Ølkrig trapper op: Grossist beskylder Midtfyns Bryghus for at pynte på udløbsdatoer

Ølfest. Midtfyns Bryghus årsfest i Midtfyns Fritidscenter. - et brag af en fest og grillstegt gris med tilbehør, øl ad libitum og livemusik til langt ud på natten.Foto: Tim Kildeborg Jensen

Ølkrig trapper op: Grossist beskylder Midtfyns Bryghus for at pynte på udløbsdatoer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stadig ingen forklaring på, hvorfor oplysninger om øl var fulde af fejl. Fødevarestyrelsen har sendt sit rejsehold på sagen

Årslev: Bryghusejer Eddie Szwedas vrede over, at ølgrossisten Eventyrligt Øl Fra Fyn tilsyneladende har solgt "falsk" øl under Midtfyns Bryghus navn, får nu direktøren for Eventyrligt Øl, René Dyrvig til at gå til modangreb.

Han hævder, at Midtfyns Bryghus selv har ændret på udløbsdatoer for øl - og altså givet dem længere holdbarhed. Dyrvig er stadig ikke kommet nærmere en forklaring på, hvorfor deklarationen på en fustage øl, han havde leveret til Storms Pakhus i Odense, var fuld af fejl.

Det spørgsmål er også Fødevarestyrelsen meget interesseret i at finde svar på og har nu sat sit rejsehold på sagen.

Jeg synes, Eddie Szweda skal passe på med at skyde andre på andre, for han har ikke selv rent mel i posen.
René B. Dyrvig, direktør for Eventyrligt Øl Fra Fyn.

Har ikke rent mel i posen

- Jeg synes, Eddie Szweda skal passe på med at skyde andre på andre, for han har ikke selv rent mel i posen. En uge efter vi i oktober sidste år havde fået en leverance fra Midtfyns Bryghus, sendte de en mand med nye labels og klistermærker med udløbsdatoer, vi skulle sætte på nogle Imperial Stouts, så Midtfyns Bryghus ændrer altså selv på oplysninger, siger Dyrvig.

- Når du så det og fik mistanke om fusk, hvorfor stoppede du det så ikke?Det var vel øl, du skulle sælge videre?

- Jeg siger ikke, der er fusk, og det er producentens ansvar at deklarere øllet og sørge for, det er i orden. Jeg synes bare, det hører med til historien, når Midtfyns Bryghus kritiserer os, at de så selv ændrer dateringer. Jeg har set eksempler på, de også har gjort det med flasker med Imperial Stout.

Ikke krav om udløbsdato

Eddie Szweda giver ikke meget for kritikken:

- Crap, lyder det fra dansk-amerikaneren.

- En Imperial Stout er en mørk øl med en alkoholprocent på 9,5. For så stærke øl er der slet ingen lovkrav om udløbsdatoer. Jeg kender ikke den konkrete sag, så jeg ved ikke, hvad der ligger bag, men vi sætter de udløbsdatoer på, som vi vurderer, øllet kan holde til. Jeg står 100 procent inde for de produkter, vi sender ud, men kan fortsat ikke acceptere, at der bliver fusket med mit bryghus' gode navn.

Leder stadig efter forklaring

René Dyrvig sagde forleden til Fyens Stiftstidende, at han vil undersøge, hvorfor der var forkert deklarering på den øl, Storm Pakhus solgte som "Belgian Ale". På etiketten stod, at den var fra Midtfyns Bryghus, at den var på seks procent og udløbsdatoen var 11. december 2018.

Ifølge Dyrvig var den i virkeligheden en "Midtfyns Bryghus, Go' jul" på 6,1 procent, der typemæssigt er en "belgian ale".

Szweda afviser kraftigt, at øllen er brygget i Årslev.

- Og selv hvis det var en "Go' jul", så skulle der jo stå, at der er en juleøl, at den er på 6,1 procent og at udløbsdatoen var i oktober og ikke december i år, siger indehaveren af Midtfyns Bryghus.

Menneskelig fejl

René Dyrvig erkender, oplysningerne er fejlagtige:

- Der er sket en menneskelig fejl, formentlig hos os, og jeg er i gang med at backtracke, hvilke hænder der har været på den fustage.

- Hvis du ikke er sikker på det, kan du vel heller ikke være sikker på, at det er øl fra Midtfyns Bryghus, som du ellers har givet udtryk for, at du er sikker på?

- Jeg har udtalt mig på baggrund af den viden, jeg havde. Nu arbejder jeg videre med at undersøge sagen og ser, hvad der dukker op. Jeg finder det bare påfaldende, at Midtfyns Bryghus netop har gjort, hvad Eddie Sweda beskylder os for, nemlig at ændre oplysninger om indholdet.

Fødevarestyrelsens rejsehold har været på besøg hos såvel Midtfyns Bryghus som Eventyrligt Øl fra Fyn og Storm Pakhus for at udrede sagen, men er endnu ikke nået nogen konklusion.

Ølkrig trapper op: Grossist beskylder Midtfyns Bryghus for at pynte på udløbsdatoer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce