For den danske modebranche er ude godt, men hjemme skidt i øjeblikket. Der er gang i eksporten, men i Danmark går salget lidt langsommere, viser analyse.
Den trængte økonomi får danskerne til at holde igen med nye tøjindkøb i øjeblikket. Alligevel er virksomhederne optimistiske, for dansk mode sælger godt i udlandet, viser den seneste analyse fra brancheorganisationen Dansk Textil & Beklædning.

58 procent af virksomhederne har oplevet vækst i årets første halvår.

- Eksportandelen i tekstilbranchen er på 66 procent og i beklædningsbranchen på 90 procent. Det betyder først og fremmest, at beklædningsbranchen ikke er så konjunkturfølsom i forhold til udviklingen på det danske marked. Internationalt har branchen historisk også altid formået at bevæge sig med strømmen og om nødvendigt søge nye markeder, siger handelsrådgiver Søren Gregers Jensen, Dansk Textil & Beklædning.

En ud af fire virksomheder havde tilbagegang i årets første seks måneder, og det er især det danske marked samt Norge og Sverige, som har haft svært ved at leve op til virksomhedernes egne forventninger.

I dag er Tyskland er det suverænt største marked for eksport af dansk tøj, herefter kommer Sverige, Norge, Holland og Finland. Men eksporttallene er misvisende, fordi de kun dækker varer, der har krydset den danske grænse. Det betyder, at det tøj, der både produceres og sælges i for eksempel Kina eller Østeuropa, slet ikke tæller med.