Lille fattig forening varslet voldsom gebyrstigning i Jyske bank

Palle Petersen måtte pudse brillerne en ekstra gang, da gebyrstigningen fra Jyske Bank dukkede op. Det er for voldsomt, siger han. Foto: Bent Warncke

Lille fattig forening varslet voldsom gebyrstigning i Jyske bank

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Foreningen Marna er varslet store gebyrstigninger - fremover skal 10 procent af kontingentet betales til Jyske Bank.

Faaborg: Måske en række små foreninger snart skal bede medlemmerne om at betale kontingentet kontant, og så kan kasseren opbevare pengene i en lille kasse i stedet for at sætte dem i banken.

I hvert fald skal foreningskunder i Jyske Bank seriøst overveje, om de har placeret administrationen af deres penge det rigtige sted.

En af Faaborgs mest garvede i kasserer-rollen, den tidligere sparekassemand Palle Petersen, er kasserer i "Foreningen til bevarelse af fiskefartøjet Marna". Som kasserer måtte han pudse brillerne en ekstra gang, da han for nylig fik en skrivelse fra Jyske Bank, hvori han blev varslet, at der fremover var et nyt grundgebyr på 300 kroner per kvartal for at have kontoen. Derudover betaler foreningen 1000 kroner årligt for at benytte netbanken, plus at det koster 300 kroner årligt, at medlemmerne kan betale deres kontingent med et girokort.

Alt i alt betyder det, at den lille forening årligt fremover må bløde 2500 kroner for at få håndteret kontingentindbetalinger på 27.000-28.000 kroner.

Dertil kommer, at foreningen skal betale negativ rente - i øjeblikket fire promille af indestående - på sin formue på små 100.000 kroner.

- De penge har vi så nu flyttet, men ellers ville det koste os yderligere 400 kroner årligt. Alt i alt kommer det fremover til at koste os cirka 10 procent af vores årlige omsætning at lade vores penge blive administreret i Jyske Bank. Det er voldsomt. Det er meget voldsomt, siger Palle Petersen.

Fair betaling

Det mener forretningsdirektør i Jyske Bank Hanne Birgitte Møller sådan set også lyder lidt voldsomt. Men hun bekræfter, at banken har indført en ny praksis, når det gælder foreningskunder.

- Det er korrekt, at vi har varslet gebyrstigninger på foreningskonti, og det skyldes, at det administrative arbejde, vi har med foreningskonti, mange gange overstiger det arbejde, vi har med en virksomhed. Det er faktisk nogle af de konti, der tager allerlængst tid at administrere, siger hun.

I må jo så næsten forvente, at små foreninger finder en anden bank?

- Altså vi har skelet til de banker, vi sammenligner os med, og de har også gebyrer på foreningskonti. Jeg kan sagtens forstå, at for en lille træskibsforening, kan det virke voldsomt. Men det er svært for os at differentiere mellem den lille og den store forening, siger hun.

Men det må være nogle kunder, I ikke er så kede af at miste?

- Vi er kede af at miste alle typer kunder, og det er bestemt ikke for at komme af med foreninger. Det er for på fair vis at få en betaling for den tid, vi anvender, siger Hanne Birgitte Møller.

Ikke råd længere

Palle Petersen understreger, at han intet har at udsætte på den lokale afdeling af Jyske Bank. Tværtimod har foreningen altid fået en god behandling dér.

- Min intention er ikke at hænge specielt Jyske Bank ud. Men vi ved jo ikke, hvad andre banker kan finde på, når de hører, hvordan Jyske Bank gør. Men andre banker kan godt finde ud af at skelne mellem erhvervskunder og foreningskunder, siger han.

Palle Petersen og Marna-foreningen tager nu konsekvensen og finder sig et andet pengeinstitut.

- Det er altid kedeligt og besværligt at skulle flytte. Men vi har altså ikke råd til at være kunde dér længere, siger han.

Lille fattig forening varslet voldsom gebyrstigning i Jyske bank

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce