OP:Der er klare tegn på vækst i dansk økonomi. Antallet af jobannoncer er stigende, beskæftigelsen ligeså, og vi forbruger som aldrig før
Tegnene på, at væksten er tilbage i dansk økonomi er markante. Landets virksomheder er i stigende grad på jagt efter nye medarbejdere. Samtidig stiger beskæftigelsen, ledighedskøen bliver kortere, og vi forbruger som aldrig før.

Konklusionen kommer fra chefanalytiker Steen Bocian fra Danske Bank, blandt andet på baggrund af, at antallet af jobannoncer er steget markant gennem den seneste tid.

- Dansk Jobindeks viser, at der bliver opslået flere og flere stillinger på internettet, og det giver en god indikation af, at virksomhederne atter vil ansætte flere medarbejdere og at det opsving, som vi allerede er begyndt at se i beskæftigelsen, vil fortsætte i 2005, siger Steen Bocian til Ritzau.

Tal fra Dansk Jobindex, der dagligt tjekker antallet af nye jobannoncer på internettet, viser, at antallet er steget med 20 procent gennem det seneste år.

Alene i sidste kvartal 2004 blev der lagt knap 47.000 nye jobannoncer på nettet. Det er lig med 70.000 nye stillinger, da en jobannonce i snit svarer til 1,5 stilling.

Samtidig viser tal fra Danmarks Statistik, at beskæftigelsen er stigende, mens ledigheden er på vej nedad.

- Man må konkludere, at regeringens ventede opsving er i gang allerede, alene ved at se på ledigheden. Vi har i dag cirka 11.500 færre ledige, end da ledigheden var højst. Og der er samtidig blevet genereret flere arbejdspladser i dansk økonomi, siger Steen Bocian.

Forbruger mere

Ud over væksten i jobannoncer, stigning i beskæftigelsen og faldet i arbejdsløsheden viser tallene samtidig, at vi forbruger mere og mere.

De seneste nationalregnskabstal viste eksempelvis, at væksten i 2004 steg til to procent, mens tal fra dansk detailhandel viser, at væksten i dansk detailhandel tog til i slutningen af sidste år.

Det seneste konjunkturbarometer fra Dansk Handel & Service viser således, at to ud af tre virksomheder melder om stigende omsætning i sidste kvartal 2004, mens alene 14 procent af virksomhederne har oplevet en tilbagegang.

Dagligvarehandlen er samlet set steget med to procent for hele året, særlig i årets sidste kvartal har forbrugerne haft pengene op af lommerne.