Autoopretter i Ringe: Autoopretteren er blevet en videnskabsmand

Karsten Højrup har stor eraring med at håndtere bildelene. - Du skal have det i fingrene, og hvis du ikke ved lige nøjagtigt, hvor du skal skille delene ad, så er det næsten umuligt at komme til, siger han. Foto: Kurt Rasmussen

Autoopretter i Ringe: Autoopretteren er blevet en videnskabsmand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En bule i bilen er ikke længere noget, der bare bliver ordnet på et værksted. Det kræver specialviden og kendskab til kringlede forskrifter, og det kender autoopretter Karsten Højrup en hel del til.

Ringe: - Der er sket en masse, siden jeg rodede med de gamle, tunge biler, siger Karsten Højrup og nævner Volvo Amazon 144 og Renault 16 som nogle af de klassiske biler med masser af gods i karrosseriet.

- I dag bruger bilfabrikanterne tyndere men stærkere metaller, og så en masse plastic, siger han og fortæller, at bilfabrikanterne leverer en masse forskrifter, der skal følges minutiøst, hvis forsikringsselskaberne skal godkende en reparation.

- Nogle gange står vi med en masse dokumenter på værkstedet for at læse, hvor vi må skære eller svejse, og nogle bilmærker har regler om, at der slet ikke må svejses, men at der skal limes og nittes, så det er blevet en hel videnskab at ordne en bilskade, siger Karsten Højrup.

Men den 55-årige autoopretter er ikke utilfreds med sit job.

Nogle gange står vi med en masse dokumenter på værkstedet for at læse, hvor vi må skære eller svejse, og nogle bilmærker har regler om, at der slet ikke må svejses, men at der skal limes og nittes, så det er blevet en hel videnskab at ordne en bilskade
Karsten Højrup.

Et fag i udvikling

Som ung havde han egentlig planer om at uddanne sig til mekaniker, man da han blev tilbudt en læreplads som autoopretter, sprang han til, og det har han ikke fortrudt, og siden 1. september har han haft sit eget autoopretterfirma på Lillemarksvej uden for Ringe.

- Det er jo spændende, og der sker hele tiden noget nyt inden for faget, siger han og viser, hvordan en nyere varevogn ser ud, når fronten er pillet af.

- Det er jo plastic det meste, men de bærende dele er af et meget stærkt materiale, der kan tage fra, hvis der sker en ulykke, forklarer han, og viser sit svejseanlæg frem.

- I dag svejser vi mest med elektricitet, for pladerne er så tynde, at de ikke kan tåle den varme, som et gammeldags svejseapparat udvikler, og de skrappe regler fra bilfabrikanterne skyldes, at de ikke vil have, at deres biler ser skramlede ud, fortæller Karsten Højrup, der efter den fireårige uddannelse til autoopretter har taget flere specielle kurser for at følge med udviklingen.

Elektrisk fremtid

Især på elbilfronten er der meget nyt at skulle forholde sig til.

Elbilerne har en spænding på 450 volt, som er dobbelt så meget som den strøm, vi kender fra vores hjem, så dér kan det være forbundet med livsfare at lave en fejl, siger han.

En anden nyudvikling, der kan have betydning for Karsten Højrups profession er også eldrevet.

- Flere og flere biler er forsynet med sensorer, så du undgår skader, så på et tidspunkt bliver det vel umuligt at køre galt, og så er der ikke længere brug for autooprettere, siger han med en lille tilføjelse.

- Men der går nok noget tid, før det sker.

Autoopretter i Ringe: Autoopretteren er blevet en videnskabsmand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce