Aktion på busterminalen: Buschauffører vælger mellem toiletbesøg eller madpakke

Buschauffører i Odense råber stop. Foto: Nils Mogensen Svalebøg

Aktion på busterminalen: Buschauffører vælger mellem toiletbesøg eller madpakke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Buschaufførerne i Region Syddanmark føler sig så pressede, at de ikke kan nå at holde deres pauser, viser en undersøgelse fra 3F.
  • Derfor holdt de torsdag aktion på OBC for at skabe opmærksomhed om problemerne.
  • Fremkommeligheden giver problemer, siger direktør for Tide Bus.

Klokken er otte. Busterminalen uden for OBC er fyldt med travle mennesker, der stiger af og på de grønne busser. En chauffør smiler og giver en glad hilsen, da en kvinde træder ind. Dørene lukker, og bussen kører afsted.

Dagen er allerede godt i gang for de buschauffører, der fragter odenseanere på arbejde og i skole. For chaufføren i bussen er dagen den samme som alle andre dage. Det er begyndelsen på en dag uden pauser og stresset med, at skulle indhente forsinkelser.

Busterminalen er stadig fyldt med mennesker, der venter på, at den bus de skal med, dukker op. Men blandt de ventende står en flok, der ikke skal med bussen. I hvert fald ikke som passagerer. En flok buschauffører står samlet bag et banner, hvor der står skrevet "Tid til at trykke stop". Nogle deler flyers ud.

- Vi er her for at råbe politikerne op. Vi lever under dårlige arbejdsvilkår - og det er politikerne, der kan ændre det. Det er ikke vognmænd eller trafikselskabet, vi kæmper imod. Det er politikerne på Christiansborg, der skal give et større økonomisk råderum, siger Flemming Holmelund, der er buschauffør.

Kampagnen "Tid til at trykke stop"
Buschaufførerne gik torsdag morgen ned på busterminalen på OBC for at dele flyers ud som en del af den landsdækkende 3F-kampagne "Tid til at trykke stop".Det er en kampagne, der går ud på at oplyse om, hvilke forhold der gør sig gældende for de danske buschauffører.

Der er blevet foretaget en spørgeundersøgelse blandt mere end 2600 buschauffører, hvoraf knap 500 bor og arbejder i Region Syddanmark.

Undersøgelsen viser at :

- syv ud af ti (70 procent) fortæller, at de ikke kan holde de nødvendige pauser, de ifølge overenskomsten har ret til, fordi køreplanerne ikke passer til dagligdagen i trafikken.

- halvdelen (50 pct.) klager over manglende toiletfaciliteter i løbet af dagen.

- knap halvdelen (45 pct.) har fået pause placeret i starten/slutningen af en vagt.

- over halvdelen (52 pct.) klager over manglende tid i arbejdsplanen til opstart af bus.

På søndag mødes mere end 800 chauffører fra hele landet til stormøde i Odense Congress Center i protest over deres arbejdsvilkår.

Stormødet starter kl. 10.00 - chaufførerne ankommer fra hele landet i tidsrummet 8.30-9.45 - og stormødet forventes at slutte ca. kl. 15.00.
- Man kan ikke være bekendt at byde buschauffører dårlige arbejdsvilkår, der gør at de ikke kan holde deres pauser, siger Flemming Holmelund. Foto: Nils Mogensen Svalebøg
- Man kan ikke være bekendt at byde buschauffører dårlige arbejdsvilkår, der gør at de ikke kan holde deres pauser, siger Flemming Holmelund. Foto: Nils Mogensen Svalebøg

Toiletbesøg eller madpakken

Chaufførerne er på busterminalen for at gøre deres kunder opmærksom på de arbejdsvilkår, de har. Det er en del af en landsdækkende kampagne fra 3F, som har lavet en undersøgelse blandt mere end 2600 buschauffører. Knap 500 af dem er fra Region Syddanmark.

Undersøgelsen viser, at syv ud af ti buschauffører ikke kan holde de pauser, de har ret til ifølge deres overenskomst. Det er, fordi køreplanerne ikke passer til dagligdagen i trafikken. Derudover klager over halvdelen over manglende tid i arbejdsplanen til at starte bussen op.

- Kommer man til at køre bag en, der kører 70 km/t, betyder det, at man bliver forsinket. Hvis man stadig er forsinket, når man når endestationen, betyder det, at de minutter, man er forsinket, går fra ens pause. Nogle gange er der slet ikke tid til at holde pause, andre gange skal man vælge mellem at gå på toilettet eller spise sin madpakke, siger Flemming Holmelund.

Han fortæller også, hvordan flere chauffører i flere tilfælde føler sig nødt til at køre for stærkt for at overholde tidsplanerne.

- Jeg tror, næsten alle chauffører har prøvet at køre 60 km/t i byen for at nå en tidsplan. Det er jo selvfølgelig ikke okay, at chauffører skal føle sig nødsaget til at overtræde loven for at nå en tidsplan, siger Flemming Holmelund.

Hele torsdag morgen blev der uddelt flyers på busterminalen ved OBC. Foto: Nils Mogensen Svalebøg
Hele torsdag morgen blev der uddelt flyers på busterminalen ved OBC. Foto: Nils Mogensen Svalebøg

Vognmænd erkender problem

Direktør hos Tide Bus Steen Rügge erkender, at fremkommeligheden kan være et problem og give udfordringer på vagtplanerne.

- Der er en øget problemstilling omkring fremkommelighed over alt i landet. Det er en del af køreplanerne, og det tager vi også højde for i vagtplanerne, så buschaufførerne kan holde deres pauser. Der er tillidsfolk blandt chaufførerne, der er med til at godkende vagtplanerne. Og chaufførerne i byerne er nok lidt mere pressede, end dem på landet, siger Steen Rügge.

Han siger også, at arbejdsplanerne hos Tide Bus bliver lavet ud fra de køreplaner, trafikselskaberne laver, og at alle parter derfor har et ansvar.

- Vi har alle et ansvar for, at vi får overholdt overenskomsterne, og at køreplanerne fungerer så godt som muligt. Chaufførerne skal sige det højt, når de oplever problemstillingen, vi skal tage dialogen og bringe det videre til Fynbus, som så har ansvaret for at kigge på de indmeldinger, der måtte komme, siger han.

Foto: Nils Mogensen Svalebøg
Foto: Nils Mogensen Svalebøg

Aktion på busterminalen: Buschauffører vælger mellem toiletbesøg eller madpakke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce