Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Til kamp mod titler

I internetfirmaet engodsag.dk har man droppet de formelle jobtitler og ladet de ansatte selv bestemme, hvad deres titel skal være. Det er Mads Ellegaard i den grønne trøje.
Foto: Engodsag.dk.

Til kamp mod titler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Inflationen i jobtitler har nået et niveau, hvor Verdensbanken for længst ville have grebet ind, hvis det handlede om økonomi. Kombineret med tidens omsiggribende angloficering er titlerne efterhånden på vej ud i det latterlige og rent ud meningsløse. Men nu kommer der modreaktioner fra flere sider

Internetfirmaet engodsag.dk har valgt at droppe alle formelle jobtitler og i stedet lade det være op til den enkelte medarbejder at definere deres egen jobtitel.

Det sker ud fra et ønske om lade medarbejderen tænke over, hvad deres rolle er i firmaet - og ikke mindst, hvad de gerne vil have, at rollen skal være.

- Ved at definere sin egen jobbetegnelse tænker man som medarbejder over, hvilke ansvarsområder man sidder med - og dermed også, hvad ens rolle i firmaet er. Det betyder jo så også, at i en dynamisk virksomhed som engodsag.dk så kan disse ting være under løbende udvikling. Derfor ser vi ikke medarbejdernes jobtitler som en statisk størrelse, men som noget man løbende kan ændre efterhånden som ens ansvar og fokus måtte skifte, fortæller Mads Ellegaard, der kalder sig "Chief of spreading and developing global karma and charity results, aGoodCause.com" (The human previously known as co-founder).

Intetsigende titler

Hvis du nu synes, at Mads Ellegaards titel er for lang og også lidt latterlig, så er det måske, fordi du ikke har tænkt nærmere over, hvilke andre "rigtige" titler, som florerer derude.

Mange af dem er i bedste fald intetsigende og i værste fald direkte misvisende - og ofte ligefrem latterlige.

Tag nu en senior-manager. Det kunne godt være en titel på en type plejepersonale på et engelsk plejehjem. Med lidt god international vilje kunne vedkommende måske også være ansat i Ældre Sagen, men de fleste andre steder giver det ikke særligt meget mening, og alligevel er senior-manager sammen med konsulent og account-manager på kort tid blevet nogle af de mest udbredte jobtitler herhjemme - men hvad pokker betyder de?

Jo, manager er de fleste steder i dag bare et engelsk og lidt fint udtryk for en helt almindelig ansat. En menig.

Smækker man "senior" foran, er man kommet en smule højere op i hierarkiet, men der er stadig langt til chefstolen. Titlen siger intet om, inden for hvilket område personen arbejder og minder derfor på mange måder om "konsulent - eller som det ofte hedder i vore dage "Consultant".

Oprindeligt var der et element af "rådgiver" i begrebet, men på mange arbejdspladser er det for længst glemt, og en konsulent er i dag én, der gør, på samme måde som en bankrådgiver i dag reelt er en, dér sælger - ikke én, der rådgiver. En konsulent kan være både intern eller ekstern, kan være i en stabsfunktion elle ren linjefunktion og i snart sagt hvilket som helst erhverv.

skaber jalousi

Når vi er ved sælgere, så er Account-Manager oftest det, som i gamle dage hed en sælger.

Kommer der et Key, altså "nøgle" foran kunne man måske foranlediges til at tro, at det så betød, at vedkommende havde flere ansatte under sig, altså en slags salgschef, men oftest betyder det bare, at han er hovedansvarlig for en bestemt kunde - ligesom mange sælgere til alle tider har været det.

Hvad han sælger, melder historien derimod intet om.

- Jeg mener, at engodsag.dk har fat i det helt rigtige. Alle burde afskaffe de traditionelle jobtitler. Direktør, sekretær, ingeniør! De siger utrolig lidt om, hvad folk i virkeligheden laver, for titlerne er som regel alt for brede, og den ansatte selv kan heller ikke identificere sig med titlen, mener Alexander Kjerulf, der holder foredrag og workshops om arbejdsglæde i danske virksomheder og også er forfatter til bogen "Happy Hour is 9 to 5"

Den vigtigste årsag til at afskaffe titlerne er dog, at de, uanset at de er intetsigende, rent faktisk betyder noget for mange.

- Jobtitler kan skabe megen jalousi og ødelæggende misundelse på en arbejdsplads. Alene fordi nogle måske pludselig får et "senior" proppet ind foran titlen, selvom andre har været der længere. Pludselig er det noget helt andet end arbejdets indhold, der tæller, vurderer Alexander Kjerulf, der af ovennævnte grunde helst ser, at man enten ingen titler har - eller at medarbejderne, som hos engodsag.dk, selv vælger deres titler.

- Det motiverer meget mere, fordi det får fokus tilbage på selve jobbet. Og dermed også på arbejdsglæden, siger Alexander Kjerulf, der for fire år siden udnævnte sig selv til "Chief Happiness Officer".

- Administrerende direktør siger jo intet om, hvad jeg laver, og jeg har kun fået positiv respons på min selvvalgte titel. Så snart jeg har præsenteret mig, smiler folk, og så er det lettere og sjovere at lære dem noget, siger Alexander Kjerulf, som ikke er bange for, at der skal gå pjat og pjank i selvvalgte titler, eller at der er jobs, som er for alvorlige til at blive omdøbt.

- Nej, titlerne er jo allerede latterlige, så det kan kun blive en forbedring, hvis de også bliver morsomme. Og selvom de måske vil blive længere, så er det mindre vigtigt, hvis de bliver mere dækkende. Jeg vil jo ikke vide, hvad du kalder dig. Jeg vil vide, hvad du laver, siger han og understreger, at titler også har det med at låse folk fast.

- I dag udvikler jobbet sig jo hele tiden, og derfor bliver faste jobtitler hurtigt misvisende, fordi dine opgaver i mellemtiden har ændret sig. Og de traditionelle faste titler inviterer heller ikke til, at du påtager dig andre opgaver end dem, der helt nøjagtigt ligger i din jobtitel. Jeg kan faktisk ikke finde på noget godt at sige om dem, konkluderer Alexander Kjerulf, der også afviser, at de kan give organisatorisk kaos.

Dyre titler

Engodsag.dk frygter heller ikke, at manglen på hierarkiske jobtitler vil skabe kaos i, hvem der sidder med ansvaret for hvad i firmaet.

Og hvem der i sidste ende bestemmer.

- Alt for mange bruger stillingsbetegnelsen til at blive sat i boks. Hos engodsag.dk bliver betegnelserne fra nu af noget personligt, og noget som man stolt kan vise frem - for der skal jo ikke spares på de værdiladede ord. Ved at vi alle definerer vores stillingsbetegnelse, får vi også for alvor en klar sammenhæng mellem os selv som menneske og den del af livet, der bruges med engodsag.dk. Derfor er de nye stillinger med til at understrege vores roller og ansvar frem for at binde os til et hierarki, der ikke er hverdag, fortæller Mads Ellegaard.

For virksomheden er det bestemt heller ikke ligegyldigt med titlerne.

Udover et dårligt arbejdsmiljø på grund af misundelse, kan hovedløs omgang med titler også få økonomiske konsekvenser.

En fin jobtitel er en klassisk måde for en arbejdsgiver at undgå at betale mere i løn, men en oppustet jobtitel i en nystartet virksomhed, der gerne vil tiltrække de rigtige medarbejdere, kan faktisk vise sig at blive en dyr løsning på lidt længere sigt.

For et par år siden foretog virksomheden salary.com, der udvikler Human Relations software (programmer som bruges i personaleafdelingen) en undersøgelse af "over-titling" - et begreb fra engelsk, der handler om overforbruget af fornemme jobtitler hos små og mellemstore virksomheder.

Undersøgelsen, som ganske vist kun dækkede landet med flere Presidents end resten af verden, viste, at små virksomheder nærmest slynger om sig med fornemme titler til medarbejderne, men når virksomheden vokser, koster overforbruget af fine titler dyrt.

Når en virksomhed med en administrerende direktør (eller måske en CEO), en salgsdirektør, en marketingchef - og ganske få medarbejdere - får vokseværk, er det med stor risiko for både lønpres og medarbejderflugt.

Ifølge undersøgelsen, er det således hele 30 procent af de medarbejdere, der mener, de får for lidt i løn, der har en jobtitel, som de slet ikke kan leve op til.

Chief fantasist

Nogle af de nye titler hos engodsag.dk er en "Chef for strategi, velgørende og kreativ tænkning og business development", "Chief of spreading and developing global karma and charity results" og "Hjemmesidemanden for Holland".

Overtegnedes personlige yndlingsstitel tilhørte nu afdøde forfatter Douglas Adams, som var bagmanden bag "The Hitchhikers Guide to The Galaxy" eller på dansk "Håndbog for vakse galakse-blaffere".

Da Adams sent i livet sammen med gode venner stiftede firmaet "The Digital Village" gav han sig selv titel af "Chief Fantasist" - Chef-fantast, og det var både nytænkende, sjovt og dækkende i et firma, som leverede underholdning på internettet og via filmmediet.

I samme ånd vil jeg fremover overveje at kalde mig "Leverandør af overvejende journalistiske historier til skrevne medier" - selvom det nok betyder, at jeg bliver nødt til få købt mig nogle større visitkort.

Til kamp mod titler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.