Det er svært helt at undgå sager om kopivarer, siger direktør. Kurve lå for tæt på tysk design, har domstol fastslået
Tiger-butikkerne er igen blevet dømt for at sælge kopivarer fremstillet i Kina. Direktøren beklager og siger, at virksomheden har lagt sig i selen for at undgå gentagelser.

På en messe i Kina bestilte selskabet bag butikkerne 3804 kurve, og de var en gevaldig succes. I løbet af få dage sidste forår var der udsolgt. Men kurven var en næsten tro kopi af mærkevaren "Carrybag", der er designet af det tyske firma Reisenthel, og som har indbragt flere priser.

Tiger-butikkerne overtrådte både designloven og markedsføringsloven og er af Sø- og Handelsretten blevet dømt til at betale 125.000 kroner til det tyske firma.

- Vi anker ikke dommen, siger direktør Lennart Lajboschitz i Zebra A/S, som driver butikkerne.

- Vi ønsker ikke disse sager, og vi har taget flere forholdsregler for at undgå dem. Vi får erklæringer fra leverandører og tjekker ved den mindste mistanke, siger direktøren.

Det er anden gang i løbet af to år, at Zebra dømmes for at krænke andres design ved at købe kopivarer i Kina. I afgørelsen fra 2006 drejede det sig om godt 17.000 punge, som var en efterligning af Burberrys kendte "check-" mønster, og her lød regningen på 150.000 kroner.

I kurvesagen understreger dommerne, at det er en skærpende omstændighed, at Zebra tidligere på Kanton-messen i Kina har købt varer, som krænkede andres rettigheder.

Senere i år kommer en tredje sag mod Zebra for retten. Den handler om påståede krænkelser vedrørende salg af bl.a. hundeskåle og opvaskebørster. I andre tilfælde er krænkelser blevet ordnet i mindelighed.

- Vi er godt klar over, at det er os, der har ansvaret, men det er et meget svært marked for indkøbere at orientere sig i, siger direktør Lennart Lajboschitz.

Fremover vil Zebra sælge flere varer med eget design.

- Vi kan mærke, at der er kommet større fokus på det, og man skal kun træde et lille skridt ved siden af, før der bliver reageret, siger Zebras chef.

Han henviser til, at også butikskæder som Coop og Dansk Supermarked af og til stævnes for at sælge efterligninger og varer, der kommer for tæt på andres design.

En af de seneste retssager drejer sig om Dansk Supermarkeds import af næsten 10.000 legetøjsbiler, som blev beslaglagt af toldere i Østjylland. Ferrari fik ret i, at bilerne med den karakteristiske røde farve - "Rosso Corsa" - var en tilstræbt efterligning af den verdenskendte fabrikants racerbiler. Markedsføringsloven var overtrådt, fastslår Sø- og Handelsretten, og Dansk Supermarked blev dømt til at betale for destruktionen af legetøjsbilerne, som er i skala 1:8 og 1:6.