- Man bliver behandlet, som om man er dum: Du har 40 ud af 40 rigtige - du er dumpet

Kirstine Sinclair er 42 år og lektor ved SDU i Odense, hvor hun også bor. Hun er født og opvokset i Danmark, men har britisk far og fik derfor også britisk statsborgerskab. Nu søger hun om dansk statsborgerskab og har derfor været til indfødsretsprøven, hvor hun fik 40 ud af 40 rigtige, men i første omgang fik at vide, at hun ikke havde bestået. Foto: SDU

- Man bliver behandlet, som om man er dum: Du har 40 ud af 40 rigtige - du er dumpet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lektor Kirstine Sinclair, Odense, havde nul fejl til indfødsretsprøven, men fik besked om, at hun ikke havde bestået. Hun er rystet over antallet af fejl i så vigtig en sag. Dansk Flygtningehjælp beklager og tager kritik til efterretning.

"Ikke bestået".

Kirstine Sinclair troede ikke sine egne øjne og fik et sug i mellemgulvet, da hun for nylig fik en mail med resultatet af den indfødsretsprøve, hun havde været til nogle uger tidligere. Resultatet af prøven stod i mailens emnefelt, og selv om hun havde været nervøs til prøven, havde hun ikke forestillet sig, at hun ligefrem var dumpet.

- Jeg blev rystet og tænkte årh nej, nu skal jeg have fat i Udlændingestyrelsen igen, og det er sjældent en god oplevelse, siger den 42-årige lektor.

Da vi skulle til prøven, matchede adressen på prøvelokalet ikke med det kort, vi fik tilsendt, og det er jo ikke en prøve, som man har behov for at køre til den forkerte adresse til. Jeg har fået sms'er fyldt med sproglige fejl, og der var også fejl i det nye brev, jeg modtog om min indfødsretsprøve.
Kirstine Sinclair, lektor ved SDU
Indfødsretsprøven
En indfødsretsprøve er en prøve, man skal bestå for at få dansk statsborgerskab, dansk indfødsret.

Prøven består af 40 spørgsmål, hvoraf 32 skal besvares rigtigt for at bestå.

Spørgsmålene handler blandt andet om dansk historie, kultur og samfundsforhold.

Man har 45 minutter til at besvare spørgsmålene.

Indfødsretsprøven bliver holdt to gange om året.

Seneste prøve var den 6. juni. Næste prøve er den 28. november.
Anette Christoffersen er integrationschef i Dansk Flygtningehjælp og beklager dybt, at Kirstine Sinclair fejlagtigt fik besked om, at hun var dumpet til indfødsretsprøven. Hun er samtidigt glad for at have fået feedback fra Kirstine Sinclair og vil bruge kritikken konstruktivt for at undgå lignende fejl i fremtiden. Foto: Dansk Flygtningehjælp
Anette Christoffersen er integrationschef i Dansk Flygtningehjælp og beklager dybt, at Kirstine Sinclair fejlagtigt fik besked om, at hun var dumpet til indfødsretsprøven. Hun er samtidigt glad for at have fået feedback fra Kirstine Sinclair og vil bruge kritikken konstruktivt for at undgå lignende fejl i fremtiden. Foto: Dansk Flygtningehjælp

Kirstine Sinclair er lektor på Institut for Historie på Center for Mellemøststudier på Syddansk Universitet. Hun bor i Odense, er født og opvokset i Danmark, har gået i dansk folkeskole og har taget en universitetsuddannelse i Danmark.

Hun har britisk statsborgerskab, fordi hendes far er britisk, men søger om dansk statsborgerskab og har derfor været til indfødsretsprøve hos Lærdansk, som er Dansk Flygtningehjælps sprogcenter.

Faktisk havde hun 40 rigtige svar ud af 40 mulige og havde bestået prøven med bravour. Resultatet åbenbarede sig, da Kirstine Sinclair klikkede på det vedhæftede brev og blev mødt med følgende tekst, som ordret hed:

- Vi skal hermed meddele sig dig, at du har fået 40 point ud af 40 mulige. Det kræver 32 point for at bestå. Dette betyder at du har desværre ikke har bestået og ikke modtager bevis. Med venlig hilsen Lærdansk Odense.

