Kommune smed papirer væk


Kommune smed papirer væk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SMØLERI: 75-årige Margit Hvidberg-Knudsen, Faaborg, er vred over, at der er rod i det offentlige system. Der vil gå tre måneder, inden hun får en ret enkel ansøgning behandlet
FAABORG: Det skulle have været en banal ekspeditionssag. 75-årige Margit Hvidberg-Knudsen havde været hos en fodspecialist og fået ordineret nogle indlæg, der kan afhjælpe gener fra flere hammertæer og en nedsunken forfod.

I slutningen af maj afleverede hun ordinationen til en sagsbehandler på rådhuset med henblik på at få økonomisk bistand til at købe indlæggene.

En lille måned senere - den 22. juni - henvendte hun sig atter på rådhuset for at høre, hvordan det mon gik med sagen. Det startede en større eftersøgning af hendes sagsmappe, som hele tre personer på et tidspunkt var involveret i. Men mappen var og forblev forsvundet og dermed også hendes ordination.

Margit Hvidberg-Knudsen afslog venligt men bestemt at tage turen tilbage til egen læge og videre til specialisten en gang til.

- Det kunne jo ikke passe. Jeg havde jo afleveret en ordination fra en specalist, siger hun.

I stedet lovede sagsbehandleren at skaffe en kopi af ordinationen og ringe tilbage.

Tre uger senere

Tre uger senere - i midten af juli - var der endnu ikke blevet ringet, og Margit henvendte sig igen. Sagsmappen var stadig væk, og der var angiveligt heller ikke som lovet blevet rettet henvendelse til ortopæd-klinikken.

Nedbøjet gik Margit nu hjem og ringede selv til specialisten - blot for at få den besked, at klinikken var ferielukket i ugerne 28, 29 og 30.

Sagsbehandleren, der ringede kort tid efter, var nået den samme konklusion, og hun kunne ydermere tilføje, at når ortopæden var tilbage i uge 31, så var hun selv lige taget på ferie i tre uger.

- Så blev jeg rigtig sur. Det ville så sige, at min sag først kunne blive behandlet i starten af september, og der vil være gået over tre måneder fra jeg henvendte mig første gang, siger Margit Hvidberg-Knudsen.

Sagsbehandlerens forslag var, at hun i første omgang betalte selv og gemte kvitteringen - og måske kunne hun så få refunderet en del af beløbet.

- Men det vil jeg ikke, for så har jeg hørt fra andre, at muligheden for at få hjælp er mindre. Og så er det, jeg spørger mig selv. Er det en bevidst strategi fra kommunens side, at man smøler så længe med sagerne, at klienterne taber tålmodigheden og vælger at betale selv, spørger hun.

Normalt 10 dage

Det afviser lederen af hjemmeplejen, Marianne Kräemer, på det bestemteste.

- Vi er jo ikke ansat til at genere borgerne men til at sikre, at de får den service som lovgivningen foreskriver. Normalt vil en sag som denne tage 10 dage, hvis der foreligger en præcis ordination fra en læge. I denne sag er der papirer, der er blevet væk, og er beklageligt, for det må naturligvis aldrig ske, siger hun.

Marianne Kräemer vil dog ikke gå ind i detaljerne i den konkrete sag.

- Vi har et problem, som vi må sige undskyld for, men jeg vil ikke sagsbehandle igennem pressen. Men det er da klart, at når vi får en sådan klage, så går vi procedurerne igennem for at prøve at undgå noget lignende kan ske en anden gang. Vi er jo ikke glade for, at borgere er utilfredse med vores service, siger Marianne Kräemer.

Kommune smed papirer væk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce