Sommerhuse er ikke tilstrækkeligt til at lokke udenlandske turister til Danmark
Danmark taber terræn i forhold til vore nabolande og resten af Europa i konkurrencen om udenlandske turister, og Danske Regioner er ikke i tvivl om årsagen.

Carl Holst (V), der er formand for Region Syddanmark og for Danske Regioners udvalg for regional udvikling, betegner det i Morgenavisen Jyllands-Posten som en katastrofe, at turismen i Europa går uden om Danmark.

- Vi taber markedsandele - oven i købet på et voksende marked - fordi vi ikke er dygtige nok til markedsføring og til at finde nye målgrupper. Vi lever stadig højt på at proppe folk ind i sommerhuse, siger han.

En rapport fra Danske Regioner viser, at antallet af overnattende udenlandske turister i perioden 1998-2006 er faldet med 12 procent, men det er steget med godt 20 procent i vore nordiske nabolande og med knap 35 procent i 15 eurolande.

- Danmark har sovet i timen og ikke rigtigt opdaget, at rejsemønstret har ændret sig, og at folk efterspørger andet end en liggestol i klitten, siger Carl Holst.

Samfundsværdier

Jens Hausted, direktør i det regionale udviklingsselskab Midtjysk Turisme, mener, at vi skal blive bedre til at skræddersy tilbuddene til bestemte målgrupper.

På det nationale plan er direktør Dorte Killerich fra Visit Denmark - tidligere Danmarks Turistråd - ikke så pessimistisk.

- Vi kan sælge Danmark på vores samfundsværdier som et begavet, ansvarligt og uhøjtideligt land og på en række turistmagneter, som både rummer natur, kultur og oplevelse, siger hun. (ritzau)

Mere om emnet

Se alle
Turister mangler tilbud

Turister mangler tilbud

Fyn kan, når Varde kan

Turister flygter fra Fyn

Turister flygter fra Fyn