Klumme: Der bliver kørt råddent i Grønnegade
Af: Bent Warncke , bew@fyens.dk

Forleden dukkede en af beboerne i Grønnegade op på redaktionen med budskabet: Der bliver kørt råddent i Grønnegade (i Faaborg, red.). Og ikke nok med det: Der bliver kørt råddent i den forkerte retning.

Han havde været meget tæt på at få et par unge cyklister op på køleren af sin bil, da han forleden kørte ud af sin port. De kom cyklede på fortovet - imod kørselsretningen - i den ensrettede gade. Den slags kan selv den mest årvågne bilist ikke gardere sig imod.

Der er ikke voldsomt meget trafik i Grønnegade i det daglige, og problemet med cyklister, der kører imod færdselsretningen er muligvis ikke verdens største. Men er det irriterende? Ja. Og kan det blive farligt? Bestemt.

Bilister, der dagligt færdes i Grønnegade, møder ofte cyklister på vej i den forbudte retning. De fleste af dem ligner store skolebørn fra Øhavsskolen, der vælger at skyde genvej i stedet for at tage den noget længere tur omkring Klostergade. Men der er såmænd også voksne cyklister, der vælger at ignorere den ellers meget tydelige skiltning med "Indkørsel Forbudt". De, der tydeligvis godt ved, at de er i gang med en trafikforseelse, hopper som regel af cyklen og søger sikkerhed på det smalle fortov, inden bil og cykel mødes. Andre - og det er altså især de yngre - giver bilisten en mental skråt op-finger og cykler ufortrødent videre, som om de er i deres gode ret til det.

Et par gange har denne skribent rullet vinduet ned og informeret de formastelige om, at de er på gale veje. Men man gider jo ikke lege bussemand hver eneste dag.

Fænomenet må vel havne i kategorien "civil ulydighed", der typisk optræder, når borgere bliver udsat for regler, der enten virker urimelige eller overflødige. Eller når dovenskaben - og det kunne man så godt forestille sig var på spil her - vinder over optugtelsen. Ligesom vand altid finder den nemmeste vej at løbe mellem to punkter, så vælger især de bløde trafikanter den hurtigste vej. Der er en grund til, at der altid bliver lavet huller i hække.

Men hvad gør vi ved det?

Det kunne måske hjælpe, hvis skolelederen på Øhavsskolen med jævne mellemrum tog Grønnegade med i sin morgenparole. Man kunne også forestille sig, at Øhavsskolen i perioder posterede en skolepatruljepost ved indkørslen til Grønnegade med henblik på at få gjort eleverne opmærksom på at der er færdselsregler på stedet.

Men man kunne også gå en anden vej.

Dansk Sprognævn ændrer engang imellem på stavningen af forskellige danske ord. Mayonnaise er f.eks. godt på vej til at blive til majonæse. Når tilstrækkelig mange i tilstrækkelig lang tid har stavet et ord forkert, kan den forkerte måde ende med at blive officielt blåstemplet. Kunne man forestille sig at gøre noget tilsvarende her? var det muligt, at Grønnegade fortsat kunne være ensrettet for biler men åben for cykeltrafik i begge retninger? Det er bare et skud fra hoften. Det ville kræve noget fleksibilitet fra både cyklister og bilister, men gaden er ikke særligt befærdet, og brostensbelægningen og de mange parkerede biler gør, at farten sjældent kommer over 10-15 kilometer i timen. Det ville i hvert fald afkriminalisere en adfærd og en indstilling, der åbenbart ikke lader sig påvirke af trafik-skiltning. Alt andet lige ville det også skærpe sanserne hos bilisterne, fordi de nu skal tage sig agt for modkørende cyklister. Men måske er der helt andre løsninger?