Frivillige klar til at hjælpe på ny festival

Ulrik Ørum-Petersen satser på at 6000 gæster indløser partoutbilletter det første år, men drømmescenariet er at få 24.000 mennesker igennem i løbet af festivalens to dage. Men han ved også, at det tager tid at bygge en festival op fra bunden.
Foto: Tim Kildeborg Jensen

Frivillige klar til at hjælpe på ny festival

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Heartland Festival har kontakt til omkring 40 foreninger, der er klar til at give en hånd med under festivalen

Når Heartland Festival på Egeskov den 10. og 11. juni løber af stablen for første gang, bliver det i høj grad med hjælp fra lokale hænder.

Folkene bag Heartland er allerede nu i kontakt med cirka 40 lokale foreninger, der alle er interesserede i at give en hånd med. Festivaldirektør og idémand Ulrik Ørum-Petersen er positivt overrasket over interessen fra foreningerne.

- Folk har generelt udvist stor velvilje. Vi havde en bod på Egeskovs julemarked, og der kom mange foreninger over og snakkede med os om deres erfaringer og bakkede os op i det, vi laver, siger Ulrik Ørum-Petersen.

Festivalens sekretariatschef er nu ved at fordele ressourcerne og lave aftaler med foreningerne om, hvordan de skal aflønnes for deres arbejde.

- Mange af dem har været involveret i Midtfynsfestivalen. Nogle har stor erfaring med at drive campingplads, andre med parkeringsområder, og nogle er gode til renovation, siger Ulrik Ørum-Petersen og tilføjer, at der også skal bruges frivillige til at stå i bar, sætte hegn op, hjælpe med scener og et hav af andre praktiske ting, når han og resten af folkene bag Heartland går i gang med at bygge festivalen op i slutningen af maj.

Sikret mod konkurs

For Ulrik Ørum-Petersen og hans folk kommer de næste måneder til at gå med at gøre festivalen synlig for potentielle gæster, der skal se ideen i en festival, der kombinerer musik, kunst, mad og samtaler, som Heartland Festival, som den første i Danmark, gør.

- Den type festival og måden at sammensætte program på, hvor der også er fokus på atmosfæren, er ved at vinde indpas, og man ser dem i England og Holland. Men det tager lang tid, og man skal gøre det godt fra første år. Det skal være noget, vi tror folk gerne vil have, og så skal det være unikt. Vi prøver at sørge for, at vi er det eneste sted, man kan opleve de kunstnere, der optræder, siger Ulrik Ørum-Petersen.

Han satser på, at omkring 6000 mennesker vil indløse billet til festivalen, men drømmescenariet er at få 24.000 mennesker igennem i løbet af festivalens to dage. Men skulle det ikke lykkes at nå målet på 6000 partoutbilletter, er der taget højde for det. Festivalen har verdens største musikbookingvirksomhed Live Nation i ryggen.

- Festivalen har en selvstændig økonomi, men vi kan ikke gå konkurs. Budgettet er lagt efter, at skulle det gå galt, så rydder vi op efter os og betaler alle leverandører og artister og så videre. Men jeg synes også, vi har lavet budgetter, der hænger godt sammen, og vi har lavet en kalkule for det værste, der kunne ske.

- Men vi ved, at det er svært og tager tid. Folk skal vænne sig til det, snakke med deres venner og vende tilbage året efter. Man siger, det tager mellem tre og fem år at bygge en festival op, siger festivaldirektøren.

Fælles ambitioner

Det er i øvrigt rockgrupperne Nephew og Kashmirs skyld, at idémanden bag Heartland Festival, Ulrik Ørum-Petersen, for godt tre år siden kom i kontakt med greveparret Michael og Caroline Ahlefeldt på Egeskov Slot.

Musikerne havde begge lejet en af slottets ejendomme, Rubjerg, til at indspille plader i, og begge havde Ulrik Ørum-Petersen som manager.

Greveparrets ambitioner om lave flere events i forbindelse med slottet stemte godt overens med idémandens drøm at lave en anderledes festival i anderledes rammer, og ideen til Heartland Festival var født.

Frivillige klar til at hjælpe på ny festival

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce