Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny rapport: Bro fra Fyn til Als er en god idé

Hvis broen mellem Als og Fyn kommer, vil den henover 50 år give et økonomisk overskud på mellem 5 og 16 milliarder, skære 75 kilometer og 50 minutter af bilturen mellem Odense og Sønderborg og desuden aflaste motorvejene både i det sønderjyske og vestfynske. Det er konklusionen i en Cowi-rapport, som styregruppen bag broinitiativet har fået udarbejdet.

Ny rapport: Bro fra Fyn til Als er en god idé

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Arbejdsgruppen for en Als-Fyn-bro har fået lavet en undersøgelse, som bakker op om gruppens vision. Broen er rentabel, og kan få trafikken til at glide bedre, viser tallene. Det glæder Faaborg-Midtfyns borgmester, Hans Stavnsager (S), som erkender, at en bro har lange udsigter.

Hvis en bro mellem Als og Fyn bliver en realitet, vil den i løbet af 50 år give et økonomisk overskud på mellem 5-16 milliarder, skære 75 kilometer og 50 minutter af bilturen mellem Odense og Sønderborg og aflaste motorvejene både i det sønderjyske og fynske.

Det er konklusionen i en rapport, som styregruppen bag broinitiativet, AlsFyn Sekretariatet, har fået rådgivningsfirmaet Cowi til at lave. Undersøgelsen har set nærmere på to mulige, nye forbindelser mellem Fyn og Jylland. Foruden Als-Fyn-broen er det en parallelforbindelse mellem Middelfart og Fredericia - men rapporten viser, at kun Als-Fyn-broen vil kunne betale sig af de to forslag.

En sådan løsning vil til gengæld have både lokale, regionale og nationale fordele, vurderes det.

De positive meldinger glæder Hans Stavnsager (S), der som borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune længe har håbet på en hurtigere vej til Sønderjylland.

Godt og skidt ved Als-Fyn-bro
Cowi har på bestilling fra AlsFyn Sekretariatet udarbejdet en rapport over, hvad en bro mellem Als og Fyn vil betyde for samfundet.

Her er fordelene

- Broen vil give et overskud på mellem 5 og 16 milliarder kroner i løbet af omkring 50 år.

- Forbindelsen vil spare bilister fra Odense til Sønderborg cirka 75 kilometer og 50 minutter i bil.

- Løsningen vil kunne aflaste motorveje både på Vestfyn og i Sønderjylland.

Og ulemperne

- Broen ventes at koste 18,5 milliarder nutidskroner. Det er inklusive 5 milliarder til motorveje på Als og syd for Odense.

- Udgifter til løbende vedligehold og drift af et eventuelt betalingsanlæg spæder til i omkostningerne.

- En fast forbindelse vil føre til støj og forurening i nærområderne.

Kræver statsstøtte

- Det viser, at det ikke bare er luftkasteller, de ideer og fornemmelser, vi har haft. Personligt tror jeg på, at broen den kommer på et tidspunkt, siger han.

Men Faaborg-Midtfyn-borgmesteren ved godt, at forbindelsen er dyr. Og at de vurderede omkostninger for broen på 18,5 milliarder kroner efter al sandsynlighed vil kræve statslig støtte.

Hidtil har der ikke blæst varme vinde fra Christiansborg. Det skal helst ændre sig, mener borgmesteren:

- Der er ikke nogen tvivl om, at der er brug for Folketinget til noget af finansieringen. En anden stor del skal dog komme fra private investorer, håber vi, siger Hans Stavnsager.

Bliver den til virkelighed, kommer en Als-Fyn-bro til at forbinde Fynshav på Als med Bøjden på Fyn. Kort: Mikkel Damsgaard Petersen
- Det viser, at det ikke bare er luftkasteller, de ideer og fornemmelser, vi har haft. Personligt tror jeg på, at broen den kommer på et tidspunkt.
Hans Stavnsager, borgmester i Faaborg-Midtffyn

- forholdsvis billig bro

Men forbindelsen vil faktisk være i den lave ende af prisskalaen for nybyggede broer, lyder det fra Jeppe Rich, der er trafikforsker ved DTU.

Han har ikke medvirket til undersøgelsen, men forsker selv i trafikmodeller. Og han ser ingen problemer, hvad angår prisen på en forbindelse fra Fyn til Als.

- Det ville blive en forholdsvis billig bro, fordi bundforholdene er gode. Så på den måde vil den være relativt effektiv, siger Jeppe Rich.

Han ser to muligheder for, hvordan broen vil kunne finansieres:

- Den ene er en OPP-løsning (et offentligt-privat partnerskab, red.). Her får man for eksempel nogle pensionskasser til at bygge den, og det kan man sagtens forestille sig, siger han og fortsætter:

- Men det kan også godt være, at staten vil gå ind og betale det, hvis regnskabet ser godt nok ud for dem.

Længe undervejs

Den nye rapport fra Cowi er seneste skridt i et omskifteligt forløb, hvor ideerne om en Als-Fyn-bro løbende er skudt op og skudt ned igen.

I 2007 blev planerne luftet af Ingeniørforeningen på Fyn, men efterfølgende parkeret, da en analyse viste, at den planlagte Femern-forbindelse ville ødelægge økonomien i en Als-Fyn-bro.

Planerne fik nyt liv, da Jørgen Mads Clausen, bestyrelsesformand i Danfoss, i 2010 meldte sig under broforkæmpernes faner. Efterfølgende er han blevet formand i lobbyforeningen, som skal overbevise Christiansborg om ideen.

Undervejs har debatten bølget mellem lejrene for og imod, ligesom der er blevet foreslået alternative forbindelser parallelt med Lillebæltsbroen og mellem Bogense og Juelsminde.

Forløbet har ikke slået borgmester Hans Stavnsager ud. Han siger:

- Store beslutninger skal modnes. Storebæltsforbindelsen var også længe undervejs, og mange mente, den var en dårlig idé, men i dag studser ingen over den. Sådan tror jeg også, det vil være med en Als-Fyn-bro.

Ny rapport: Bro fra Fyn til Als er en god idé

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.