Efter flere års pres fra regeringen og oppositionen er bankernes organisation, Finansrådet, gået i realitetsdrøftelser med Forbrugerrådet om en prisdatabase, der skal gøre det lettere at gennemskue bankernes priser og gebyrer, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Pengeinstitutterne har hidtil afvist at medvirke til at give forbrugerne et søgeværktøj, så de på egen hånd kan finde den billigste og dyreste bank på internettet. Sidste år betalte danskerne over 14 milliarder kroner i gebyrer i banken.

- Vi har besluttet at se på, om det kan lade sig gøre at lave en prisdatabase sammen med bl.a. Forbrugerrådet. Og det har vi nogle drøftelser om. Det er ikke uproblematisk, for bankkunder er ofte helkunder og har ikke kun ét produkt. Derfor må en database være indrettet, så kunderne kan taste deres samlede bankprofil ind, siger Finansrådets formand, Peter Straarup.

Forbrugerrådet har også afgørende krav til en kommende portal:

- Vores intention er, at der bliver lavet en database, som reelt giver noget brugbar information til danskerne om prisen for at være bankkunde. Det har bankerne nemlig sørget for at gøre umuligt at gennemskue de seneste år, siger økonom Morten Westergaard, Forbrugerrådet, til Jyllands-Posten.

Et udvalg med deltagere fra banker og forbrugerorganisationer skal senest 1. september komme med en række anbefalinger til en prisportal.

Udvalgets anbefalinger ventes at danne grundlag for kravene til en søgemaskine. (ritzau)