Lokale Amnesty-folk lavede stille protest mod Kina
FAABORG: Når man går forbi dem til daglig, kan man godt glemme at lægge mærke til dem. Men i går tiltrak en lille snes af Faaborgs skulpturer sig pludselig fornyet opmærksomhed.

Som en stille protestaktion mod Kina havde en lokal gruppe fra Amnesty International på dagen for åbningen af OL bundet orange bånd om Ymerbrønden, Pigen med Gyngen og alle de andre skulpturer i byen.

- Vi protesterer mod den knægtelse af menneskerettighederne, der er i Kina, fortæller Mie Busch, mens hun og veninderne binder et bånd i skrigende orange omkring Keld Moseholms skulptur med den gyngende pige.

- Betingelserne for at få OL var, at de ville forbedre menneskerettighederne. Desværre er det gået den modsatte vej, mener Mie Busch om situationen i Kina.

Den lille gruppe håber, at deres lille happening vil give folk noget at tænke over. De har ikke bedt om lov til at beklæde skulpturerne, men håber at folk vil lade båndene sidde i nogle dage. Der er jo trods alt ikke tale om permanent hærværk med maling, eller noget andet slemt.

Den lille gruppe tror, at summen af mange små happenings har en effekt.

- Der skal mange dråber til for at fylde et glas. Men på et tidspunkt er det jo fyldt. De små prostester virker også. Det er vi overbeviste om, siger Mie Busch.

Gruppen har fået ideen med inspiration fra den fynske kunstner Jens Galschiøt, der er kendt for at have lavet Skamstøtten i Hongkong. Skamstøtten fik den fynske kunstner i foråret malet orange - med hjælp fra aktivister, idet Galschiøt selv blev nægtet indrejse i Hongkong.

En reminder

Ved Ymerbrønden sidder søstrene Dorthe Petersen og Nanne Rudolph og får sig en snack.

De synes, at det er fint, at nogen sætter fokus på problemerne i Kina. Og de orange bånd er en god og ikke stødende måde at gøre det på.

- Det gør en forskel. Der bliver sat fokus på det, fordi båndene bliver set, mener Nanne Rudolph.

- Vi har brug for en lille reminder på, hvor godt vi har det her. Og at det ikke er en selvfølge i andre lande, siger Dorthe Petersen.
  • Fyens Stiftstidende