Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Alsbro: Vi har støtte fra sydfynske kommuner, siger borgmester

Jesper Christensen bekymret for, hvad trafikanlægget vil betyde for den sydfynske natur. Foto: Torsten Cilleborg

Alsbro: Vi har støtte fra sydfynske kommuner, siger borgmester

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Broprojekt må ikke kapsles ind om Faaborg-Sønderborg, advarer udviklingsdirektør i Assens. Op mod 200 til borgermøde på Hotel Faaborg Fjord.

Faaborg-Midtfyn: Det er risiko for, at arbejdet for at få en fast forbindelse mellem Fyn og Als kapsler sig ind omkring Faaborg-Midtfyn og Sønderborg, hvis ikke projektets tilhængere sørger for klart at få kommunikeret ud, at det er et projekt for hele regionen.

Det advarede tidligere direktør for Assens' udviklingråd, nu selvstændig konsulent, Inge Dahl om på et borgermøde om broen på Hotel Faaborg Fjord torsdag aften, hvor op mod 200 mødte op.

Inge Dahl, der selv er sekretær i bestyrelsen for Foreningen Als-Fynbroen, understregede, at det er vigtigt, at få italesat, at projektet handler om hele Fyn, og at risikoen er, at de andre fynske kommuner mister interessen, hvis det kun handler om Faaborg og Sønderborg.

Få om regningen

Borgmester Hans Stavnsager er ikke uenig:

- Men den politiske realitet er, at det i øjeblikket er Faaborg-Midtfyn og Sønderborg Kommuner, der finansierer det sekretariat, der over tre år undersøger effekterne af en mulig fast forbindelse. Jeg taler med mine borgmesterkolleger på Fyn, og jeg fornemmer i øjeblikket opbakning fra Svendborg, Langeland og Ærø. Den store udfordring er Odense. Hvis vi presser Odense lige nu, vil de sige nej, fordi Odense aktuelt har andre trafikale prioriteringer. Det handler også om timing, så vi kan indkredse Odense og få dem med, selvfølgelig skal vi også have Region Syddanmark med, sagde borgmesteren.

Stavnsager understregede, at der på ingen må der truffet nogen beslutning om en forbindelse, endsige en brotype, en linjeføring eller en finansiering.

- Vi er ikke kloge nok endnu. Vi har brug for flere data, så vi har fast grund at stå på, fastlog borgmesteren.

Foreningen Als-Fynbroen har omkring 1400 medlemmer, men og det var nu ikke alle deltagerne på borgermødet, som ser lutter fordele i broen. En del er bekymrede for trafikbelastningen og hvad den vil gøre ved områdets natur.

Jesper Christensen, Odensevej, var en af dem:

- For får år siden talte man om Faaborg-området som et moderne, dansk Toscana. Den idyl risikerer vi at ødelægge med trafikale barrierer ned gennem et unikt naturområde, sagde han.

Hans Stavnsager erkendte, at den bekymring hører til de spørgsmål, der endnu ikke er givet svar på.

- Lad os da være åbne om, at det ikke er uden udfordringer at etablere en vejforbindelse til broen, sagde han.

Rute 43 skal opgraderes

Borgmesteren mener selv, at den realistiske løsning vil være udvidelse af en 2 plus 1 vej ad rute 43, hovedvejen til Odense, som han under alle omstændigheder finder nødvendigt at opgradere for at sikre mobilitet mellem Faaborg og arbejdspladserne mod nord.

Broforeningen foretrækker ideelt set en motorvejsløsning, fordi den vil kunne lede mest trafik over den måske kommende bro. Hvis den bliver en gratis motorvej, vil den give en trafik på 33.400 biler i døgnet, viser trafikanalyser, fortalte formand Mogens K. Nielsen, der dog anser en motortrafikvej og en betaling på 60 kr. i broafgift som mere realistisk. Det vil, ifølge analysen, betyde 11.500 biler i døgnet, fortalte han.

Mødedeltager Poul Holk Christensen, Svendborg, mente, man bør løbe linen helt ud med en tresporet motorvej og trække både OUH og SDU til Sydfyn.

Alsbro: Vi har støtte fra sydfynske kommuner, siger borgmester

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.