Mobning skal bekæmpes


Mobning skal bekæmpes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

MOBSTOP: På Svanninge Skole er mobning forbudt, men det forsvinder den ikke af

SVANNINGE: For nylig havde skoleleder i Svanninge, Kirsten Møller, fem store piger siddende til kontraktforhandlinger på sit kontor.

Baggrunden var, at der igennem længere tid pigerne imellem havde udviklet sig en sms-dialog, hvor ord som "so", "luder" og "bitch" optrådte dagligt.

- Slap, slap af. Det er vores sprog. Det er sådan unge mennesker taler sammen i dag, det må I voksne bare forsøge at forstå, lød den umiddelbare respons fra pigerne selv og deres klassekammerater.

Men det ville Kirsten Møller og klasselæreren ikke acceptere.

- Det gør noget ved én, når man bliver omtalt på den måde dag efter dag. Bliver man kaldt so tilstrækkelig mange gange, så tror man til sidst på det og begynder at opfatte sig selv som sådan en, siger Kirsten Møller.

De fem piger endte med at skrive en fælles kontrakt, hvori de lovede hinanden at moderere sprogbruget, og sanktionen, hvis det alligevel ikke skete, var, at så måtte man mødes i gruppen igen.

Mobning er forbudt

I Svanninge Skoles værdigrundlag er det formuleret meget præcist, at mobning er forbudt. "Vi accepterer ikke mobning, det vil sige, at de voksne skal reagere på mobning", står der. Og ordene er valgt med omhu.

- Vi ved fra undersøgelser, at det gør godt for mobbeofre at vide, at de voksne tager afstand fra det. Lektor Blomme er jo skrækeksemplet på det modsatte. Vi ønsker at signalere, at det ikke er sikkert, at vi kan tage det væk, men at de voksne tager sig af det, forklarer Kirsten Møller.

Et er politik og flotte ord, noget andet er virkeligheden. Mobning børn imellem er et fænomen, man ikke bare knipser væk som en irriterende flue. Ofte bunder mobberiet i dybt komplicerede samspil børnene mellem, samspil som voksne måske knapt helt forstår.

- Og nogle gange ligger hunden også begravet hos den person, der bliver mobbet, fortæller Kirsten Møller.

Mobbeoffer var rød

Det viser en sag, som skolen havde for et par år siden med dreng i 7. klasse.

Han blev mobbet massivt, og klasselæreren valgte at sætte ind med en såkaldt adfærdsleg, hvor eleverne i klassen ved hjælper af farver og tilknyttede adfærdskvaliteter skulle beskrive sig selv og hinanden.

- Det viste sig, at de øvrige i klassen så drengen som rød, hvilket står for udadfarende, hidsig etc. Selv opfattede han sig som blå - indadvendt, forsigtig osv., fortæller hun.

Der skete et mindre mirakel, da det gik op for drengen, at klassekammeraterne opfattede ham sådan, og han ændrede fuldstændig adfærd.

- Resultatet blev, at han fik et par gode, afsluttende år på Svanninge Skole, fortæller Kirsten Møller.

Så "let" løses problemerne dog ikke hver gang.

I samme klasse var der også en pige, som simpelthen valgte at skifte skole, fordi udstødelsen ikke var til at bære.

- Nogen gange er det bare den bedste løsning, som vi som skole også vælger at anbefale til forældrene. Det er ikke det første, vi griber til, men som skoleleder har jeg det helt uproblematisk med det. Men man skal passe på zappertendenser. Når en elev flytter flere gange fra skole til skole, og de alle samme er dumme, er det tid for lidt selvransagelse, understreger Kirsten Møller.

Mobning skal bekæmpes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce