Analyse: Her er de fynske trafikprojekter, der betaler sig - og det er ikke letbaner

Et af de projekter, som placerer sig højt på listen over rentable trafikinvesteringer, er en forbedring af jernbanen mellem Ringsted og Odense. En hastighedsopgradering på strækningen vil være en god forretning for samfundet, lyder det i analysen fra Kraka. Arkivfoto: Michael Bager

Analyse: Her er de fynske trafikprojekter, der betaler sig - og det er ikke letbaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pengene til letbaner er ikke godt givet ud - derimod ville det være en god forretning for samfundet at bruge penge på bl.a. opgradering af jernbaner over Fyn og udbygning af E20 syd om Odense, lyder konklusionen i en rapport fra Kraka.

Politikerne kan ikke finde ud af at investere skattekroner i nye veje og jernbaner - de ved i hvert fald ikke, hvilke projekter der er gode at skyde penge i. Det er konklusionen i en analyse, der er udarbejdet af Tænketanken Kraka.

- Vi har en lang historik for at vedtage infrastrukturinvesteringer, som ikke er særligt gode, siger vicedirektør og cheføkonom Jens Hausch fra Kraka til fagbladet Ingeniøren. Dog skal der tages nogle forbehold for de forskellige projekters interne rente, blandt andet i forhold til hvilket år projektet blev finansieret.

Letbanen i Aarhus er med på listen over dårlige investeringer. Banen kom for alvor på skinner i december 2017, men den er en dårlig forretning for samfundet, konkluderer Kraka: "Historisk og også i de senere år er en række ikke-rentable projekter gennemført. Letbanerne i flere danske byer er nyere eksempler på dette, og må betragtes som spild af offentlig finansiering," hedder det i analysen.

Fælles for mange af de dårlige investeringer er, at de er vedtaget, og finansieringen er fundet. Til gengæld er nogle af de tiltag og investeringer, der kan betale sig, ikke vedtaget.

FAKTA Høj intern rente er positivt
En intern rente bruges til at beskrive afkastet af en investering og kan dermed bruges til at sammenligne investeringer. Deninterne rente beskriver det årlige afkast af en investering, så en høj intern rente er ensbetydende med, at der er et højt årligtafkast af investeringen. Det betyder selvsagt, at en høj intern rente er meget positivt for en investering.Kilde: Kraka
Letbanearbejde er i fuld gang på Nyborgvej i Odense. Foto: Kim Rune
Letbanearbejde er i fuld gang på Nyborgvej i Odense. Foto: Kim Rune

Opgradering af togstrækninger og E20

Et af de projekter, som placerer sig højt på listen, er en forbedring af jernbanen mellem Ringsted og Odense. Det ville være rentabelt, hvis der kom en hastighedsopgradering på strækningen, lyder det i analysen fra Kraka. Dette projekt er hverken besluttet eller finansieret - ligesom en opgradering af S-togsnettet i København heller ikke er det, selvom det ville give en fin forrentning, ifølge analysen.

- Det burde man se at komme i gang med. Vi kunne jo bruge nogle af de penge, der er sat af til letbane, siger Jens Hausch til Ingeniøren.

En ny jernbane over Vestfyn ville ifølge Krakas analyse også være en positiv forretning for samfundet - hvor stor forrentningen vil være afhænger dog af, i hvor høj grad projekterne i Togfonden (som skal finansiere jernbanen) realiseres. En opgradering af hele jernbanestrækningen mellem Odense og Aarhus ville ifølge Krakas tal også give en klart positiv forrentning.

Det samme ville et projekt, som er et stykke fra at blive vedtaget: En fast vejforbindelse mellem Bogense og Juelsminde. Her er den interne rente, som betegner, hvor godt projektet ville kunne forrentes, dog kun på 1,9. Endnu mindre er den - 0,8 procent - for en tredje vejforbindelse over Lillebælt. Det er et projekt, hvor Middelfarts borgmester, Johannes Lundsfryd, fornylig efterlyste mere handling.

Også udvidelsen af den Fynske Motorvej E20 syd om Odense er på listen. Beslutningen om udvidelsen er taget, men der er endnu ikke fundet en finansiering til projektet. Konklusionen fra Kraka er alligevel, at det kan betale sig for samfundet at udvidelse strækningen - dog er der ikke taget højde for omkostningerne til tilslutningsanlægget ved det kommende Nyt OUH.

Analyse: Her er de fynske trafikprojekter, der betaler sig - og det er ikke letbaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce