Peter Rasmussen var tidligere en ganske almindelig automekaniker med hang til ekstrem fart, men har nu et ualmindeligt værksted i Søllinge
SØLLINGE: Her er ingen store reklameskilte, som lokker hr. og fru Midtfyn inden for med deres Skodaer, Volvoer og andre private biler, når motorerne trænger til et tjek, tandremmene skal strammes, eller udstødningsrørene skriger efter udskiftning.

Alligevel har mekanikere og andre teknisk kyndige drønende travlt ofte både nat og dag i en af udlængerne på "Eskelund" - en gulkalket, firelænget landejendom i udkanten af Søllinge, hvor Anette og Peter Rasmussen i foråret rykkede ind med firmaet, der tidligere hed Vester Hæsinge Autoværksted. Men som nu blot hedder VHA-Trim.

De og døtrene Anna og Emma på 8 og 11 år har indrettet privatbolig i stuehuset, og Peter Rasmussens mor og stedfar, Sonja og Børge Skytte, som er flyttet med fra Svendborg, har slået sig ned i en lejlighed ved siden af porten. Ideen er, at så kan de hjælpe med at passe ejendommen, og samtidig kan de og børnebørnene få mere glæde af hinanden.

Varmeanlæg røg ud

Travlheden på værkstedet vis-a-vis privaten er koncentreret om to meget farvestrålende biler på hver sin lift i den ene ende af den store hal, der erstattede gårdens lade, da den blev stærkt beskadiget under december-orkanen i 1999.

Her er der siden blevet produceret solvarmeanlæg og varmevekslere til fjernvarmeanlæg. Men nu gælder det racerbiler for danske Team Markland Racing.

Bag Team Markland står ejendomshandler Henrik Møller Sørensen, Vejle, som selv kører i begge biler - en Chevrolet Corvette Z06, som Peter Rasmussen og hans folk har ombygget fra standardbil til GT2-klassen i Le Mans Serien, og en lige så toptrimmet DTC-bil af mærket Seat Toledo.

Stort følge af teknikere

Men den østjyske teamejer har også engageret de to professionelle racerkørere Thorkild Thyrring og Kurt Thiim til at køre for sig i Le Mans Serien.

I fællesskab presser de tre racerkørere under løbene al kraft, de overhovedet formår, ud af den skriggule Chevrolet Corvette med nummer 89 både på siderne og på kølerhjelmen.

Det foregår med op til 300 km/timen og stiller enorme krav også til holdet af teknikere med Peter Rasmussen i spidsen.

Men midtfynboen er også en af Danmarks vel nok bedste racerbilsbyggere, roste teamejeren ham, da han sidste efterår løftede sløret for udviklingsarbejdet med Corvetten i Vester Hæsinge.

Når chefen selv, Thiim,Thyrring og Corvetten drøner rundt på Monza-banen i Milano, på Spa-Francorchamps i de belgiske Ardenner-bjerge, på Nürburgring i Tyskland, på Silverstone i England eller andre baner over hele verden, er såvel Peter Rasmussen som VHA-Trims mekanikersvende, Kenneth Pedersen fra Korinth og Morten Zachariassen fra Gelsted, med for at servicere dem.

Men dertil kommer en flok frivillige mekanikere, lastbil- og buschauffører og mange andre, som deler deres store interesse for motorsport, og ligesom de vier en betragtelig del af fritiden til Team Markland. I alt er der ca. 15 mand med i den store lastbil og ditto bus med Markland-farverne ved hvert eneste løb.

- Og vi har travlt, fortæller Peter Rasmussen.

De arbejder stort set døgnet rundt, mens løbene står på. Justerer, reparerer, skifter dæk og tanker brændstof på racerbilen i pitten både under træningen og selve løbene. Men ikke mindst er der tryk på om natten, når de tager raceren ind i garagen og stiller en ekstra gang på det hele for at sikre sig, at den kan køre optimalt, når det gælder.
  • fyens.dk