Uforløst omsætning: Industrivirksomheder sælger mere hvis de er digitale

Industrivirksomheder skal kunne meget mere end drive fabrik. De skal også være tilstede digitalt for at optimere deres salgskanaler. Fynske Exodraft, der er med på billedet her, og fynske Trivision har haft succes med eksport gennem digitale salgskanaler.

Uforløst omsætning: Industrivirksomheder sælger mere hvis de er digitale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mindre end 33 procent af små og mellemstore virksomheder udnytter i dag de digitale muligheder for at gøre deres forretning stærkere. Det er brandærgerligt mener Peter Thomsen, driftsdirektør i Morning Train, da det betyder tabt omsætning. Peter Thomsen og Morning Train har dog sammen med to fynske industrivirksomheder knækket koden til, hvordan industrien med digital marketing tiltrækker kunder fra hele Europa - uden at skulle investere i dyre salgskontorer i hvert land.

Selvom digitalisering har været det førende buzzword i mange år, kæmper små og mellemstore virksomheder stadig med at tage digitaliseringsmuligheder til sig. Faktisk var det kun 33 procent af SMV'erne, som udnyttede de digitale muligheder. Det kunne Erhvervs- og Vækstministeriet skrive i en rapport fra 2016.

I 2018 er billedet ikke meget anderledes fortæller vækstkonsulent Bjarne Sørensen fra Væksthus Syddanmark og henviser til en nylig rapport fra 2018. Selvom virksomhederne i Region Syddanmark er ret godt med i forhold til resten af landet, er der stadig lang vej igen for mange SMV'er.

- Virksomheder inden for handel og industri er nogenlunde lige gode til at være med, men for især industrivirksomheder kniber det med at udnytte de digitale muligheder på afsætnings- og servicesiden, udtaler Bjarne Sørensen.

Sådan er Bjarnes klare oplevelse, når han i sit daglige arbejde rådgiver virksomheder i Syddanmark til at opnå bedre vækst med deres forretning.

- Udover manglende tid er for de fleste virksomheder et begrænset kendskab til de digitale muligheder den største forhindring. Både på hjemmemarkedet og eksportmarkederne vil onlinemetoder i mange tilfælde gøre det muligt at erobre markedsandele uden at skulle sende sælgere ud i verden, fortæller Bjarne Sørensen.

Digitalt bureau oplever det også

Det fynske digitale marketingbureau Morning Train genkender udfordringen, som Væksthus Syddanmark identificerer.

- Udfordringen med ikke at have kendskab til de digitale muligheder for ens forretning er klart en af de største væksthæmmere for mange virksomheder i dag. For at spore ind på bare de digitale marketingsmuligheder, er det et felt, som er eksploderet med muligheder inden for de sidste 5 år, siger Peter Thomsen, driftsdirektør i Morning Train.

I Morning Train har de over de sidste 3 år oplevet, at flere SMV'er er blevet klar til at styrke deres forretning med fokus på digitale salgskanaler som website, Adwords, SEO, Linkedin og Facebook annoncering.

- Jeg oplever, at når SMV'erne går ind i digital marketing, så er det ofte, fordi en marketingafdeling er blevet lidt nysgerrig. Kunne man gøre noget mere effektivt og anderledes? Det er for eksempel de fynske industrivirksomheder Exodraft og Trivision nogle stærke eksempler på, siger han.

Fynske virksomheder har knækket koden

Netop de fynske industrivirksomheder Exodraft A/S og Trivision A/S er eksempler på to virksomheder, som har formået at gøre hele Europa til deres handelsplads med digital marketing. Trivision A/S er en fynsk industrivirksomhed, som laver kvalitetssikring og overvågning af produkter til specielt fødevareindustrien. Årsagen til, at Trivision begyndte med digital marketing var, at de ville skalere deres forretning videre, så den ikke blot blev baseret på netværk og professionelle relationer. På den måde kunne de ekspandere deres forretning udover Danmark.

- Vores potentielle kunder søger generelt rigtig meget information før et køb, så det var afgørende for os, at vi var synlige i den proces, og den foregår altså online i dag. Derfor har vi haft glæde af webbesøgende fra Google via SEO og Adwords, som så er kommet ind på vores hjemmeside, siger forretningsudvikler Klaus Davidsen fra Trivision.

Trivision har været i gang med online marketing i over et år nu og oplever mange seriøse kundehenvendelser fra Tyskland, Østrig og Belgien. Klaus Davidsen overbevist om, at Trivision ikke havde fået disse kundehenvendelser uden denne digitale indsats, da de ikke har noget professionelt netværk i disse lande.

Fynske Exodraft A/S har også haft betydelig succes med deres online marketing aktiviteter. Exodraft leverer røgsugerløsning og industriel varmegenvinding til det meste af verden, og det har især været varmegenvindingsdelen, hvor det er lykkedes Exodraft at få internationale kundehenvendelser på.

- Vi valgte helt tilbage i 2014 at investere i digitale salgskanaler, da det er her, at vi forventer at finde vores fremtidige vækst. Vi bliver simpelthen i stand til at komme i kontakt med internationale kunder, som vi ellers ikke var kommet i kontakt med via traditionelt netværk, siger marketingchef, Morten V. Bech fra Exodraft.

- Udover det er kvaliteten af den type kundehenvendelser, vi får, langt mere seriøse, end hvad vi typisk har oplevet med for eksempel kold kanvas Exodraft forventer, at en væsentlig del af deres fremtidige vækst skal skabes på baggrund af digitale marketingaktiviteter.

Uforløst omsætning: Industrivirksomheder sælger mere hvis de er digitale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce