Ølkrigen er ikke slut: Men Fødevarestyrelsen renser bryghus for anklage om datofusk

Fødevarestyrelsen fandt ikke noget at komme efter hos Midtfyns Bryghus. Foto: Tim Kildeborg Jensen

Ølkrigen er ikke slut: Men Fødevarestyrelsen renser bryghus for anklage om datofusk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fødevarestyrelsen siger god for procedure og afleverer tilsynsrapport uden anmærkninger til Midtfyns Bryghus.

Årslev: Fødevarestyrelsen mener ikke, der er noget at komme efter i forhold til de anklager som direktør i Beer Trade og konceptsamarbejdet "Eventyrligt Øl Fra Fyn", René Dyrvig, har rettet mod Midtfyns Bryghus for at ændre på udløbsdatoer for en stribe stærke øl.

Ifølge Dyrvig har Midtfyns Bryghus blandt andet ændret på holdbarhedsdatoen på en fustage Imperial Stout, efter den var afleveret til videresalg hos Beer Trade, ligesom direktøren kan fremvise flere eksempler med ølflasker med øltyper som stout, porter og barley wine fra Midtfyns Brygshus, som har fået sat klistermærker med nye udløbsdatoer ovenpå de gamle.

Det har fået Dyrvig til at bede Fødevarestyrelsen tjekke bryghuset.

- Jeg ville sikre mig, at vi fra Midtfyns Bryghus havde modtaget produkter, der følger Fødevarestyrelsensens specifikationer, så vi kan sikre sporbarhed, forklarer René Dyrvig, der videresælger øl fra en stribe fynske bryghuse.

Direktør René Dyrvig vil ikke skade nogen og håber sagen stopper nu.
Direktør René Dyrvig vil ikke skade nogen og håber sagen stopper nu.

Må godt ændre dato

Michael Rosenmark, leder af Fødevarestyrelsens rejsehold, bekræfter at styrelsen har modtaget anmeldelsen, og at styrelsen ser på sagen. Men i udgangspunktet har Midtfyns Bryghus ikke overtrådt nogen regel ved at sætte en ny holdbarhedsdato ovenpå den gamle.

- Grundlæggende er det producenten, der fastsætter udløbsdatoen på øl. Producenten kan også godt ændre udløbsdatoen, hvis han vurderer, at øllet har en længere holdbarhed. Det kræver, at producenten anlægger en faglig vurdering.

- Det er ikke godt nok, hvis han ændrer udløbsdatoen for at tjene penge. Men hvis han for eksempel har smagt på øllet eller der ligger en anden faglig vurdering til grund for, at øllet kan holde længere, må han altså sætte en ny udløbsdato på.

- Vi vil gå ind og vurdere på sagen, herunder se på hvilken risikovurdering, der ligger til grund for det, hvis udløbsdatoen er ændret. Hvis vi ikke vurderer risikovurderingen er tilstrækkelig god, kan vi skride ind med en sanktion, men grundlæggende har producenten lov til at ændre en udløbsdato på øl, forklarer Michael Rosenmark.

Eddie Szweda er tilfreds med at få bryghusets navn renset. Arkivfoto.
Eddie Szweda er tilfreds med at få bryghusets navn renset. Arkivfoto.

Vi får ingen reklamationer

Det svar er Eddie Szweda fra Midtfyns Bryghus tilfreds med:

- Selvfølgelig sætter Midtfyns Bryghus kvalitet over alt andet, og jeg står 100 procent inde for de produkter, vi sender ud til forbrugerne. Stærke øl, for eksempel vores Imperial Stout kan ligge i helt op til 15 år og stadig smage godt, men den vil jeg normalt sætte tre års udløbsdato på. Hvis vi har et restlager af Imperial Stout, kan det godt være, vi ændrer den oprindelige udløbsdato, men så er det fordi, vi ved hvordan øllet har været opbevaret og er sikre på, at det kan holde sig.

- Vil det ikke give større gennemsigtighed for forbrugeren, hvis du fra starten gav øllen 10 års holdbarhed, så den ikke skal ændres undervejs?

- Jeg har som producent ansvar overfor det produkt, der havner hos forbrugeren. Hvis en købmand stiller en øl i sollyset i et butiksvindue, så holder den ikke i 10 år. Hvis jeg sætter en 10 års udløbsdato på en øl, der opbevares på en måde, der ødelægger kvaliteten, vil det være mig, forbrugeren kan komme tilbage til og reklamere over dårligt øl. Den slags reklamationer får vi ikke, og dem vil vi gerne undgå.

Ønsker sagen lukket

René Dyrvig mener netop ikke, at der i sagen med fustagen med Imperial Stout lå en faglig vurdering bag forlængelsen, men accepterer at fødevarestyrelsen har sagt god for praksis.

- Det er vigtigt, at vores kunder kan være trygge ved de produkter, vi leverer dem fra vores leverandører, og hvis Fødevarestyrelsen kan godkende praksis, er det godt for alle parter. Jeg er ikke ude på at få nogen i branchen ned med nakken. Jeg ønsker bare denne sag lukket nu, siger René Dyrvig.

Ifølge chefen for Midtfyns Bryghus, Eddie Szweda, har Fødevarestyrelsens rejsehold netop været til kontroltjek på bryghuset og afleveret en rapport uden anmærkninger. Den har styrelsen dog endnu ikke offentliggjort.

I forvejen har Eddie Szweda anmeldt Beer Trade for at levere en fustage øl til Storms Pakhus i Odense, hvor den blev solgt som "Belgisk Ale" fra Midtfyns Bryghus. Szweda hævder øllen ikke er lavet hos ham, mens René Dyrvig fra Beer Trade og Eventyrligt Øl fastholder, at øllen var en juleøl fra Midtfyns Bryghus, som blev solgt under typenavnet belgian ale. Den sag er Fødevarestyrelsen også gået ind i, men har endnu ikke offentliggjort sine konklusioner.

Ølkrigen er ikke slut: Men Fødevarestyrelsen renser bryghus for anklage om datofusk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce