Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Havn snart klar til el-færge - men færgen kommer ikke

Det er entreprenørfirmaet MT Højgaard, der udfører de ret omfattende forandringer af Søbyfærgens færgeleje. Arbejdet forventes at være færdigt midt i næste uge. Foto: Bent Warncke

Havn snart klar til el-færge - men færgen kommer ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I øjeblikket bliver Søby-færgelejet i Faaborg modificeret, så den EU-støttede nye el-færge fra Søby kan lægge til. Men el-færgen skal slet ikke sejle til Faaborg.

Faaborg: Den EU-støttede nye el-færge, der er på vej i Søby på Ærø, kommer udelukkende til at sejle mellem Søby og Fynshav på Als. Det har politisk ligget fast på Ærø et stykke tid, og det er også besluttet, at ruten mellem Faaborg og Søby skal betjenes af den gamle dieselfærge Skjoldnæs.

Derfor kan det undre, at entreprenørfirmaet MT Højgaard i øjeblikket er i fuld gang med at modificere Søby-færgelejet i Faaborg, således at el-færgen også kan lægge til.

Det har borgmesteren på Ærø, Ole Wej Petersen, en forklaring på.

- Det gør vi, fordi lejet i Faaborg både skal kunne klare en el-færge og den færge - Skjoldnæs - som vi har nu, siger han.

Men er det planen, at el-færgen på et tidspunkt alligevel skal sejle til Faaborg?

- Der er ikke taget nogle beslutninger om, hvad der skal ske på langt sigt, men det er for at have muligheden for det. Vi gør det for at have nogle handlemuligheder, siger Ole Wej Petersen.

I laver ikke færgelejet om i Faaborg, fordi trekants-sejladsen Faaborg-Søby-Fynshav var det, I oprindeligt søgte EU om penge til?

- Jo, det kan du godt sige, men at muligheden er der (for at sejle el-færgen til Faaborg også, red.), gør det meget mere fleksibelt for os, hvilket jo kun er godt, siger han.

Hele projektet inklusive den nybyggede færge, nye landanlæg i Søby, Faaborg og Fynshav kommer til at koste cirka 214 mio. kroner, hvoraf EU bidrager med de 120 mio. kroner, mens Ærø Kommune selv spytter 94 mio. kroner i kassen. Alene de tre nye landanlæg koster cirka 56 mio. kroner.

Skjoldnæs levetidsforlænget

Oprindelig skulle elfærgen have sejlet trekantsejlads mellem Søby, Fynshav og Faaborg. Nu er der i stedet lagt op til, at ruten mellem Faaborg og Søby skal betjenes af den 40 år gamle Skjoldnæs, der dermed har fået sin levetid forlænget.

Havnemester Lasse Olsen i Faaborg glæder sig over, at Ærø-ruten dermed får flere afgange end tidligere, fordi Skjoldnæs ikke længere skal til Als hver anden gang.

- Rent brandingsmæssigt ville det selvfølgelig have været godt at få el-færgen til Faaborg også, men jeg vælger at glæde mig over, at antallet af daglige afgange med Skjoldnæs bliver øget, siger Lasse Olsen.

Men er det ikke spild af EU-penge at gøre et færgeleje klar til el-færgen, når den ikke kommer alligevel?

- Det har jeg slet ingen kommentarer til, for det er ikke vores projekt. Jeg er kun glad for, at der kommer til at sejle en færge. Men det er fair nok, at lejet bliver gjort klar, så det i første omgang kan tage Skjoldnæs og med en mindre tilpasning kan tage el-færgen i stedet for, siger Lasse Olsen.

Bygningen af el-færgen er blevet en del forsinket. Oprindelig skulle den have været i søen sidste sommer, men forskellige problemer har gjort, at jomfrusejladsen er blevet udsat flere gange. Skroget er blevet bygget på et polsk værft, mens det er Søby Værft, der står for at færdiggøre færgen. Seneste prognose lyder, at færgen er klar til at blive testsejlet i juni måned, og at den i august kan sættes i normal drift på ruten fra Søby til Als.

Havn snart klar til el-færge - men færgen kommer ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.