20 år med Storebæltsbroen: Kristian var med fra de første bilister krydsede bæltet

Blot tre dage efter Storebæltsbroen åbnede i juni 1998 startede en ganske ung Kristian Andreasen (t.v) i betalingsanlægget på Storebælt. Han havde brug for et ungdomsjob, og sad da gerne i lugen og ekspederede kunderne over broen. Ikke man måneder efter blev han flyttet op i trafikovervågningen, hvor han som i dag holder øje med bilerne over bæltet. Foto: Vibeke Volder

20 år med Storebæltsbroen: Kristian var med fra de første bilister krydsede bæltet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kristian Andreasen var blot 20 år gammel, da han blev ansat i betalingsanlægget på Storebæltsbroen, kun få dage efter broen åbnede i 1998. Siden er han blevet hængende, og 20 år senere har han mange gode historier fra broen. Blandt andet om dengang de lod folk køre gratis over juleaften, eller dengang en aflyst koncert gav lange køer.

I glasburet højt hævet over kørebanerne ved betalingsanlægget på Storebælt ringer telefonen hvert minut.

Den ene gang er det en lastbilchauffør, der holder i bane 8 og mangler en kvittering. Lidt efter ringer en bilist, der er kommet til at køre ind i den forkerte bane, og skal have hjælp til at komme gennem bommen. Den tredje gang er det en kollega, der spørger, hvornår hun bliver afløst nede på sporene, så hun kan komme til frokost. Den fjerde gang spørger en indsatsleder, om man får hjælp ud til en havareret patient-bus, der holder nede ved Sprogø.

I den anden ende af telefonen sidder trafikvagt Kristian Andreasen og trafikleder Niels Brogaard. Foran otte skærme hver sidder de og holder skarpt øje med trafikken hen over Storebæltsbroen. Med en direkte telefonlinje til politi og beredskab sørger de for, at trafikken glider, at det er sikkert og nemt at krydse bæltet.

På den post har Niels Brogaard siddet i næsten 16 år. Ligesom sin kollega, Kristian Andreasen, startede han nede i betalingslugen med at sælge billetter. Kristian Andreasen var kun 20 år gammel, og broen havde kun været åbnet for biler i tre dage, da han havde sin første dag på broen.

- Broen, Storebælt, det er Kristian, lige et øjeblik, siger Kristian Andreasen i røret på den ene telefon, mens han har walkie-talkien og en anden samtale kørende med en kollega i den anden hånd.

- Folk holdt i kø helt til Slagelse. Som helt ung 20-årig dreng, kunne jeg slet ikke sætte mig ind i broturisterne, der ville bruge flere timer og 500 kroner på at køre over. Mange ville endda have stemplet deres pas.
Kristian Andreasen
Storebælt fylder 20
Storebæltsbroen tog 10 år at bygge. Broen er verdens tredjelængste hængebro, og består af to broer og en tunnel. Broen er 18 kilometer lang.

Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988 - 1998. Motorvejen over Storebælt blev åbnet for præcis 20 år siden: 14. juni 1998, mens jernbanen åbnede året forinden, 1. juni 1997.

Kristian Andreasen startede i betalingsanlægget få dage efter motorvejen åbnede, og er blevet hængende alle 20 år. Kollega Niels Brogaard kom til i 2002.

Anlægssummen for byggeriet på Storebælt er 21,4 mia. kr. i 1988-priser (svarende til ca. 38,1 mia. kr. i 2016-priser).

De første dage

I de 20 år, Kristian har arbejdet på broen, har han opsamlet mange gode historier. Også nogle, man ikke snakker om, som dengang Kronprins Frederik fik lov at krydse en lukket Storebæltsbro. Andre snakker man gerne om.

I de første dage efter broens åbning var der biler. Mange biler. Sådan husker Kristian Andreasen det.

- Folk holdt i kø helt til Slagelse. Som helt ung 20-årig dreng kunne jeg slet ikke sætte mig ind i broturisterne, der ville bruge flere timer og 500 kroner på at køre over. Mange ville endda have stemplet deres pas, fortæller Kristian Andreasen.

Man havde udregnet den forventede trafik over broen ud fra skibstrafikken, men antallet af køretøjer over broen fik hurtigt et par procenter oven i hatten. Og så var der bare én ting, danskerne slet ikke kunne finde ud af:

- At vende magnetstriben rigtigt på dankortet, så jeg stod ude foran bommene og sagde: "Goddag og velkommen. Magnetstriben nedad og til højre", siger Kristian Andreasen, der stadig en gang i mellem må ringe ned til betalingsboksene og sige samme sætning til forvirrede bilister.

Ud over biler var der også penge. De fleste betalte dengang med kontanter, og det var ikke uvant, at en stakkels kollega måtte sidde i flere timer og tælle kassebeholdningen op, der bestod af 200.000-300.000 kroner hver dag - og der var mange 10-kroner imellem.

Måtte lukke på den største dag

Broen lukkede engang i flere timer på den værst tænkelige dag: 24. december 2002. Det er ikke tit broen bliver fuldstændigt lukket på grund af vejret, og når det sker, har personalet oftest forudset det via vejrudsigten og meldt det ud i tide. Men ikke denne gang. Det var pludselig stormvind, og det kom bag på både medarbejderne og dermed også de mange bilister.

Niels Brogaard var på arbejde nede i anlægget den formiddag og stod og vinkede folk til siden. Det blæste så meget, at det var uforsvarligt at lade folk køre over, så han prøvede sammen med sine kollegaer at aflede folk fra motorvejen og ud i de nærliggende byer.

- Men folk holdt i lange køer, siger Niels Brogaard. På Sjællandssiden nåede køen op på 15 kilometer.

Han husker tydeligt, hvordan bilisterne, da broen endelig to timer efter blev åbnet igen, dyttede og vinkede majestætisk, da de fik lov at køre gratis over. For at trafikken kunne afvikles hurtigst muligt, valgte ledelsen i den gode julestemnings ånd nemlig at lade køreturen være gratis.

- Og så vinkede de også, fordi de endelig kunne komme over til tante Anne på Fyn med rødkålen, tilføjer Kristian Andreasen.

Det anslås, at den gode julegerning kostede Storebælt A/S godt en million kroner i tabte indtægter.

Trafikkaos efter aflyst koncert

Den dag i broens 20-årige historie, hvor der kørte absolut flest bilister over, var - overraskende nok for både Niels og Kristian - den 7. august 2016. Den dag kørte 50.650 køretøjer gennem betalingsanlægget. Normalt er det altid anden juledag, trafikken er værst, og den eneste forklaring, parret kan give på den travle sommerdag, er, at flere danskere krydser broen, når forlystelserne landet rundt har åbent.

Timerekorden for flest biler blev dog sat en dag, der var koncert med Madonna. Og også en anden koncert den 16. juli 2011 går over i broens historie:

- Take That aflyste deres koncert, kun en halv time før dørene åbnede, så mange koncertgæster var nået over broen, men vendte om i København. Vi blev noget overraskede, da mange lige pludselig var på vej tilbage over broen længe før midnat, siger Kristian Andreasen, der forudsiger, at der snart bliver sat en ny dagsrekord.

- Vi får flere dage i 2019 med over 50.000 biler i døgnet, vi har allerede haft flere, der var tæt på i år.

- Det er derfor, jeg har holdt det ud i 20 år, der sker altid et eller andet. Og så føler man også, man gør en forskel for nogen, der kommer hurtigere over og får reddet deres dag, siger Kristian Andreasen.

20 år med Storebæltsbroen: Kristian var med fra de første bilister krydsede bæltet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce