Censorer og magiske måtter: Ringe skal lære sine kunder bedre at kende

Martin Sandberg Kærgaard er specialist hos innovationsinstituttet DELTA og lægger med sin kollega her sidste hånd på de digitale måleapparater, der skal kortlægge købemønstrene hos de handlende i Ringe. I alt 15 wifi-sensorer er placeret rundt omkring i byen frem til årets udgang.
Foto: Roland Petersen

Censorer og magiske måtter: Ringe skal lære sine kunder bedre at kende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Digital dataindsamling kan måske styrke de fysiske butikker og puste liv i Ringes handelsliv, hvis et nyt innovationsprojekt ellers flasker sig

Ringe: Spørgsmålet om, hvordan fysiske butikker skal overleve internethandlens voksende dominans, kan synes stort og uhåndgribeligt.

Derfor har de digitale innovatører fra projektet IBIZ Techlab valgt at stille det på en anden og mere konkret måde:

- Hvor går kunden hen, når han eller hun træder ind over dørtærsklen til en fysisk butik? Til højre, venstre eller ligeud? Sådan en viden kan for eksempel sige noget meget tydeligt om, hvor man som butiksejer bør overveje at placere sine tilbudsborde, siger Martin Sandberg Kærgaard, der er specialist hos innovationsinstituttet DELTA.

Sammen med Alexandra Instituttet og Teknologisk Institut står DELTA bag projektet IBIZ Techlab, der i disse dage finjusterer de sidste tekniske remedier hos Tøjekseperten i Ringe.

Her skal sensorer i henholdsvis loft, butiksvindue og gulv registrere færdselsmønstrene hos de kunder, der begiver sig ind i butikken, mens en wifi-sensor - eller en wifi-sniffer, som Martin Sandberg Kærgaard så passende kalder den - har til formål at opsnuse, hvor kunderne kommer fra.

- Mange har måske hørt om de teknologier, man benytter i store shoppingcentre i udlandet, især USA. Det er avanceret teknologi, som så også koster en formue, og det, vi i stedet vil, er at gå efter de lavthængende frugter via nogle ret simple og forhåbentlig ret effektive dataindsamlingsmetoder, siger Martin Sandberg Kærgaard.

Det er to af Ringes velkendte ildsjæle, Hanne Raunsmed og Max Ravn, der har ansøgt om at lade Ringe agere forsøgskanin for det ambitiøse dataindsamlingsprojekt.

- Det her er både noget, der kan bruges ude i resten af landet, og noget, der kan komme vores specifikke by til gode, siger Byforum Ringe-formand Max Ravn, hvorefter kommunal byudvikler Hanne Raunsmed supplerer:

- Og så er det ganske omkostningsfrist. Det eneste, det koster, er den tid, vi i kommunen lægger i det. Først senere kan det koste penge at dykke dybere ned i analyserne af de mange data, vi har indsamlet.

Gevinsten ved projektet er ifølge Max Ravn også potentielt større end blot at styrke de i forvejen bestående butikker.

- Jeg tror, der er større chance for at få de tomme butikslokaler i byen fyldt ud, hvis byen udstråler en vilje til at forny og forbedre sig. Så kan det godt være, at nogen lader sig skræmme af teknikken, men den er nu ganske ufarlig, siger Byforum Ringe-formanden.

Netop sikkerheden af de digitale dataindsamlinger understreges på det kraftigste af Martin Sandberg Kærgaard - ikke mindst med det in mente, at 15 wifi-sniffere er placeret rundt omkring i Ringe for at kortlægge byens samlede handelsmønstre.

- De data, vi indsamler, er helt igennem anonymiserede. Vi har løbende været i dialog med Datatilsynet, og alle regler overholdes, forsikrer han.

Den trykfølsomme måtte er blot et af flere analyseværktøjer. - Noget, der kræver større og mere abstrakte værktøjer, er at få folk fra Midtfyns Fritidscenter til at besøge Ringes byliv noget oftere, siger Martin Sandberg Kærgaard.
Den trykfølsomme måtte er blot et af flere analyseværktøjer. - Noget, der kræver større og mere abstrakte værktøjer, er at få folk fra Midtfyns Fritidscenter til at besøge Ringes byliv noget oftere, siger Martin Sandberg Kærgaard.
Foto: Roland Petersen

Censorer og magiske måtter: Ringe skal lære sine kunder bedre at kende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce