Analyse: Bro mellem Als og Fyn giver størst gevinst til Odense

Als-Fyn-Broen står til at blive 11 kilometer lang, skære 60 minutter af køreturen fra København til Sønderborg og op mod 15.400 biler vil kunne passere mellem Fyn og Sønderjylland i døgnet. Illustration: Cowi

Analyse: Bro mellem Als og Fyn giver størst gevinst til Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Arbejdsgruppen bag broinitiativet Als-Fyn-Broen har endnu engang fået udarbejdet en rapport, der bakker op om dens vision om en fast forbindelse mellem Fyn og Als. Denne gang lyder konklusionen, at forbindelsen vil bidrage med yderligere 5,2 milliarder kroner i dynamiske effekter end hidtil antaget. Overraskende nok vil den største effekt gavne Odense.

Hvis en bro mellem Als og Fyn på et tidspunkt bliver en realitet, vil den gavne samfundsøkonomien endnu mere end hidtil antaget. Det viser en ny rapport.

AlsFyn Sekretariatet har bedt rådgivningsfirmaet Rambøll om at udarbejde endnu en rapport om samfundsgevinsterne ved en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Rapporten viser, at i stedet for en gevinst på 4,6 milliarder kroner (som en Cowi-rapport fra marts viste), kan broen give op til i alt 9,9 milliarder kroner i nettoværdi.

Analysen skal ses i direkte forlængelse af den tidligere rapport fra Cowi, som beregnede de trafikale og traditionelle samfundsøkonomiske effekter af en forbindelse. Den nye rapport kigger på de bredere økonomiske effekter - de dynamiske effekter, som ikke er medtaget i den første beregning.

De dynamiske effekter er blandt andet, hvad det giver samfundsøkonomisk, når der bliver kortere mellem arbejdstager og arbejdsplads, rejseomkostningerne falder og der bliver et øget udbud på vare- og servicemarkederne.

- Man kan sige, som med alle fremtidsscenarier og fremskrivninger, er der en vis usikkerhed. Men den er lavet med anerkendte metoder, og jeg er personligt overbevist om, at de her tal vil kunne realiseres, når der bliver tættere mellem erhvervslivet på Als og Fyn, som den her rapport forudser fortætningseffekterne af, siger Hans Stavnsager, borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune og med i styregruppen bag projektet.

Og de effekter er størst i Odense.

Als-Fyn-Broen
Als-Fyn-Broen er et samarbejdsprojekt mellem Faaborg-Midtfyn Kommune og Sønderborg Kommune.Rådgivningsfirmaet Cowi og konsulenthuset HBS Economics har tidligere udarbejdet rapporter over fordelene ved broen. De viser, at forbindelsen vil spare bilister fra eksempelvis Odense til Sønderborg cirka 75 kilometer og 50 minutter i bil.

Desuden vil forbindelsen aflaste motorveje både på Vestfyn og i Sønderjylland, og Lillebæltsbroen med 10 procent. En bro vil også skabe mulighed for både fynboer og sønderjyder for at få adgang til mange tusind jobs - og arbejdsgiverne til flere arbejdstagere.

Bliver broen til virkelighed vil den forbinde Fynshav på Als med Bøjden på Fyn. Forbindelsen kan både være en bro og en tunnel.

Broen ventes at koste 18,5 milliarder nutidskroner. Udgifter til løbende vedligehold og drift af et eventuelt betalingsanlæg spæder til.

Odense er vinder

Als-Fyn-Broen er et samarbejdsprojekt mellem Faaborg-Midtfyn Kommune og Sønderborg Kommune, som undersøger mulighederne for en fast forbindelse mellem Als og Fyn - det være sig en bro eller en tunnel.

Tidligere har en del af kritikken af broen været, at kun Sønderborg Kommune vil vinde ved en bro. Det bemærkelsesværdige ved den nye analyse er derfor, at de klart største dynamiske effekter vil falde i Odense og Faaborg-Midtfyn Kommune, der kan vinde henholdsvis 702 og 526 millioner i dynamiske effekter.

- Det viser tydeligt, at det er Fyn-siden, der virkelig vil kunne mærke de positive effekter - ikke mindst Odense. Men det overrasker ikke mig, for med udviklingen i robotklyngen og de højteknologiske virksomheder, giver det mening, at man vil se store effekter i Odense og Sønderborg, siger Hans Stavnsager.

Efter Odense og Faaborg-Midtfyn Kommune vil også Sønderborg, Svendborg og Kolding få ganske store dynamiske effekter.

Der er stadig ingen konkrete finansieringsplaner af broen, og der skal findes godt 18,5 milliarder kroner, før broen bliver en realitet. Jørgen Mads Clausen, bestyrelsesformand i Danfoss-koncernen og styregruppeformand i komitéen for Als-Fyn-Broen, sagde senest, at Danfoss ikke kommer til at spytte kroner i projektet. Broen skal i stedet statfinansieres eller finansieres af en brotakst.

Flere rapporter

Ud over de økonomiske rapporter fra Cowi og Rambøll har også konsulenthuset HBS Economics begået en rapport for broinitiativet. Den viste, at broen også kan få stor positiv effekt på både arbejdsmarkedet i Faaborg-Midtfyn, resten af Sydfyn og Sønderjylland.

Hans Stavnsager, hvor mange rapporter har I tænkt jer at få udarbejdet?

- Det der realistisk set kan lade sig gøre med de ressourcer, vi har fået til rådighed af Faaborg-Midtfyn og Sønderborg kommuner. Der kommer løbende flere rapporter, for vi forsøger at vise, at projektet er realistisk og skal indgå på lige fod med andre infrastruktur-projekter på det nationale bord, siger Hans Stavnsager.

Er vejen frem da at overdynge beslutningstagerne med rapporter?

- De skal ikke overdynges. Men der har været forskellige skepsis i forhold til broen, der er nogen, der har sagt, at der ikke er samfundsøkonomi i broen. Så vi går på listen over argumenter for og mod, og får undersøgt om det er berettiget.

Det er ikke bare kejserens nye klæder?

- Nej, det er jo nye aspekter, vi undersøger hver gang. Klart vi skal ikke bare blive ved med at pumpe den ene rapport ud efter den anden, uden at der kommer noget ud af det. Vi har gjort det, vi mener, skal til for at få politikere i andre dele af landet til at tage det seriøst.

Analyse: Bro mellem Als og Fyn giver størst gevinst til Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce