Handelsliv: - Vi kæmper med myten om, at varerne er billigere i større byer

Har vi ikke varen, bestilles varen hjem til kunden, til en lavere pris end på Pricerunner.

Handelsliv: - Vi kæmper med myten om, at varerne er billigere i større byer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Faaborg: Torben Wolff, Sportsmaster K. Sport i Faaborg, ser masser af potentiale i Faaborg som handelsby. Hans egen butik butik havde sidste år sin bedste indtjening siden starten af 0'erne. Har fortæller han om sin liv som butiksindehaver og deler sine tanker om Faaborgs udviklingsmuligheder.

Hvad gør din butik til noget helt særligt?

- I Sportigan-kæden er butikkerne personligt ejede, og derfor er det personligt engagement og gejst, der driver butikkerne. I min butik i Faaborg har jeg selv udvalgt alle varerne. Dette adskiller i høj grad udvalget af varer fra de kapitalejede kæder, som eksempelvis Intersport og Sportmaster.

- Igennem et langt sportshandlerliv har jeg opbygget et kendskab til både produkterne og leverandørerne. Det gør, at vi i Sportigan K. Sport Faaborg kan servicere kunderne med stort set alt. Vi skaffer gerne specielle varer hjem og giver i øvrigt prisgaranti på alle varer i butikken. Vi udvikler hele tiden på sortimentet og finder ofte varer hos nye, mindre kendte leverandører. Det gør, at vi stort set altid har spændende nyheder, som ikke findes ret mange andre steder. Vores varesortiment er meget bredt og klassisk, men vi følger hele tiden med i udviklingen af nye produkter og tidens trend. Vi lægger stort vægt på faglighed, service og den personlige betjening. Desuden gør jeg meget brug af Facebook til at reklamere for vores varer. 2017 var året, da vi havde den bedste indtjening siden starten af 00'erne, og i år kan butikken ydermere fejre sit 40-års jubilæum.

Hvad er det sjoveste, værste eller mest pinlige, du personligt har oplevet i butikken?

- Da jeg åbnede butikken i 2002, kom der rigtig tit kunder ind og ville købe tre viskestykker for 100 kr. Jeg måtte så skuffe dem med, at det kunne de trods alt ikke få i butikken, selvom vi kan tilbyde mange forskellige varer. Forklaringen ligger i, at der tidligere lå en Botex-forretning her, inden jeg åbnede sportsbutikken. Faktisk stod dette på i flere år, at folk spurgte efter viskestykker, og det siger måske lidt om, hvor svært folk har det med at bryde deres indkøbsvaner. Vi er nødt til at følge med og holde os opdaterede på, hvad der sker af udvikling i byen.

Hvad er en god handel, set med dine øjne?

- Det er meget vigtigt, at folk oplever en god stemning i butikken, og at vi er der for dem. At vi finder frem til kundens behov og den vare, kunden ønsker, passer og kan lide. Vores opgave er løst, når kunden har lyst til at komme igen.

Hvad ser du aktuelt som de største udfordringer for butikslivet?

- Den helt store opgave for byens butikker og fremtid i det hele taget er at få lokalbefolkningen til at tænke og handle lokalt. Det, som gør det danske samfund helt unikt, er livet i de mindre byer som vores. De værdier, der er opbygget igennem mange generationer, er ved at smuldre væk. Der er opstået en underlig og direkte fejlagtig opfattelse af, at priserne og varerne er bedre i de større byer. Den massive markedsføring fra butikskæder har påvirket forbrugerne til at tro, at varerne er billigere i store centre og butikslokaler. Det er den velkendte teori om udbud og efterspørgsel.

- I virkeligheden forholder det sig omvendt. Lokalt får kunderne her et bredere udvalg af varer, til en billigere pris, end mange andre steder. Har vi ikke varen, bestilles varen hjem til kunden til en lavere pris end på Pricerunner. I vores lille butik kommer 20 procent af kunderne fra Odense eller Svendborg og vi hører dagligt om, hvor dyre varerne er disse steder.

- Mit håb er, at Faaborg og andre små byer får øjnene op for reklamens magt og ikke lader sig forblænde heraf. Den største udfordring for Faaborg er at kunne evne at markedsføre sig, for vi har ikke de samme midler til markedsføring som de store kæder og centre gør brug af. De sidste 10 år er fredagen gået fra at være en af ugens travleste til at blive den mest stille dag. Hvorfor, ved jeg ikke, men det er da en interessant udvikling.

Hvordan bliver Faaborg en endnu bedre handelsby?

- Med lidt forståelse fra lokalpolitisk side for byens kæmpestore potentiale ser Faaborgs fremtid helt fantastisk ud. I Faaborg kan vi bidrage til at udvikle kommunen i positiv retning, ikke mindst økonomisk. Det kræver lokalt sammenhold og lokal bevidsthed.

- Jeg kunne dog godt tænke mig, at kommunen blev drevet som en virksomhed med fokus på, hvad vi er stærke i. Vi bor i et skønt område, hvor herlighederne står i kø, med en fantastisk natur og kultur, men vi skal have hjælp til at udvikle os. Byen skal markedsføres og brandes på vore værdier, så væk med Janteloven og få faaborgenserne frem på landkortet.

- Vi har behov for flere butikker til byen, eksempelvis børnetøj i str. 0-16 år, herre- og dametøjsforretninger, en legetøjsbutik og en Normal-butik. Det er ligegyldigt om det er en enkeltmandsvirksomhed eller en stor kapitalvirksomhed, der slår sig ned. Alle er velkomne og vi vil gerne stå sammen om at hjælpe andre og flere butikker i gang her i byen. Det er vigtigt, at vi signalerer udadtil, at vi står sammen og bakker op om nye butikker. De er nemlig med til at trække flere besøgende til byen og dermed flere kunder til alle byens butikker. Vi har også behov for at signalere, at butikslivet er godt og fleksibelt, så det appellerer til, at flere vil slå sig ned som butiksdrivende.

- Skulle der være nogen, der går med et ønske om at åbne forretning i byen, så er de meget velkomne til at kontakte mig for råd og vejledning. Jeg har, gennem mange år, oparbejdet en kæmpe erfaring. Denne viden vil jeg hellere end gerne bruge til at hjælpe andre i gang. Vi står i en situation, hvor den erfaring er ved at uddø mange steder. De store kæder er efterhånden enorme, og der ses her sjældent samme produkterfaring eller vægt på den tilbundsgående rådgivning, som man kan få i de små butikker.

Hvad laver du efter lukketid?

- Jeg er så heldig at jeg arbejder med min hobby, så det er faktisk svært at skille det ad i arbejde og fritid. Jeg elsker at være i butikken og tilbringer over 70 timer her om ugen. Når jeg kommer hjem, har fruen og jeg en fælles interesse - sport, sport og atter sport. Vi ser Vinter-OL, VM i håndbold og hvad der ellers er af sportsudsendelser i tv. Og ellers kører vi gerne efter diverse sportsarrangementer rundtom i Danmark og udlandet.

K.Sport Faaborg
Åbningsår: K.Sport Faaborg startede i 1978 i lokalerne under Fyns Amts Avis, Østergade 22. Flyttede i starten af 1980'erne til lokalerne Østergade 37-39, der blev ledige da Thormods Konditori lukkede. I 1998 flyttede K.Sport til Torvegade 14 og blev samtidig medlem af indkøbssamarbejdet Sportmaster. I 2001 udvidede Torben Wolff butikken ind i naboejendommen, og lagde her 165 kvadratmeter til butikken. I 2002 overtog Torben Sportmaster Svendborg, som blev drevet sideløbende med Faaborg. I 2012 blev begge butikker solgt til Nordic Capital. I 2015 genåbnede K.Sport, hvor den ligger nu.Ejer: Torben Wolff.

Målgruppe: I Sportigan-kæden er målgruppen 15-35 år, men i Faaborg forsøger man at dække meget bredere.

Vareudbud: Meget bredt og klassisk, men følger med tidens trend.

Del af kæde: Del af Sportigan-kæden, som omfatter Sportigan og Sport24, der er den største kæde i Danmark med selvstændige sportshandlere. I alt 100 butikker i Danmark med en årlig indtjening på 1 milliard kroner.

Webshop/hjemmeside: Sportigan.dk

Antal ansatte: Torben, Jette på 25 timer og 17-årig medhjælp, der kommer to gange ugentligt samt hver lørdag.
2017 var året, hvor vi havde den bedste indtjening siden starten af 00'erne, og i år kan butikken ydermere fejre sit 40-års-jubilæum.
2017 var året, hvor vi havde den bedste indtjening siden starten af 00'erne, og i år kan butikken ydermere fejre sit 40-års-jubilæum.

Handelsliv: - Vi kæmper med myten om, at varerne er billigere i større byer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce