KONTINUITET: Amstrup & Baggesen Entreprise holder på sine betroede folk med aktier
Amstrup & Baggesen Entreprise, det lille, men meget aktive Odense-firma, der blandt andet er storleverandør af nye skræddersyede byggerier til Netto-kæden, søger at holde på sine betroede folk ved at optage dem som aktionærer.

Organisationens tre ledende medarbejdere, administrerende direktør Jørgen Larsen, 56, entreprisechef Ove Jensen, 49, og økonomichef Ib Nørager, 47, har således med erhvervelsen af tre lige store aktieposter fået ejerskab til en fjerdedel af selskabet.

Sigtet er at bevare kontinuiteten samtidig med, at et generationsskifte forberedes i ejerkredsen, der udgøres af familierne Amstrup og Baggesen.

- Ideen er at fastholde firmaet i sin nuværende form efter den lagte kurs, og derfor har ejerne ønsket et knytte lederne nærmere til selskabet gennem en andel af ejerskabet. Mere ligger der ikke i det, og mere er ikke aftalt, siger Jørgen Larsen.

Entreprenørselskabet blev etableret i 1960 af ingeniør og arkitekt Orla Baggesen og nu afdøde ingeniør Mogens Amstrup. Det nuværende koncept er 15 år gammelt, og det er der ingen planer over hovedet om at ændre på.

Virksomheden, der bare har ni ansatte, er i dag et projektskabende totalentreprenørfirma, der bygger for både private, offentlige og institutionelle investorer.

Byggeopgaverne løses enten i hoved- eller totalentreprise. Blandt andet har firmaet opført og ombygget mere end 40 Netto-butikker samt flere Føtex-forretninger.

Spotter muligheder

- Som projektskabere bruger vi en hel del tid på at bevæge os rundt i fædrelandet for at spotte grunde eller ejendomme og gode beliggenheder, som vi kan udarbejde projekter på til vores kunder, forklarer Jørgen Larsen.

- Ofte, når man bygger, starter bygherren med at antage en arkitekt og ingeniør, hvorefter projektet sendes i udbud. Dette er en langsommelig og usikker vej, da man først på licitationstidspunktet får overblik over økonomien. Vi deltager dog også gerne i udbudsrunder, når for eksempel en boligforening har en opgave. Men for nogle af vores kunder som for eksempel Dansk Supermarked kender vi ret præcis deres krav - og de kender os. I mange tilfælde kan vi da meget hurtigt tage initiativ og bevæge os fra projekt til kontraktunderskrivelse, hvorefter vi rykker ind med de faste håndværkerforbindelser, vi anvender som underentreprenører.

Ifølge Amstrup & Baggesen-chefen er selskabet i stand til at levere en nøglefærdig Netto-butik på bare 12 uger fra den dag, Dansk Supermarked har godkendt et projekt.

- Vi er en lille, meget flad og uformel organisation, hvor ingen bruger tid på at gå rundt og fortælle, hvem der er chef, men hvor alle knokler, når det brænder på. Det er også nødvendigt med en kundegruppe, der forlanger rettidig omhu.

- Til gengæld så er tid, pris og kvalitet ikke til diskussion med vore kundegruppe. Vilkårene er ens fra gang til gang, siger Jørgen Larsen.

- Vi er ikke så mange, vi kan træffe hurtige beslutninger, og det kan den enkelte medarbejder også ude på byggepladserne, hvor vi styrer vore aktiviteter gennem en entreprisechef og tre byggeledere. Det er baggrunden for, at vi ikke har nogen ønsker om at udvikle os til at blive et meget stort firma, men vi vil meget gerne have masser at rive i, siger den administrerende.

Indtjeningen op

Amstrup & Baggesen omsætter i niveau 100 millioner kroner årligt, men i regnskabsåret 2002/03 steg omsætningen dog til 138 millioner kroner, og indtjeningen blev omtrent firdoblet til et resultatet efter skat på 5,4 millioner kroner.

Året var ifølge ledelsen gunstigt påvirket af et sammenfald af afslutning af mange byggeprojekter samtidig.

For 2003/04, hvis regnskab afsluttedes pr. 30. juni, er forventningen et endnu bedre resultat efter en lidt større omsætning end forrige år.
  • fyens.dk