Blue Star Line har vind i sejlene

Blue Star Line fik et forrygende 2014-regnskab og blev årets virksomhed i Faaborg-Midtfyn. Nu lægger direktør Tom Hald billet ind på statens olebekæmpelse.
Foto: Peter Leth-Larsen

Blue Star Line har vind i sejlene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommunens mest fremgangsrige selskab, rederiet Blue Star Line, begyndte tilbage i 2004 at tilbyde staten et skib til oliebekæmpelse.

Dengang bestod flåden af ét enkelt skib, og direktør Tom Hald var den eneste ansatte i selskabet, der havde et ydmygt kontor på Faaborg Havn.

Det lykkedes ikke dengang at få en kontrakt med staten, men nu - 10 år efter - satser Tom Hald og Blue Star Line på at overtage hele det danske beredskab, når det gælder oliebekæmpelse.

Kontrakten, der er i udbud, er 20-årig og har en værdi på fire-fem milliarder kroner.

- Vi er et af fire selskaber, der er prækvalificerede til opgaven, og nu må vi se, hvordan det går, fortæller Tom Hald.

Der er hverken sat deadline på, hvornår udbuddet skal afgøres, og hvornår kontrakten skal gælde fra.

- Men et bud kunne være, at det bliver fra 2017, siger Tom Hald.

Der er sket meget på de 10 år.

Blue Star Line har fået et stort hovedkvarter på Markedspladsen i Faaborg, og flåden er siden vokset til ni skibe. Selskabet er netop kåret til årets virksomhed i Faaborg-Midtfyn Kommune blandt andet på baggrund af et formidabelt 2014-regnskab.

Selskabets overskud blev sidste regnskabsår på næsten 31 millioner kroner, og antallet af ansatte voksede til 150.

Regnskabet sikrede også Tom Hald - for fjerde gang - en udnævnelse som gazelle-virksomhed.

Ingen forkromede planer

Når man spørger direktøren, hvilke planer han har for Blue Star Line for fremtiden, bliver han lidt fjern i blikket.

- I bestyrelsen forsøgte vi for nogle år siden at sætte os sammen på Hvedholm Slot for at lave en strategiplan. Det lykkedes at lave en plan, men den holdt ikke, fortæller han.

Så i dag er der ikke en forkromet fem-års-plan for Blue Star Line. Der er ikke engang en plan på et års sigt.

- Man kan sige, at vi ikke spiller efter noder. Vi spiller efter gehør. Markedet, vi er på, bevæger sig hele tiden. Det er nærmest umuligt at planlægge mange år ud i fremtiden, når man har med rederivirksomhed at gøre, siger Tom Hald.

I øjeblikket er bunden gået helt ud af den del af offshore-industrien, der beskæftiger sig med olie- og gasudvinding.

Prisen på råolie er under 50 dollars per tønde, og det lægger en voldsom dæmper på lysten til at lede efter og udvikle nye oliefelter.

- Det betyder, at en masse af de skibe, der normalt servicerer olieplatforme, enten ligger i havn eller forsøges chartret til andre opgaver. Så vi bliver presset på priserne i vindmøllebranchen, som er der, hvor der blandt andet sker noget i øjeblikket, fortæller Tom Hald.

Situationen gør også, at der er billige skibe til salg i øjeblikket, og det er noget, Blue Star Line flere gange har haft held til at udnytte.

- Men vi køber jo ikke nye skibe, hvis vi ikke har noget at bruge dem til. Men vi har likviditeten til at kunne slå til, hvis mulighederne er der, fortæller Tom Hald.

Blue Star Line har vind i sejlene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce