Bryggeriet Vestfyen har igen haft et dårligt år med fald i overskuddet, der efterhånden er meget beskedent. Salget er dog steget takket være nye kunder i Kina.

Det er en træg proces at få vendt udviklingen på Bryggeriet Vestfyen i Assens. Ligesom sidste år viser regnskabet et fald i resultatet, og overskuddet er nu nede på et meget beskedent niveau. Det viser virksomhedens årsregnskab, der netop er offentliggjort.

Overskuddet før skat endte på 1,7 millioner kroner. Bortset fra regnskabsåret 2012/13 er tallet det laveste siden underskuddet i 2007/08. Det er andet år i træk, at resultatet er blevet mindre.

A/S Bryggeriet Vestfyen

Hjemsted: AssensCVR-nummer: 37 11 83 11

Direktion: Poul Mark

Bestyrelse: Poul Martin Kolind Bertelsen (formand), Thomas Augustinus (næstformand), Hans Ole Hansen, Steen Jespersen samt Brian Skov Jakobsen, Christine Tiegel og Anne Jensen-Gaard (medarbejdervalgte)

Ejere: Bryggeriet Vestfyens Fond (25-33 procent), familien Augustinus (25-33 procent) samt mange små, lokale aktionærer.

Regnskabstal 2016/17:

Omsætning: 194 millioner kroner (2015/16: 188)

Bruttoresultat: 35 millioner kroner (2015/16: 35)

Driftsresultat: 3,2 millioner kroner (2015/16: 4,3)

Resultat før skat: 1,8 millioner kroner (2015/16: 2,1)

Resultat efter skat: 1,3 millioner kroner (2015/16: 1,6)

Egenkapital: 90,5 millioner kroner (2015/16: 89,2)

Antal ansatte: 99 (2015/16: 95)

- Isoleret set er resultatet beskedent og kan ikke i sig selv betegnes som tilfredsstillende, udtaler administrerendedirektør Poul Mark i en pressemeddelelse.

I det seneste år har bryggeriet ellers ofte været positivt omtalt i medierne, især fordi det er lykkedes at sælge noget af firmaets øl til kunder i Kina. Det kan også ses i regnskabet, hvor det samlede salg er steget med lidt over tre procent, selv om den våde sommer har lagt en dæmper på ølsalget i Danmark.

- Resultatet var forventet tidligere, men vi må i dag konstatere, at processen tager længere tid end først antaget, konstaterer ledelsen i regnskabet.

Forsøget på at styrke eksporten har kostet mere end forventet til blandt andet markedsføring, rejser til Kina og opgradering af produktionsudstyr. Samtidig er ordrerne ikke kommet så hurtigt og i så store mængder, som forventet.

Men der er trods alt solgt øl til kineserne, og afsætningen af specialøl til Kina har kompenseret for det fald, der har været i salget af traditionel øl i Danmark. I 2014/15 udgjorde almindelig øl 35 procent af salget, sidste år var det tal faldet til 28 procent. Specialøl udgjorde tidligere 20 procent af omsætningen, nu er tallet på 26 procent.

Bryggeriet forventer, at der bliver rettet op på det spinkle resultat i 2017/18.

- Ledelsen forventer således en stigende omsætning og et resultat højere end dette års niveau, hedder det i regnskabet.

Præcis den samme sætning har dog også stået i de foregående års regnskaber - hvor den altså ikke holdt stik.

  • Byline

    Af:

    Jeg er journalist på Fyens Stiftstidende/Fyens.dk og skriver især artikler om det fynske erhvervsliv. Tidligere har jeg arbejdet på Dagbladet Børsen, Månedsmagasinet Penge og Privatøkonomi, Aalborg Stiftstidende og Dagbladet i Roskilde. Jeg er medlem af bestyrelserne for Odense Journalistforening og for KFUM-Spejderne Gråbrødre Gruppe i Odense. Jeg er født i Fredericia men bor nu i Åløkkekvarteret i Odense i et gammelt hus, som jeg ejer sammen med min kone, der er freelancejournalist og især arbejder for Fagbladet 3F. Vi har to voksne børn.