Log ind

Batterier kan spare Ø-færgen for op til 300.000 kr årligt

  • Batterier kan spare Ø-færgen for op til 300.000 kr årligt
    Både miljøet og økonomien kan blive sundere af, at ø-færgen får batteriet.. Foto: Louise Koustrup
  • Batterier kan spare Ø-færgen for op til 300.000 kr årligt
    Både miljøet og økonomien kan blive sundere af, at ø-færgen får batteriet.. Foto: Louise Koustrup

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Kommunen vil have undersøgt mulighederne for at bygge Faaborg III om til en hybridfærge

Faaborg: Udsigten til at spare op til 300.000 kr. om året på brændstofregningen får nu kommunen til at undersøge, hvad det vil koste at bygge den dieseldrevne Faaborg III om til en hybridfærge, der kan lagre overskydende motorenergi på batterier.  

Faaborg III er ellers kun fem år gammel, men meget tyder på, at det allerede nu vil give mening af opgradere teknologien.

Færge Sekretariatet, en organisation af kommunale Ø-færger, har lavet en rapport, der påviser store gevinster ved at bygge om til hybrid drift. Ud over en reduktion i brændstofudgifterne på 200-300.000 kr. årligt, vil CO2-udslippet blive op til en tredjedel mindre. Formentlig vil der også være penge af spare på færgens motorer på den lange bane.

I dag er der fire motorer på Faaborg III. Ved hybrid drift vil der kun være behov for to. Ifølge sagens papirer, så har moderne, hurtiggående motorer en begrænset levetid, og det skønnes, det vil være nødvendigt at udskifte eller renovere Faaborgs IIIs motorer allerede i 2019. Udgiften til renovering af de fire motorer bliver cirka 1,3 mio. kroner. Skal de skiftes koster det omkring en halv mio kroner pr. styk.

Hans Jørgensen (S) er gudfar til færgen, da han var borgmester ved dåben i 2012, men hvorfor blev der ikke tænkt i en hybrid løsning, allerede da Søby Værft byggede Faaborg III.

- Specifikationerne blev allerede aftalt før min borgmestertid, og da vi skulle indsætte den, handlede det mest om at få færgen gjort klar i en fart, for Faaborg II var godt og vel udtjent. Jeg erindrer ikke, at vi havde drøftelser om alternativer til dieseldrevne motorer på det tidspunkt. Jeg har faktisk ikke nogen viden om, hvorvidt teknologien var så udviklet, at overvejelserne havde været relevante, siger han.

Da kommunalbestyrelsen mandag besluttede at få undersøgt nærmere, hvad det vil koste at lægge om til hybrid drift, foreslog både Jakob Holm (SF) og Mads Holdgaard (Alt) straks af finde ud af, om man ikke ligeså godt kan lægge om til ren eldrift med det samme, mens Venstres Kristian Nielsen udtrykte skuffelse over, først nu at få at vide, at dieselmotorerne måske allerede skal skiftes i 2019.

  • JO -

    Af:

    Områderedaktør for Faaborg-Midtfyn med base i Faaborg. Har arbejdet med journalistik siden midten af 80'erne. Kom til Faaborg i 2006.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere