Koreanske værfter ramt af kundeflugt
Aktierne i de store sydkoreanske værfter faldt kraftigt i går.

Årsagen er en aflysning af en stor ordre til et af værfterne. Investorerne frygter, at de ellers så fyldte ordrebøger viser sig betydeligt mere tynde i virkeligheden, skriver søfartsavisen Lloyd's List.

Kunde betalte ikke

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, der er verdens tredjestørste værft, førte an i kursfaldet, som det selv udløste.

Værftet meddelte fredag, at det tyske rederi NSB ikke som aftalt afleverede en udbetaling på sin ordre på otte containerskibe. Ordren, der hermed var aflyst, havde en værdi på 2,9 milliarder kroner.

Meddelelsen fik aktien til at falde 12,4 procent.

Kollegaen Hyundai Mipo Dockyard faldt 7,6 procent efter meddelelsen om en aflyst ordre på fire nybygninger til en milliard kroner.

Investorerne frygter, at der kommer flere aflyste ordrer på grund af stigende råvarepriser og svære lånevilkår.

Derfor faldt også verdens største skibsbygger, Hyundai Heavy Industries, og den næststørste, Samsung Heavy Industries.

Travlhed hjalp Lindø

Lindøværftet er i de senere år blevet hjulpet af travlheden og ventetiden hos konkurrenterne. Værftet har simpelthen været det eneste, der kunne levere nye skibe inden alt for lang tid og har derfor fået nogle usædvanlige ordrer.

- Lindøværftet har haft en positiv effekt af, at der har været travlt alle steder og set i det lys, så forsvinder prikken over i'et i Lindøs ordrebog i takt med, at økonomien går tilbage, i form af de nemme skibe, som de formentlig vil få færre ordrer på, siger aktieanalytiker Jacob Pedersen, Sydbank til Business.dk.

Han mener dog, at Lindø-værftet har gode chancer for at klare sig helskindet ud af kreditkrisen, fordi værftet kan producere specialskibe af høj kvalitet.
  • Fyens Stiftstidende