Dét blev den berømte dråbe, der fik bægeret til ikke bare at flyde, men fosse over for Kirstine Sinclair, der understreger, at hun under ingen omstændigheder klandrer Dansk Flygtningehjælps indsats og arbejde for flygtninge. Men:

- Jeg er frustreret over, at noget så vigtigt som statsborgerskab bliver håndteret med så mange fejl. Og jeg har oplevet et hav af fejl, siger hun.

- Da vi skulle til prøven, matchede adressen på prøvelokalet ikke med det kort, vi fik tilsendt, og det er jo ikke en prøve, som man har behov for at køre til den forkerte adresse til. Jeg har fået sms'er fyldt med sproglige fejl, og der var også fejl i det nye brev, jeg modtog om min indfødsretsprøve. Man skriver da heller ikke resultatet af prøven i emne-feltet på en mail - det ville vi for eksempel aldrig gøre på SDU, siger Kirstine Sinclair.

Indfødsretsprøven består af 40 spørgsmål, hvoraf 32 skal besvares rigtigt for at bestå. Man har 45 minutter til at gennemføre prøven, der er en forudsætning for at få dansk statsborgerskab, og som holdes to gange om året. Arkivfoto: Rumle Skafte
Indfødsretsprøven består af 40 spørgsmål, hvoraf 32 skal besvares rigtigt for at bestå. Man har 45 minutter til at gennemføre prøven, der er en forudsætning for at få dansk statsborgerskab, og som holdes to gange om året. Arkivfoto: Rumle Skafte

En menneskelig fejl

Hun henvendte sig til Dansk Flygtningehjælp og fik hurtigt både en undskyldning og en forklaring på den kluntede mail. Forklaringen var, at der var tale om en skabelonfejl, men det var en fejl, der kunne have fejet benene helt væk under andre, påpeger Sinclair.

- Man bliver behandlet, som om man har gjort noget forkert eller er dum. Hele tonen i systemet er så anklagende og bebrejdende, og når man går til prøven, er man nervøs og bliver mødt af velmenende damer, der taler langsomt til en.

- Men vi er jo ikke dumme, fordi vi ikke har dansk statsborgerskab - det er meget svært at være i. Det var det for mig, og det har det givetvis også været for den pakistaner, der har kørt taxa i Danmark i tyve år eller for andre. Det er en meget afgørende prøve for mange mennesker og deres familier, siger Kirstine Sinclair.

Hos Dansk Flygtningehjælp bliver kritikken omgående taget til efterretning og brugt til at forbedre tingenes tilstand, siger integrationschef Anette Christoffersen.

- Der er kun én forklaring på mailen, og det er, at der er tale om en menneskelig fejl, som er superbeklagelig, siger integrationschefen.

Lærer af fejlene

Anette Christoffersen lægger ikke skjul på, at Dansk Flygtningehjælp helst havde været skabelonfejlen foruden, men nu bliver Kirstine Sinclairs kritik brugt konstruktivt.

- Det er beklageligt, og det er en fejl fra vores side, men jeg er også glad for, at Kirstine gør os opmærksom på det, og det skal bare ikke ske igen. Vi lærer af vores fejl, og det er godt, at der er en ressourcestærk person, som siger, at det her er for dårligt. Den kritik og feedback tager vi mod med kyshånd. Det er vigtig og essentiel information for os, siger Anette Christoffersen.

Integrationschefen fastslår, at kritikken fra den fynske lektor vil blive brugt til at gå alle procedurer igennem.

- Nu gennemgår vi alle procedurer, så standarden er meget højere fremover. Vi lægger en ekstra kontrol ind, fastslår Anette Christoffersen, som også understreger, at organisationens medarbejdere ved indfødsretsprøven er fuldt ud klar over, at deltagerne er meget nervøse.

- Jeg er ked af at høre, hvis Kirstine har haft en dårlig oplevelse ved prøven. Det er ikke den profil, vi sætter os for at have. Vi har undervisere, som er der for at hjælpe, motivere og støtte folk så godt som muligt på vej.

Kirstine Sinclair er blevet kontaktet af Lærdansk, Dansk Flygtningehjælps sprogcenter i Odense, som hun skal mødes med for at sætte yderligere ord på sin kritik, så både kommunikation og behandling af ansøgere bliver bedre i fremtiden.

- Man bliver behandlet, som om man er dum: Du har 40 ud af 40 rigtige - du er dumpet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce