Borgerservice: Slut med at sidde og vente i tre kvarter

Leder af borgerservice Katrine Bjørkholm ser fordele både for borgerne og for kommunen, når der fra nytår indføres obligatorisk pladsbestilling på borgerservice. Foto: Palle Søby

Borgerservice: Slut med at sidde og vente i tre kvarter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lederen af borgerservice mener, at det både for borgerne og kommunen bliver en fordel, når der fra nytår indføres obligatorisk pladsbestilling på borgerservice.

Faaborg-Midtfyn: Når du i fremtiden skal have nyt pas eller har andre ærinder på borgerservice i Ringe og Faaborg, skal du være opmærksom på, at der sker ændringer fra nytår.

Her indføres obligatorisk pladsbestilling på borgerservice. Det vil sige, du skal booke en tid på forhånd, for du kan ikke længere forvente at komme til, hvis du bare som hidtil møder spontant op og "trækker et nummer" i venteværelset.

Ændringen er en del af det budget for 2019, som kommunalbestyrelsen vedtog forleden, og ved at indføre obligatorisk pladsbestilling kan man spare, hvad der svarer til en årsløn i borgerservice.

Normalt plejer besparelser jo at være en ulempe for borgerne, men her har vi noget så usædvanligt som en besparelse, der faktisk er en fordel for både borgerne og kommunen, fordi begge parter får langt bedre mulighed for at planlægge tiden, vurderer Katrine Bjørkholm, der er leder af borgerservice.

Tre ting du skal gøre
Når du i fremtiden - og i hvert fald fra nytår - har ærinder på borgerservice i Faaborg og Ringe, er der tre ting, der er vigtige at huske: 1. Bestil tid hjemmefra via kommunens hjemmeside.

2. Her skal du konkretisere, hvad dit ærinder drejer sig om. Om det for eksempel er pas, kørekort eller noget andet.

3. Når du så kommer til borgerservice, skal du registrere dig på skærmen i forhallen. Enten ved at scanne dit sygesikringskort eller ved at indtaste dit CPR-nummer på skærmen. På den måde kan borgerservice se, at du er kommet, og du vil så blive kaldt ind - ligesom ved lægen.
Selv om du hjemmefra har bestilt tid, er det vigtigt, at du registrerer dig, når du ankommer til borgerservice, så de kan se, at du er kommet. Foto: Palle Søby
Selv om du hjemmefra har bestilt tid, er det vigtigt, at du registrerer dig, når du ankommer til borgerservice, så de kan se, at du er kommet. Foto: Palle Søby

Fri for lange køer

- Grunden til, at vi gør det, er jo, at vi tit oplever, at folk sidder og venter i lang tid. En torsdag eftermiddag lige op til passæsonen kan der jo være en kødrand af mennesker, hvor man kan sidde og vente helt op til tre kvarter. Det er ikke særlig sjovt, hvis man har fire børn med. Det har sådan nogle krudtugler jo ikke tålmodighed til - selv om vi både har bolsjer og er flinke.

- Det er lidt at sidestille med frisøren, lægen og sygehuset. De steder kommer du jo heller ikke uden at have bestilt tid. Til gengæld ved du, at du har en tid, når du kommer. Det vil være en kæmpe fordel for vores borgere. En anden fordel er, at når de bestiller tid, tilkendegiver de, hvad de kommer efter. Om det er pas, kørekort eller noget tredje. Det betyder, at den medarbejder, de så kommer til at tale med, kan være specialist på området. Hvis det nu handler om helbredstillæg, så behøver borgeren ikke vente på, at vi hente én, som har med det at gøre. Så kan vi fra starten planlægge det sådan, at det er en specialist på det område, forklarer hun.

- I den verden, vi lever i, vil man jo gerne kunne planlægge sin tid. Hvis man tænker, at man lige vil på borgerservice i frokostpausen, kan man på forhånd gå ind på hjemmesiden og se, om der er en tid. Og så ved man, at man kommer til i frokostpausen, siger Katrine Bjørkholm.

Du kan registrere dig på to måder: Enten ved at scanne dit sygesikringskort på skærmen i forhallen ... Foto: Palle Søby
Du kan registrere dig på to måder: Enten ved at scanne dit sygesikringskort på skærmen i forhallen ... Foto: Palle Søby

Book tid på hjemmesiden

Allerede i dag er det muligt at booke tid på borgerservice, og det er der cirka 15 procent, der benytter sig af. Men fra nytår bliver det altså obligatorisk.

- Flere og flere kan se en fordel ved at bestille tid, og det ser vi som et tegn på, at borgerne faktisk gerne vil det her, siger lederen af borgerservice.

Man booker en tid ved at gå ind på kommunens hjemmeside. Og her skal man så skrive, hvad ens ærinde drejer sig om.

Men man vil også fortsat kunne gå ind på borgerservice på rådhusene i Ringe og Faaborg og booke en tid på skærmen i venteværelset. Man kan bare ikke længere være sikker på, at der så er ledige tider lige om hjørnet.

- Det bliver jo heller ikke sådan, at de, der ikke kan finde ud af at booke tid på hjemmesiden, er helt lost. Hvis der for eksempel er ældre, der har svært ved det, kan de ringe til kommunens omstilling, og så kan de bestille en tid dér, nævner Katrine Bjørkholm.

... eller ved at indtaste dit CPR-nummer på skærmen. Foto: Palle Søby
... eller ved at indtaste dit CPR-nummer på skærmen. Foto: Palle Søby

Husk nu papirerne!

Hun ser endnu en fordel ved det nye system:

- Hvis vi kan se, at det er en sag, hvor borgeren skal have nogle særlige dokumenter med, kan man sagtens forestille sig, at vi på forhånd kontakter borgeren og informerer om det, så folk ikke skal rende spidsrod. Eller hvis vi kan se, at det her er en sag, som vi ikke kan hjælpe med, fordi det skal gå via Udbetaling Danmark, så er det jo fjollet, at folk skal køre fra Korinth herind, hvis vi alligevel ikke kan hjælpe.

På samme måde kan kommunen for eksempel på forhånd minde folk om, at de skal have det gamle pas med, eller at også far skal have skrevet under, hvis en mor kommer alene ind for at få nyt pas til børnene.

Det er her på kommunens hjemmeside, du i fremtiden skal bestille tid hos borgerservice. Foto: Palle Søby
Det er her på kommunens hjemmeside, du i fremtiden skal bestille tid hos borgerservice. Foto: Palle Søby
Katrine Bjørkholm er leder for i alt 18 medarbejdere på borgerservice i Ringe og Faaborg. Ved at indføre obligatorisk pladsbestilling kan der spares en medarbejder på årsbasis, blandt andet fordi borgerservice får lettere ved at planlægge tingene. Foto: Palle Søby
Katrine Bjørkholm er leder for i alt 18 medarbejdere på borgerservice i Ringe og Faaborg. Ved at indføre obligatorisk pladsbestilling kan der spares en medarbejder på årsbasis, blandt andet fordi borgerservice får lettere ved at planlægge tingene. Foto: Palle Søby
Selv om der indføres obligatorisk pladsbestilling fra nytår, har de
Selv om der indføres obligatorisk pladsbestilling fra nytår, har de "spontane" kunder stadig mulighed for at gå direkte ind og booke en tid i forhallen - de kan bare ikke være sikre på, at der er ledige tider den dag. Foto: Palle Søby
Med det nye system får kommunen bedre mulighed for at minde folk om, hvilke papirer de skal huske at have med, når de skal på borgerservice, nævner Katrine Bjørkholm, leder af borgerservice. Foto: Palle Søby
Med det nye system får kommunen bedre mulighed for at minde folk om, hvilke papirer de skal huske at have med, når de skal på borgerservice, nævner Katrine Bjørkholm, leder af borgerservice. Foto: Palle Søby

Borgerservice: Slut med at sidde og vente i tre kvarter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce