Dødsulykke i Kværndrup: Dårlig sikkerhed og uopmærksomhed kostede kvinde livet

Det var på dette spor, en ung fransk kvinde mistedet livet. Arkivfoto: Victoria Mørck Madsen.

Dødsulykke i Kværndrup: Dårlig sikkerhed og uopmærksomhed kostede kvinde livet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dårlige sikkerhedsforanstaltninger og uopmærksomhed fra kvindens side er grunden til, at det endte i en dødsulykke, da en fransk kvinde blev kørt over af et gennemkørende tog på Kværndrup Station for et år siden. Sådan konkluderer en ny rapport

Opdateret 16:55 med svar fra Banedanmark.

Sikkerhedsforanstaltningerne er ikke tilstrækkelige på Kværndrup Station. Sådan konkluderer Havarikomissionen mandag efter de har undersøgt, hvorfor en fransk kvinde sidste år blev påkørt af et gennemkørende tog.

Kvinden blev ramt af et tog og slynget ud til siden, da hun skulle krydse stationens første spor en mandag eftermiddag i maj.

I rapporten fremhæves også kvindens uopmærksomhed, da hun krydsede sporet, som en del af grunden til, at ulykken skete. Lokoføreren fortæller i rapporten, at kvinden kiggede ned i noget, der kunne ligne en telefon, da den tragiske ulykke skete. Der blev også fundet en knust telefon tæt på ulykkesstedet.

Sikkerheden på stationen blev allerede sidste år kritiseret af både chauffører og passagerer, men Banedanmark har ikke gjort noget for at forbedre sikkerheden siden, fremgår det ligeledes af rapporten.

Manglende varsling

På stationen skal alle passagerer med fra spor to og dermed krydse det første spor. Spor ét er nemlig ikke blevet vedligeholdt og bruges ikke længere til af- og påstigning.

På mange lignende stationer er der et varslingsanlæg, når man skal krydse et spor. Et varslingsanlæg består af en rød lampe der blinker, og den kendte højtalermeddelelse "Gå ikke over sporet, der kommer tog". Men det er der ikke i Kværndrup.

I rapporten står der blandt andet:"Om end det ikke kan afvises, at påkørslen ville være sket selv om der havde været varslingsanlæg med opmærksomhedsskabende lys og lyd, finder Havarikommissionen det overvejende sandsynligt, at et fungerende varslingsanlæg kunne have hindret ulykken."

Banedanmark enige

Det er et krav, at man har et varslingsanlæg medmindre hastighedsbegrænsningen er på mere end 80 kilometer i timen. I rapporten vurderes det, at Banedanmark har nedsat hastighedsgrænsen til 75 kilometer i timen for at undgå at skulle installere et varslingsanlæg.

Siden 2007 har der været to såkaldte "nærulykker" på stationen. Antallet af gennemkørende tog er også steget, men det er der ikke taget højde for på Kværndrup Station ifølge rapporten.

Problemet med sikkerheden er i Banedanmarks og DSB's egne rapporter ikke fremhævet i lige så høj grad. Her får kvindens uopmærksomhed en stor del af skylden. I Banedanmarks rapport beskrives overgangen desuden som "lovlig".

Ifølge Mads Thostrup, der er områdechef i Banedanmark er rapportens konklusion korrekt. Der mangler et varslingsanlæg, og man har misforstået reglerne for varslingsanlæg i Banedanmark. Det kommer dog først i 2018.

- Det kan godt være svært at forstå, at det tager så lang tid, men vi operer faktisk hurtigere end vi plejer, også fordi vi står med den ulykkelige forhistorie for det her, siger han.

- Jernbaneprojekter er bare komplekse, og vi vil heller ikke haste noget igennem, hvis vi ikke er sikre på, det er det rigtige, vi gør.

Han fortæller desuden, at Banedanmark nu går i gang med at undersøge landets andre stationer, for at finde ud af, om der skal laves flere varslingsanlæg.

- Sådan nogle risici kan vi ikke leve med i vores organisation. Det skal være sikkert og trygt at tage toget, og det skal vi bidrage med, siger Mads Thostrup.

Han fortæller desuden, at der er et varslingsanlæg på vej på Stenstrup Station.

Dødsulykke i Kværndrup: Dårlig sikkerhed og uopmærksomhed kostede kvinde livet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce