Skoleprojekt

I forrige uge var fire af Ringe Friskoles elever på gaden for at undersøge, hvordan en kørestolsbruger oplever en bytur, og flere steder kunne de byde ind med nyttige løsninger.

Ringe: Tre skoleelever, der skubber rundt på en sund og rask kammerat i en kørestol i skoletiden. Det var det syn, der kunne opleves, da fire elever fra 8. og 9 klasse på Ringe Friskole udførte et tilgængelighedsprojekt i uge fem i Adelgade i Ringe.

Kørestolsforsøg

Hvad der i første omgang kunne misfortolkes som pjattede drengestreger skulle vise sig at have en seriøs baggrund.

Efter den her uge bliver man jo også mere opmærksom på, om der er et sted, hvor man ikke kan komme hen med en kørestol. Og hvis det er slemt, kan det jo være, man kontakter kommunen og orienterer dem

Martin Rosager Dinesen

- Vi havde projektuge i skolen, og i vores gruppe valgte vi at fokusere på tilgængelighed, fortæller Julie Kronborg Hansen, og fortsætter.

- Vi brainstormede over, hvad vi kunne gøre herinde i byen for at hjælpe, og så kom ideen om at sætte dørklokker op ved forretningerne, så folk i kørestol og rollator ville have nemmere ved at komme ind ad dørene, siger hun og forklarer projektets forløb fra starten.

Med temaoverskriften tilgængelighed var kvartetten gået i gang med at researche og ideudvikle, og via deres privat netværk fandt de frem til en kørestolsbruger, der ikke havde noget imod at låne sit hjælperedskab ud.

De trillede rundt i gaden for at afprøve, hvordan det rent praktisk fungerede med at komme ind i forretningerne, og derigennem kunne de lokalisere et problem, som ikke mange har tænkt over.

Lasse Hjort Johansen, der blev anbragt i kørestolen som forsøgsperson, oplevede problematikken fra nærmeste hold.

- Der var forretninger, hvor jeg slet ikke kunne komme ind på grund af trapperne, men så var der også nogle, hvor jeg sagtens kunne trille ind, men der skulle jeg have hjælp til at holde dørene, beretter han.

Og gennem deres research havde de fundet ud af, at den situation med at sidde i sin kørestol eller stå med sin rollator og vente på, at nogen kommer og hjælper med at holde døren, ikke var særlig behagelig.

De fire elever fandt på en simpel løsning - en ringeklokke placeret ved indgangspartiet til forretningerne, så personalet kan tilkaldes og hjælpe til med at holde døren.

Positiv respons

Efterfølgende kontaktede eleverne butikspersonalet i tre forretninger og fik en snak om deres løsningsforslag.

- De syntes, det var en rigtig god ide, for de havde ikke selv tænkt over, at det kunne være et større problem for handicappede at komme ind ad deres dør, siger Line Vestergaard Hansen.

- Ja, hvis der står nogen og banker på vinduet, kommer de og hjælper, men det er ikke altid, at de lægger mærke til det, siger Martin Rosager Dinesen.

- Og med dørklokken skal man ikke stå så længe og banke på vinduet, og så går det hurtigere med at komme ind, supplerer Line Vestergaard Hansen.

Efterspil

I dag har Algade-forretningerne Øjenkrogen, Outdoor Fyn og Røde Kors Butik en ringeklokke monteret ved indgangen som det øjensynlige bevis på elevernes indsats, men for kvartetten er projektet ikke helt afsluttet.

- Vi vil fortsætte med at følge op på projektet, for Mickael fra Outdoor Fyn har lavet et skema, hvor han vil føre regnskab med, hvor mange der bruger ringeklokken, og de resultater vil vi gerne være med til at aflevere til kommunen, siger Lasse Hjort Johansen og får et eftertænksomt nik af Martin Rosager Dinesen.

- Efter den her uge bliver man jo også mere opmærksom på, om der er et sted, hvor man ikke kan komme hen med en kørestol. Og hvis det er slemt, kan det jo være, man kontakter kommunen og orienterer dem, siger skolekammeraten.

  • Af: