Benhård opgave til midtfynske unge: Løs EU's flygtningekrise

Der bliver diskuteret stor politik blandt 3.g'erne på Midtfyns Gymnasium, der i dag laver rollespil som ministre i EU-ParlamentetFoto: Victor Juul Grønbæk

Benhård opgave til midtfynske unge: Løs EU's flygtningekrise

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tirsdag besøgte Europabevægelsen 3.g'erne på Midtfyns Gymnasium - og eleverne fik europæisk storpolitik at føle, da de blev bedt om at få løst flygtningekrisen.

Ringe: - Hvad er jeres løsningsforslag så, Polen, nu hvor I ikke gider tage imod flygtninge?

Klokken er lidt over ni på Midtfyns Gymnasium. I dag er tirsdagens traditionelle undervisning taget ud af 3.g'ernes skema til fordel for en hel dag i EU's tegn.

Forud for næste års Europa-Parlamentsvalg i maj, har Europabevægelsen rejst landet rundt for at oplyse de unge mennesker om den demokratiske proces i Europa-Parlamentet og klæde dem bedre på til at kunne stemme til forårets valg. I dag er de nået til Midtfyn.

Eleverne skal i dagens anledning lave et såkaldt dilemmaspil, hvor de i par af to påtager sig rollen som minister i et givent land og derfra så diskuterer flygtningekrisen ud fra forskellige landes egne holdepunkter.

Først er eleverne ikke helt sikre, når de skal fremsige de enkelte landes holdninger, men ligesom spillet skrider frem, går det nemmere:

- Mand jer lige op, Østeuropa, lyder det fra Spaniens repræsentant, og engagementet glæder projektmedarbejderen fra Europabevægelsen, Sebastian Lillelund:

- Udgangspunktet med dagens rollespil er at give eleverne en indsigt i, hvad der egentlig foregår i Bruxelles. De lærer om landenes forskelligheder og om, hvor svært det kan være at blive enige på så højt plan, fortæller Sebastian Lillelund.

Også for elverne selv er dagens emne vigtigt. Rasmus Baadegaard fra 3.A, der i dag tager rollen som Holland, finder hurtigt ud af, hvor meget EU egentlig har at sige:

- Jeg var ikke rigtig klar over, hvor meget beslutningerne helt nede i Bruxelles egentlig fylder heroppe hos os I Danmark. Jeg får helt sikkert reflekteret disse problemstillinger mere nu, siger Rasmus Baadegaard.

Spørger man de unge mennesker, om de føler sig bedre klædt på til forårets afstemning, svarer Karen Lund fra 3.B.:

- Nu drejer det sig jo kun om én problemstilling, men jeg føler, at jeg har fået en større forståelse for processen, og hvor svært det kan være at finde en løsning.

Rollespillet ender med, at et overvejende flertal beslutter, at EU-landene skal fordele flygtningebyrden - og at brud på aftalen medfører økonomiske sanktioner.

Udgangspunktet med dagens rollespil er at give eleverne en indsigt i, hvad der egentlig foregår I Bruxelles. De lærer om landenes forskelligheder og om, hvor svært det kan være at blive enige på så højt plan.
Sebastian Lillelund, projektmedarbejder i Europabevægelsen.
Ud fra sedler som denne skal eleverne diskutere deres tildelte lands holdninger til netop flygtningekrisen. Foto: Victor Juul Grønbæk
Ud fra sedler som denne skal eleverne diskutere deres tildelte lands holdninger til netop flygtningekrisen. Foto: Victor Juul Grønbæk

Benhård opgave til midtfynske unge: Løs EU's flygtningekrise

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce