Ungt Odense-firma får flere penge: Torben Frigaard investerer igen

Brian Jakobsen (forrest) er både med i udviklingen af Servicepos' system og har kontakt til kunder. Rasmus Melbye (til venstre) beskæftiger sig mest med salg og markedsføring, mens hans bror Lasse Melbye (til højre) er koncentreret om at udvikle og programmere. Foto: Servicepos

Ungt Odense-firma får flere penge: Torben Frigaard investerer igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En ny fynsk web-virksomhed har store muligheder for vækst og succes. Det mener den kendte Odense-investor Torben Frigaard, der derfor har skudt penge ind i firmaet.

En lille virksomhed ejet af tre studiekammerater har meget store muligheder for at vokse både herhjemme og i udlandet. Det mener den erfarne it- og robot-investor Torben Frigaard Rasmussen fra Odense.

Han har skudt penge ind i firmaet, der hedder Servicepos, som han også rådgiver i arbejdet med at finde den rigtige strategi.

- Jeg ser et kæmpepotentiale i Servicepos, som jeg sammenligner lidt med E-conomic, der digitaliserede en hel branche, siger Torben Frigaard Rasmussen ifølge en pressemeddelelse.

Succesvirksomheden E-conomic var helt i front med at give virksomheder mulighed for at lave deres regnskab på nettet, og Torben Frigaard Rasmussen tjente over flere omgange store penge på at være direktør og medejer af virksomheden.

Servicepos
Hjemsted: Kochsgade, OdenseHjemmeside: www.servicepos.com

Ejere: Brian Jakobsen, Rasmus Melbye, Lasse Melbye (28 pct. hver) og Torben Frigaard Rasmussen (16 pct.)

Har tidligere fået støtte fra Innovationsfonden og Fonden for Entreprenørskab.

Fordelen ved systemet er meget lave startomkostninger og hurtig ibrugtagning. Priserne begynder ved 279 kroner per måned, med kassesystem og integration til økonomisystemet koster det 500-1000 kroner per måned.

De almindeligste kunder er cykelværksteder, telefonbutikker, guldsmede og urmagere.

De tre iværksættere etablerede oprindeligt virksomheden som cykelportalen Bikematch og fandt derigennem ud af, at mange cykelværksteder manglede et system til at styre reparationerne.
Brian Jakobsen (til venstre) er både med i udviklingen af Servicepos' system og har kontakt til kunder. Rasmus Melbye (i midten) beskæftiger sig mest med salg og markedsføring, mens hans bror Lasse Melbye (til venstre) er koncentreret om at udvikle og programmere. Foto: Servicepos
Brian Jakobsen (til venstre) er både med i udviklingen af Servicepos' system og har kontakt til kunder. Rasmus Melbye (i midten) beskæftiger sig mest med salg og markedsføring, mens hans bror Lasse Melbye (til venstre) er koncentreret om at udvikle og programmere. Foto: Servicepos

Cykelværkstedet på nettet

Sammenligningen med Odense-virksomheden skyldes, at Servicepos også lægger en masse af kundens administrative arbejde på nettet, hvor det er lettere at holde styr på og kan nås fra alle apparater.

Servicepos produkt er en slags sagsstyring, så butikker og håndværkere kan holde styr på for eksempel en kundes reparation. Virksomheden er startet i cykelbranchen og over 100 cykelværksteder bruger det fynske system til at holde styr på reparationer, kunder og betaling. Det samme gør mange guldsmede, urmagere og telebutikker.

- Vi erstatter den lille bog med karbonpapir mellem siderne, som vi alle kender fra butikker og værksteder, siger Brian Jakobsen.

Han har sammen med brødrene Lasse og Rasmus Melbye stiftet virksomheden, og de tre er indtil videre også de eneste fuldtidsansatte. De første skridt tog de i 2014, da de stadig studerede, og deres væsentligste investering har været at arbejde hårdt til meget lav løn. Det har betydet, at Servicepos har givet overskud i både 2016 og 2017, og det samme vil ifølge budgetterne ske i år.

25 millioner inden for rækkevidde

Ifølge en meddelelse fra Erhvervsstyrelsen har Torben Frigaard Rasmussen skudt 720.000 kroner ind i selskabet til gengæld for 16 procent af aktierne - svarende til en samlet værdi af virksomheden på 4,5 millioner kroner. I en pressemeddelelse omtales handlen dog som en millioninvestering. Brian Jakobsen vil ikke sige noget om beløbets størrelse, og det har ikke været muligt at få kontakt til Torben Frigaard Rasmussen.

Servicepos vil nu brede sig til flere brancher og til udlandet, hvor man allerede har kunder. Det kræver mere markedsføring og mere udvikling - blandt andet til integration med flere typer økonomisystemer, så de økonomiske data let kan føres over i virksomhedens bogføring - og det skal de friske penge være med til at skaffe.

Ambitionen er at få 1000 kunder med på systemet i løbet af "en kort årrække" og dermed nå op på en omsætning på 25 millioner kroner. Der findes it-løsninger til de samme opgaver, men det er typisk meget større installationer.

- Vores største konkurrent er kuglepen og papir, siger Brian Jakobsen.

Torben Frigaard Rasmussen er bestyrelsesmedlem i en række virksomheder, blandt andet Fyens Stiftstidende og Jensens Bøfhus, og har tidligere investeret i flere succesrige virksomheder som er blevet solgt med stor fortjeneste til ham og de øvrige aktionærer - blandt andet robotvirksomheden MIR i Odense.

Ungt Odense-firma får flere penge: Torben Frigaard investerer igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce