Debat: Stor serviceforringelse for øboer og gæster


Debat: Stor serviceforringelse for øboer og gæster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Anne Jørgensen, Revvej 8, 5601 Lyø, medlem af kommunalbestyrelsen
Billede
Faaborg-Midtfyn. 

Godt gemt væk i sparekataloget gemmer sig en såkaldt effektivisering, der går ud på lukke Øfærgens kontor på Faaborg Havn. I stedet skal alle kontorets opgaver lægges ud på færgen. Det, mener man, kan spare en stilling og dermed 300.000 kroner. Forslaget er stillet på baggrund af en rapport, der er lavet på en stille februardag i 2015. Denne rapport kan åbenbart give svar på, hvor meget tid færgepersonalet har til rådighed året rundt.

Hverken øboerne eller færgens personale har været bevidste om, at dette forslag ville blive stillet nu. Og i mine øjne er det ikke en effektivisering, men en besparelse, da det er en stor serviceforringelse for både øboer og gæster til øerne.

Mange øboer kan ikke finde ud af at gå på nettet og booke en tid. De er jo ikke vårharer. Herudover er der tit problemer med systemet.

Ud fra samme analyse er det besluttet, at færgen skal sejle langsomt for at spare olie, så der er kun 10 minutter i havn, så færgepersonalet skal godt nok løbe stærkt for at nå alle de ekstra opgaver inden næste afgang. Og man skal huske, at for hver ekstra opgave personalet bliver tillagt, vil det kræve et tillæg.

Mon ikke man kunne spare penge ved at effektivisere internt på kontoret, så man ikke opdeler skarpt mellem Øfærgens personale og Faaborg Havns personale. De deler jo i forvejen lokaler lige ved færgen. Det kan de finde ud af i fx Svendborg, der betjener Skarø og Drejø.

Alle analyser og rapporter indenfor turistområdet viser, at Faaborg og øhavet har et kæmpe turistpotentiale. FMK poster millioner i Ø-hop, udviklingsplaner for øerne, Geopark Sydfyn med mere. Hvordan spiller det sammen med, at der absolut ingen service skal være på havnen?

Jeg er nok en af de eneste i kommunalbestyrelsen, der hidser mig op over dette, men jeg synes det er en stor fejl at blive ved med at spare på øerne, der pt. bløder befolkningsmæssigt. De er et stort aktiv for kommunen, men det er de kun, så længe der er liv på dem.

Debat: Stor serviceforringelse for øboer og gæster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce