fredag vidnede i Retten i Svendborg i sagen mod den 33-årige lastbilchauffør og en 25-årig bilist fra Aarhus.

Containeren havde to låger på toppen, men de sluttede ikke helt tæt ved samlingen, og der var ingen lås til at holde dem på plads. Derfor gik det ifølge bilinspektøren galt, da lastbilchaufføren foretog en opbremsning for at undgå en bil med trailer foran sig.

- Min vurdering er, at slagteriaffaldet blev skubbet frem ved opbremsningen og opad i en søjle med så stort et tryk, at det kortvarigt skubbede lågerne op, så der blev spildt på motorvejen, sagde han.

Imod retningslinjer

Ud fra fartskriveren i lastbilen kunne inspektøren se, at chaufføren bremsede med op til 4,7 m/s². Ifølge retningslinjerne skal gods sikres, så det kan modstå en opbremsning på otte m/s² uden at ende på kørebanen.

Han forklarede også, at der ved transport af væsker skal være tværgående skvulpeplader, der inddeler en container i mindre rum for at hindre, at væsken kommer i slinger, når man drejer. Det var der heller ikke i den pågældende lastbil.

Også ejeren af vognfirmaet, som den 33-årige kørte for, afgav vidneforklaring. Han fortalte, at firmaet har transporteret minkfedt siden grundlæggelsen i 1979. I sæsonen for pelsning er 20-30 af firmaets lastbiler beskæftiget med affald fra minkbranchen, og firmaet har aldrig før oplevet, at minkfedt er skvulpet over i trafikken.

- Gør minkavlerne, som de bør, er minkfedt nemt at håndtere, for så er det som en dej. Men kommer der for meget skyllevand i, kan det blive tyndere. Det kan man ikke se, fordi vandet er under fedtet, forklarede vognmanden.

- Så bliver det mere levende, men det vil typisk vise sig, når man læsser. Det kan man ikke køre med, og så skal der ske omlæsning. Det er chaufføren, der afgør, om situationen er forsvarlig, sagde han.

Firmaet fik efter trafikulykken en bøde på 2000 kroner, som ifølge ejeren mest af alt blev betalt, fordi det var en mindre bøde, og de ikke ville bruge tid i retten.

Vognmanden fortalte, at containeren er konstrueret til at køre med slagteriaffald og døde dyr og lever op til veterinærkravene. Containeren er fortsat i brug.

Bilinspektør vidnede i retten: Derfor endte minkfedt på Storebæltsbroen før dødsulykke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce