Ny ungeredaktion skal hjælpe politikere og embedsmænd med at kommunikere med de unge borgere gennem sociale medier. Der er ansøgningsfrist for at blive en del af redaktionen 21. februar.

Faaborg-Midtfyn: Hvordan får man bedst fortalt kommunens unge, når der er koncerter, fællesspisninger, borgermøder eller andre arrangementer, der vedrører dem? Det gør man selvfølgelig gennem andre unge, der ved, hvordan man får deres jævnaldrende i tale. For eksempel gennem Snapchat, Instagram og Facebook.

Derfor har politikerne i kommunalbestyrelsen besluttet at oprette en såkaldt ungeredaktion bestående af fire-seks unge. Det sker som et led i en ny, stor ungestrategi - Ung i FMK - der blev vedtaget i januar. Strategien består af 10 konkrete tiltag og har til formål at gøre det mere attraktivt at være ung i Faaborg-Midtfyn.

Så mange penge koster ungestrategien

Kommunalbestyrelsen vil i alt sætte en større pose penge af til ungestrategien frem til 2021:

Den åbne skole: 1 million kroner.

MiLife: 4,25 millioner kroner.

Analyse af unge tilflyttere i Faaborg-Midtfyn Kommune: 200.000 kroner.

Ikke uddannelsesparate-unge: 600.000 kroner.

Ungdomsboliger og campus: Afventer boligstrategi.

Understøtte unges brug af eksisterende ungemiljøer: 600.000 kroner.

Et godt fritidsliv for alle: 700.000 kroner.

Events for unge: 1,2 millioner.

Ungeredaktion: 80.000 kroner (resten finansieres af en anden pulje).

Videndeling på tværs 100.000.

- Vi fandt ud af, at det nogle gange var svært med kommunikationen mellem det politiske system og de unge. Og et af budene fra de unge selv var, at hvis de kunne være med til at formidle nyhederne, så ville det være bedre, end hvis det var os politikere eller embedsmænd, der gjorde det.

- Det er de unge, der ved, hvordan man skal kommunikere, og hvem der skal kommunikeres til, forklarer Kim Aas Christensen (S), der er formand for Opvækst- og Læringsudvalget, som sammen med politikerne i Arbejdsmarkedsudvalget og Kultur- og Lokalsamfundsudvalget er hovedarkitekterne bag ungestrategien.

Vi fandt ud af, at det nogle gange var svært med kommunikationen mellem det politiske system og de unge. Og et af budene fra de unge selv var, at hvis de kunne være med til at formidle nyhederne, så ville det være bedre, end hvis det var os politikere eller embedsmænd, der gjorde det. Det er de unge, der ved, hvordan man skal kommunikere og hvem der skal kommunikere til

Kim Aas Christensen (S), formand for Opvækst- og Læringsudvalget

I foråret sidste år inviterede politikerne kommunens unge til idémøde om selvsamme ungestrategi - men der kom nærmest ikke nogen unge. Budskabet var simpelthen ikke nået frem. Og det er ikke første gang, det er sket.

- Det er sket nogle gange, at vi fra politisk hånd og fra koncernen har troet, at vi havde kommunikeret nok ud. Så det er vigtigt, at vi har et talerør, og som de unge siger, så er de bedst til det. Og derfor er det her en vigtig del af ungestrategien, siger Kim Aas Christensen.

Mødes hver uge

Ungeredaktionen vil bestå af fire-seks unge i alderen 13-25 år, der kommer til at mødes hver onsdag i skiftevis Ringe, Faaborg og Årslev.

Der er ansøgningsfrist 21. februar, og når redaktionen er sammensat, skal den på workshop med en professionel mediekonsulent, og bagefter lægger redaktionen en plan for, hvordan den vil nå ud til kommunens unge. Primært gennem sociale medier og andre platforme, hvor unge i forvejen mødes.

Ungdomsrådets tidligere formand og næstformand, Emil Stærkær og Thomas Tornhøj, er blevet headhuntet til at starte projektet op.

- De er guld værd, og vil gerne benytte os af den viden og erfaring, de har. Så de er blevet pænt opfordret til at være med, lyder det rosende fra udvalgsformanden.

Ungeredaktionen kører som forsøg i et år, og bliver det en succes, gøres den permanent.

Der afsat 80.000 kroner til at lønne de unge for deres arbejde. De unge er ansat resten af året, og der er tale om et fritidsjob.

  • Af: