FAABORG/ØERNE: Øboer og andre færgebrugere skal have bedre information, når der er problemer med færgen.

Det mener Henrik Ingemann, som netop er startet som ny leder af Ø-Færgen.

Erfaringen fra de hektiske weekenddage, hvor "Faaborg II" gik i stykker i fredags, og reservefærger skulle på plads til weekenden har vist ham, at det er vigtigt med bedre information.

- Med den nye teknologi kan man give meget information på en let måde. Og det bør vi benytte os af i situationer som denne, hvor færgen må ligge stille, siger han.

Han tænker blandt andet på at oprette en SMS-kæde, hvor Ø-Færgen kan sende en sms ud til alle, hvis der er problemer - og en hjemmeside, som hele tiden skal være opdateret, når der sker force majeure-situationer som den selskabet står i lige nu.

- Folk bliver jo ikke sure, hvis de bare får information nok om, hvad der sker, siger han.

Telefonerne ved Ø-Færgen kimede uafbrudt fredag og lørdag med turister og øboere, som vil vide, hvad der sker med deres færge. Og det samtidig med, at Henrik Ingemann og de andre ansatte arbejdede de hårdt på at finde muligheder for at få strandede mennesker over vandet - og finde en løsning så biler og gods også kunne komme over.

Ikke meget info på øerne

Noget af det, som gav opkald var, at der ikke var meget information på Avernakø fredag, hvor færgen gik i stykke.

Det fortæller Ida Rasmussen, som strandede derovre i fire timer.

- Der gik faktisk meget lang tid, flere timer, før havnefogeden kom og satte en seddel op, om at vi ville blive hentet omkring klokken 19. Inden da hjalp vi hinanden. Når nogen havde fået besked om noget, sagde vi det videre til alle de andre, som også stod på havnen og ventede, fortæller hun.

Hun ringede selv med jævne mellemrum ind til Ø-Færgens kontor i Faaborg for at få at vide, om en færge var på vej - ligesom mange af de andre strandede passagerer.
  • Fyens Stiftstidende