Utilfredse Nordea-kunder: Møgsager forstærker storbanks nedtur

Nordea-navnet kædes af kunderne stadig sammen med Panama Papers, som ikke var nogen god reklame for den store, nordiske bank.

Utilfredse Nordea-kunder: Møgsager forstærker storbanks nedtur

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunderne bliver mere og mere utilfredse med Nordea, som er blandt de allermest upopulære banker herhjemme efter flere dårlige sager på kant med loven. For nogle år siden havde Danske Bank store problemer med kundetilfredsheden, nu er turen kommet til Nordea.

Det er ikke altid en fordel at være en af de store. For nogle år siden havde Danske Bank store problemer med kundetilfredsheden. Det er blevet bedre, nu er turen i stedet kommet til en anden storbank, Nordea. Kunderne vender igen tommelen nedad til Nordea.

Blandt de største banker herhjemme er Nordea på en klar sidsteplads, når det gælder kundetilfredshed. Og det går den forkerte vej, for afstanden til de andre storbanker er kun vokset sidste år.

Det viser en undersøgelse fra Voxmeter på baggrund af 50.000 interview med danske bankkunder. Her klarer Nordea sig langt dårligere end sine rivaler.

- Kunderne oplever problemer med at komme i kontakt med den rette person i banken og med at komme i dialog omkring de ting, de rent faktisk har brug for, fortæller direktør Christian Stjer fra Voxmeter om Nordeas sidsteplads.

Kundernes utilfredshed har fået ekstra brændstof fra storbankens rolle i skandalen om de såkaldte Panama Papers. Her kom det i 2016 frem, at bankens kunder havde fået hjælp til at skjule penge i skattely, og sagen rullede videre i 2017, hvor Nordea også kom under mistanke for at medvirke til hvidvask af penge.

- Der er heldige og mindre heldige tidspunkter, og det her kom på et virkelig dårligt tidspunkt. Kundernes vurdering gik i forvejen drastisk ned, og så kom Panama Papers, som gjorde, at det accelererede, siger Christian Stjer.

Sådan vurderes bankerne
Analyseinstituttet Voxmeter har gennem hele 2017 spurgt omkring 1000 danskere hver uge, hvor tilfredse de er med deres bank. De er blevet spurgt til bankernes rådgivning, produkter, priser og innovation.Svarene er sammenfattet i en pointscore, som højest kan være på 11.000 point. Her er listen med de otte største banker:

* 1. Arbejdernes Landsbank 7539 point* 2. Jyske Bank 6923 point* 3. Spar Nord Bank 6729 point* 4. Lån & Spar Bank 6481 point* 5. Sydbank 6059 point* 6. Nykredit Bank 5934 point* 7. Danske Bank 5873 point* 8. Nordea 4895 point* Voxmeter har målt bankkundernes tilfredshed siden 2008. Arbejdernes Landsbank har indtaget førstepladsen de seneste ni år, mens Danske Bank og Nordea skiftevis har haft sidstepladsen.* Pointscoren - den såkaldte CEM Score - er udviklet af Voxmeter og udtrykker en virksomheds "reelle kundebalance".* Den udregnes dynamisk, så de områder, som kunden synes er vigtigst, vægtes højere i den kundes vurdering.* Undersøgelsen er baseret på 50.334 telefoninterview.Kilde: Voxmeter/ritzau/

Går ikke over af sig selv

For nogle år siden kunne Nordea måske nemmere have klaret sig igennem krisen ved at holde lav profil. Men i dag er danskerne blevet hurtigere til at skifte bank, når de er utilfredse. Derfor bliver banken nødt til at tage særligt hårdt fat, hvis den skal vende skuden.

- Nordea har kun én mulighed, det er at tage fat fra en ende af og tilbyde sine kunder god rådgivning. Der er ingen tvivl om, at de skal ikke bare sætte sig ned og tro, at tiden læger alle sår automatisk, siger bankforsker Lars Krull fra Aalborg Universitet.

Nordea siger selv, at banken er opmærksomme på de utilfredse kunder og tager dem "ekstremt alvorligt".

- Vi er midt i en større forandringsproces og arbejder målrettet for at skabe de bedste betingelser og den bedste bank for vores kunder. Det er det lange seje træk, og vi forventer ikke, at denne udvikling ændrer sig fra den ene dag til den anden. Men vi tror på vores strategi, udtaler Mads Skovlund, der har ansvar for privatkunder i banken. /ritzau/

Utilfredse Nordea-kunder: Møgsager forstærker storbanks nedtur

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce