Umbraco i vild vækst: 450.000 websites er bygget på fynsk kode

Den fynsk software-virksomhed Umbracos software driver 450.000 websites globalt - og nu har "kode-nørderne" i Odense også fået mere gang i salgsarbejdet, som er blevet mere proaktivt - så nu forventer Umbraco tæt på en fordobling af omsætningen i år i forhold til sidste år. Her sidder stifter og udviklingschef Niels Hartvig, mens drifts- og rekrutteringsansvarlig Kim Sneum Madsen følger med på skærmen i kontoret i Odense. Arkivfoto: Kim Rune

Umbraco i vild vækst: 450.000 websites er bygget på fynsk kode

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De er 30 ansatte i dag - men om tre år skal de være 100. Koden fra Odense-firmaet Umbraco bruges i dag på 450.000 websites over hele kloden og samtidigt har it-virksomheden fået gang i salgsapparatet, så omsætningen peger mod en fordobling i år.

Deres kode udgør rygradden på 450.000 websites i 200 lande verden over, men faktisk er der kun 30 medarbejdere hos it-firmaet Umbraco på kontoret i Odense.

Forventningen er dog, at det tal bliver tredoblet i løbet af de næste tre år, fordi Umbraco har så meget vind i sejlene fra hovedkontoret ved Bazar Fyn, hvor man ikke længere kun er gode til det med kode, men nu også har fået gang i salgsteknikkerne.

Udmeldingen kommer i forbindelse med, at den fynske it-komet fortæller, at 2017 ser ud til at blive et væsentlig bedre år end 2016, hvor man havde en omsætning på 14,5 millioner kroner.

- Omsætningen ventes at nå minimum 26 millioner kroner, siger Niels Hartvig, stifter og såkaldt Chief Unicorn hos Umbraco.

Det er især Storbritannien, hjemmemarkedet og USA, som trækker firmaet markant frem, siger han.

Den kraftige vækst sker efter, at Umbraco i stigende grad er blevet mere aktive i salgsarbejdet, understreger Kim Sneum Madsen, som har titel af chief friend maker - hvilket med hans ord bl.a. betyder, at han står for drift og maskinrummet.

- Hvor vi tidligere var mindre proaktive og sad og ventede på at vores kunder skulle ringe, så er vi i dag blevet meget mere udadadvendte og opsøgende - og det virker, siger han.

Det betyder, at de webbureauer, som laver websites med Umbracos cms-systemer, og de firmaer og andre individuelle kunder, som selv står for sine websites, i stigende grad køber sig til rådgivning, support og servicering hos Umbraco, fortæller han.

Samtidigt er der et generelt stigende krav til innovation og fleksibilitet, som gør at "levetiden på en digital platform" bliver kortere og kortere.

En hjemmeside er med andre ord ikke længere en statisk ting, men derimod et firmas vindue til verden, som hele tiden ændrer form og indhold i takt med den hastige udvikling og brug af bl.a. sociale medier.

- Og det er også en fordel for os. Med vores løsninger kan du nemlig få en let og fleksibel software, som du selv kan ændre i og påvirke ret hurtigt. For fem år siden solgte vi mange store pakker med all-inclusive, men i dag efterspørger kunderne de fleksible og individuelle løsninger, siger Kim Sneum Madsen.

Løsningen fra Umbraco er en såkaldt Open Source-løsning, som er gratis for kunderne, hvor indtjeningen er skabt på såkaldte certificeringer, salg og support - for nyligt har Umbraco lanceret en cloud-løsning med abonnementsordninger.

- Det er helt nyt, men det vokser med to-cifrede procentsatser, men det er stadig kun en mindre del af vores forretning, siger Kim Sneum Madsen, som understreger at den gratis open sourcebaserede løsninger også fremover er kernen i Umbracos forretning.

- Vores udgangspunkt ligger også i det fællesskab vi bl.a. har med de 200 udviklere som sidder rundt omkring i verden og gratis udvikler på vores systemer, det er meget vigtigt, at vi husker dem og det fællesskab, vi har med dem, siger han.

Rekruttering er en udfordring

Umbracos softwareløsninger spreder sig hurtigt især i Storbritanien, USA og på hjemmemarkedet, så der er som nævnt også brug for nye medarbejdere - i øjeblikket ansætter firmaet en mand eller dame om måneden - og det ser ikke ud til at blive mindre den kommende tid.

Det største problem er at skaffe kvalificerede kandidater, siger Kim Sneum Madsen, som også har ansvar for rekruttering.

Han forventer, at der om tre år arbejder 100 mand i virksomheden, hvilket stiller krav til rekrutteringen, som Umbraco forsøger at løse i samarbejde med Erhvervsakademiet Lillebælt.

- Vi har et godt samarbejde med EAL og vi gør alt, hvad vi kan for at trække folk til Odense - men det er svært i konkurrencen med København, så det tager lidt længere tid og kræver måske flere ressourcer, end hvis vi boede i hovedstaden. Det løser heller ikke hele udfordringen, derfor gør vi rigtig meget for at rekruttere internationalt, siger han.

Det afspejler sig også i medarbejderstaben, hvor de 30 nuværende medarbejdere kommer fra 13 forskellige lande.

Umbraco i vild vækst: 450.000 websites er bygget på fynsk kode

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce