Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Værftsdirektør går til stålet

John Skov Hansen smed jakken i OCC og forklarede at danske virksomheder med datterselskaber i Østen og Østeuropa kun kan overleve, hvis transportbranchen gør sit aller bedste.
Foto: Nils Mogensen Svalebøg

Værftsdirektør går til stålet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

GLOBALT: Masser af arbejde til fynsk transportbranche, hvis den kan levere kvalitet

Ikke alle danske brancher skal begræde, at danske arbejdspladser i tusindvis flyttes til Kina, Indien og Østeuropa i disse år.

Ifølge den administrerende direktør på Odense Staalskibsværft A/S, John Skov Hansen, levner netop den udvikling store muligheder for transportbranchen.

- Det er transporten, der binder verden sammen. Troværdig transport er altafgørende for, at den globale maskine kører, siger John Skov Hansen.

Igår deltog han i konferencen "Hvor går Verden hen, mens Fyn sover?" på OCC, og værftsdirektøren talte åbenhjertigt om kravene til vognmænd og speditører.

- Vi er ufatteligt dygtige til at bygge skibe på Lindø, men ufatteligt dårlige til at styre transport, siger han.

- På værftet brugte vi 127 millioner kroner på transport i 2002 . Selv om jeg ikke vil afsløre værftets omsætning, så er det et betydeligt beløb, siger John Skov Hansen.

Alene transporten af de mægtige skrogafsnit fra de tre værfter i Estland, Litauen og Tyskland til Lindø på pramme løber op i 55 millioner kroner, mens fragten af de store hovedmotorer fra Korea koster godt 20 millioner kroner om året.

- Fordi det er af vital betydning, at vores transport fungerer optimalt, betaler vi også en skilling for rettidig levering, siger han.

- Vi vil ikke have, at varerne kommer raslende ind gennem portene to dage for tidligt eller to dage for sent, siger John Skov Hansen, som heller ikke holder hånden over sine transportører, bare fordi de er fra Fyn.

- Vi laver kvalitetsmålinger hver måned. Hvis en vognmand tre måneder i træk ikke lever op til vores krav, så ryger han ud, selv om han for eksempel er fra Langeskov. Vi vil ikke have noget lokalt pjatteri, siger direktøren, hvis krav også strækker sig langt ind på vognmændenes og speditørernes domæner.

Skal holde reglerne

- De skal transportere 1. klasses varer fra 1. klasses leverandører, og det skal ske i 1. klasses vogne. Ikke noget med revnede presenninger eller olie hen ad siden, siger John Skov Hansen, som også stiller krav til transportørernes forretningsmetoder.

- Hvis de ikke overholder køre- og hviletidsbestemmelserne, så er der kontant afregning, for de ryger ud, siger John Skov Hansen, som ikke kun kommer med sin opsang til transportbranchen af hensyn til værftets økonomi.

Et fælles anliggende

- En af årsagerne til, at vi stadig eksisterer, er, at vi flyttede noget af vores produktion til udlandet i tide. Nu kan vi koncentrere os om det , vi er gode til, nemlig færdiggørelse og finpudsning, siger han.

- Men af samme årsag bruger vores konkurrenter langt færre penge på transport, end vi gør. Derfor er det vigtigt, hvis vi skal bevare de resterende danske arbejdspladser herhjemme, at transportbranchen er konkurrencedygtig, siger John Skov Hansen.

Værftsdirektør går til stålet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.