Skoleskifte også svært for forældrene


Skoleskifte også svært for forældrene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

MOBNING: Mor opfordrer til tættere bånd mellem skole og hjem

FAABORG: Det var bestemt ikke nogen impulsiv beslutning, da 14-årige Hanne i foråret fik forældrenes accept til at flytte skole.

Faktisk skulle der gå to måneder, inden hendes forældre begyndte at overveje forslaget seriøst.

- Jeg tænkte, hun skal ikke bare have lov til at skifte. De skal også have lidt modstand i den alder, fortæller Hannes mor, Kirsten.

Men en rå tone i klassen og tiltagende drilleri i den grovere ende af skalaen førte til, at beslutningen til sidst lå lige for. Som skolebestyrelsesmedlem måtte Kirsten igennem ekstra mange overvejelser:

- Skulle hun bare flytte, eller skulle vi slå i bordet.

Det sidste ville ifølge Hanne selv blot gøre livet endnu mere surt for hende, så løsningen blev et skoleskifte.

- Man føler sig magtesløs. Selvfølgelig har forældre et ansvar, men i sidste ende er vi jo ikke til stede, der hvor det sker, siger Kirsten.

Lærerrollen afgørende

Ofte lever en skoleklasse sit eget liv. Og Hannes mor forstår godt, at det kan være svært for lærerne at magte en klasse med sociale problemer.

- Det er meget afhængig af, hvordan læreren evner at have fingeren på pulsen, siger hun.

I Hannes klasse var det først og fremmest drengene, der skabte problemer, men mange af drengenes forældre var slet ikke klar over sønnernes opførsel i klasseværelset.

Efter skoleskiftet henvendte adskillige forældre sig med beklagelse til Kirsten.

De havde slet ikke opfanget klassens problemer og var kede af, at de ikke havde fået mulighed for at handle.

- Set i bakspejlet skulle vi måske have trommet forældrene sammen igen, siger Kirsten.

Et par år tidligere havde et stormøde mellem lærere, elever og forældre sat fokus på grimt sprog. Men effekten var udeblevet.

Tættere samarbejde

I efterrationaliseringens lys skulle der have været holdt flere møder med ballademagerne under fire øjne, mener Kirsten, men først og fremmest efterlyser hun et tættere samarbejde mellem lærere og forældre:

- Hvis skole-hjem-samarbejdet skal fungere optimalt, skal det være meget nemmere for forældrene at henvende sig til klasselæreren.

Kirsten mener ganske enkelt ikke, at de mange gode intentioner mod drilleri og mobning virker, fordi der er for meget envejskommunikation fra lærer til forældre frem for dialog mellem parterne.

For hvis noget kan dæmme op for mobning og mistrivsel, er det kommunikation og aktive forældre, mener Kirsten.

Men hvis alt går galt, er et skoleskift slet ikke så slemt endda.

Hanne og Kirsten bor på Faaborg-egnen, men deres navne er opdigtede. Redaktionen er deres identitet bekendt.

Skoleskifte også svært for forældrene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce