Elever som arkitekter

Midtfynske skoleelever har blandt andet indtil videre haft et forløb, hvor de arbejdede med arkitektur og design.
Foto: Katja Lund Sørensen

Elever som arkitekter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kultur i mange afskygninger og facetter på skoleskemaet i 0.-6. klasse

4000 elever har kultur på skoleskemaet

For andet år i træk rykker Den kulturelle rygsæk ud på skolerne i det midtfynske og eleverne ind på kulturinstitutionerne i Faaborg-Midtfyns Kommune.

Således fortæller Katja Lund Sørensen, der i Fagsekretariatet Undervisning følger med i forløbet. Og hun fortsætter:

- I efteråret 2015 deltog alle elever fra 0. til 6. klasse i Faaborg-Midtfyn Kommune i et overflødighedshorn af obligatoriske kulturelle undervisningsforløb. Og det er første gang, mellemtrinnet kommer med i Den kulturelle rygsæk. Dermed deltager omkring 4000 elever fra folke- og friskoler i projektet.

Eleverne kommer til at beskæftige sig med alt fra billedkunst til arkitektur og fra opera til moderne dans.

Rasmus Knudsen fra 6 A fra Carl Nielsen Skolen gik i gang med at designe et parkour-område, hvor det er muligt at bevæge sig i løbet af en skoledag. Rasmus Knudsen synes det har været spændende at arbejde med. Som kommende forløb i
Rasmus Knudsen fra 6 A fra Carl Nielsen Skolen gik i gang med at designe et parkour-område, hvor det er muligt at bevæge sig i løbet af en skoledag. Rasmus Knudsen synes det har været spændende at arbejde med. Som kommende forløb i "Rygsækken" kan ses film, litteratur og performance.
Foto: Katja Lund Sørensen

Kunst og kultur

De første undervisningsforløb blev introduceret for alle elever i 0. til 3. klasse sidste år.

Så nu oplever alle skoleelever op til 6. klasse inspirerende møder med kunst og kultur.

I samarbejde med en lang række lokale, regionale og nationale kulturaktører får børn og unge mulighed for at lære kulturens sprog og arbejde med forskellige kunstarter som en del af undervisningen. Der er nemlig skræddersyet undervisningsmateriale til hvert forløb, så lærerne kan integrere kulturen i skolens "almindelige fag" - som for eksempel dansk eller håndværk og design.

Kan man arbejde som arkitekt, selvom man kun går i 4. - 6 klasse? Det kan man sagtens. Sidst på året 2015 deltog elever på Carl Nielsen Skolen i Nr. Lyndelse nemlig i et undervisningsforløb, hvor de skulle arbejde som arkitekter og designe et uderum på skolen, så det vil kunne bruges til læring.

Sammen med over 500 andre elever på mellemtrinnet i den nordlige del af kommunen, deltog de i forløbet "arkitektur og design", som er den del af Den kulturelle rygsæk.

Undervisningsforløbet er blevet til i et samarbejde mellem Faaborg-Midtfyn Kommune og en af landets største ressourcer inden for arkitektur og design, DAC & Learning Dansk Arkitektur Center.

Det kræver sin kunstnerhånd at male og tegne et billede, og det blev forsøgt efter alle kunstens regler. Eleverne fik også nogle af Fynbomalernes kendte værker at se på museet i Faaborg.
Det kræver sin kunstnerhånd at male og tegne et billede, og det blev forsøgt efter alle kunstens regler. Eleverne fik også nogle af Fynbomalernes kendte værker at se på museet i Faaborg.
Foto: Katja Lund Sørensen

Tegneprogram

Alle klasserne har netop haft besøg af en gæsteundervisere fra Dac & Learning i København.

I 6.a på Carl Nielsen Skolen havde Rasmus Knudsen og hans gruppe besluttet at designe et parkour-område, hvor man kan bevæge sig i løbet af skoledagen.

Han fortæller om, hvorfor de har designet netop dette rum:

- Både til at få god motion. Altså man lærer måske ikke så meget, men får god kondi. Men det har været sjovt at man selv måtte bestemme, hvad man ville lave.

Først skal eleverne bygge deres område med fysiske figurer og klodser, så skal de lave en skitse af området og til sidst gøre tegningen færdig i et digitalt tegneprogram - Tinkercad. Og som de fleste i 6.a er Rasmus Knudsen vildt glad for at arbejde med det digitale program:

- Jeg har det svært med at tegne i 3D, så Tinkercad hjælper, fordi man så bare trækker figurerne ind og så er det der i 3D og så kan man gå rundt i det. Så det er meget lettere. Mona Pagaard Nielsen, som har været med til at udvikle projektet og er pædagogisk konsulent i Fagsekretariatet Undervisning i Faaborg-Midtfyn Kommune fortæller:

- Vi har udviklet undervisningsforløbet for at få det innovative og skabende endnu mere i fokus i skoledagen. I dette forløb arbejder eleverne med at udvikle deres egne idéer, så idéerne bliver til et konkret produkt - her, som en 3D-tegning.

På Carl Nielsen Skolen overvejer ledelsen lige nu at tage fat i udvalgte idéer fra forløbet "Arkitektur og Design" og realisere dem på skolens område.

Midtfynske skoleelever har blandt andet indtil videre haft et forløb, hvor de arbejdede med arkitektur og design.
Midtfynske skoleelever har blandt andet indtil videre haft et forløb, hvor de arbejdede med arkitektur og design.
Foto: Katja Lund Sørensen

Elever som arkitekter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce