Tabte hundreder af millioner på Fyn: Nu køber svenskere kæmpe-virksomheden FTZ

Mekonomens biler var synlige i trafikken, men i 2014 forsvandt de. Arkivfoto: Robert Wengler

Tabte hundreder af millioner på Fyn: Nu køber svenskere kæmpe-virksomheden FTZ

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Svenske Mekonomen har tabt store formuer på at købe, drive og til sidst lukke Odense-virksomheden A. Østergaard. Nu kommer de tilbage til byen og køber en af Fyns største virksomheder, FTZ for tre milliarder kroner. FTZ' direktør er sikker på, at svenskerne har lært af deres første indtog.

Odense-virksomheden FTZ med 1150 ansatte, der er en af Fyns største og mest succesrige virksomheder, bliver i fremtiden en del af den svenske Mekonomen-koncern. FTZ leverer reservedele til de danske bilværksteder og har hidtil været ejet af den tyske reservedelsproducent Hella, der nu trækker sig ud af denne del af branchen. Købet skal først godkendes af myndighederne.

Opkøbet har en meget speciel baggrund, da Mekonomen og FTZ hidtil har været yderst skarpe konkurrenter, og det er i høj grad konkurrencen fra FTZ, der er årsag til, at Mekonomen har tabt hundreder af millioner kroner i Danmark.

Opkøbet er nemlig nummer to for Mekonomen i Odense. I 2002 købte svenskerne den store og velfungerende reservedelskoncern A. Østergaard tæt på Odense Havn. Den fik hurtigt svenskernes eget navn og mere vigtigt, blev hele forretningen og organisationen ændret, så den blev en dansk kopi af den svenske moder.

If you can't beat them, buy them.
Sven Kristensen, administrerende direktør, FTZ.
1150 ansatte i FTZ
FTZ Autodele & Værktøj A/S ligger i Højme i industriområdet ved motorvejen syd om Odense. Tidligere lå virksomheden i Buchwaldsgade midt i Odense.Virksomheden blev grundlagt under navnet Fyns Auto Udstyr (FAU) i 1962.

I 1985 blev den købt af den tyske Hella-koncern, der gerne ville ind på grossistmarkedet for reservedele til reparation af biler.

Efter salget voksede FTZ kraftigt blandt andet gennem et stort antal opkøb af lokale reservedelsforhandlere.

I dag har virksomheden 51 afdelinger i Danmark og på Færøerne. Fra afdelingerne leveres reservedele flere gange om dagen til værksteder.

Antallet af ansatte er 1150. Heraf arbejder cirka 250 på hovedsædet i Odense.

Der er endnu ikke offentliggjort tal for regnskabsåret 2017/18, der sluttede 31. maj. Året før var omsætningen på 2,2 milliarder kroner, mens overskuddet før skat var på 220 millioner kroner. Begge tal satte rekord.

340 danske job forsvandt

Det gik mildest talt ikke godt, og i 2014 efter 12 år i Danmark meddelte Mekonomen, at man lukkede langt den største del af den 80 år gamle danske virksomhed. På det tidspunkt havde man tabt mindst 250 millioner kroner på den danske forretning, og selve lukningen kostede efterfølgende 345 millioner kroner. I alt 340 danske job forsvandt.

Ud over et konstant tab af penge præsterede Mekonomens danske afdeling også et højt forbrug af direktører, i alt seks personer nåede at sidde på topposten i løbet af de 12 år.

En del af årsagen til ulykken var et stærkt svensk ønske om præge den danske virksomhed efter svensk forbillede i modsætning til at lade den tage udgangspunkt i de danske forhold. En anden årsag var, at den store konkurrent FTZ var inde i en rigtig god rytme og nådesløst udnyttede alle de fejl, som svenskerne begik. Netop i disse år voksede FTZ eventyrligt, og det var i høj grad på Mekonomens bekostning.

Køb dem i stedet for at vinde over dem

Med den historie i baghovedet vil det være forståeligt, hvis den nuværende FTZ-direktør Sven Kristensen er nervøs over udsigten til den nye ejer. Men det er han ikke, siger han selv.

- Mekonomen har understreget, at FTZ skal fortsætte helt uændret som en selvstændig virksomhed. Jeg tror, at erfaringen fra tiden med A. Østergaard har tilført Mekonomen noget læring, som man bruger i den nye situation, siger han.

- De ansatte hos os har stor respekt for Mekonomen, som gør det fantastisk i Sverige og Norge. Selv om de måtte give op i Danmark, ringeagter vi bestemt ikke deres evner. Vi kan lære meget af dem, og vi synes, at det er helt OK at få dem som ejere, siger administrerende direktør Sven Kristensen.

- Blandt vores medarbejdere er respekten for Mekonomen nok blandet med en vis stolthed over, at vi var i stand til at konkurrere med dem trods deres dygtighed, siger han.

Handlen kan varsle nye tider, for bag Mekonkomens opkøb står amerikanske LKQ Corporation fra Chicago, som ejer 26,5 procent af aktierne i den svenske børsnoterede koncern. Amerikanerne har i lang tid købt op i den europæiske reservedelsbranche.

Selv om svenskerne er tilbage, bliver det ikke under eget navn - i hvert fald ikke foreløbig. Det er Middelfart-koncernen T. Hansen, der har retten til navnet Mekonomen i Danmark.

Noget bliver dog ændret. FTZ vil i fremtiden indkøbe sine reservedele sammen med Mekonomen, men det er kun en fordel, siger direktøren.

- Uden at forklejne vores nuværende ejer, Hella, så er Mekonomen meget større og stærkere i denne del af branchen. Det kan vi drage fordel af nu, både når det gælder indkøb af produkter og udnyttelse af deres forretningsmæssige erfaringer.

- Alle her er glade for salget - også dem, der har været vant til at konkurrere med svenskerne. De mener, at de har vist dygtighed ved at være i stand til at konkurrere med en så stærk virksomhed Mekonomen. Nogle har sagt, at Mekonomen har fulgt mottoet "If you can't beat them, buy them" (Hvis du ikke kan vinde over dem, så køb dem, red.), siger Sven Kristensen.

Tabte hundreder af millioner på Fyn: Nu køber svenskere kæmpe-virksomheden FTZ

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce