Succes med smykker

Jens R. Møller står i spidsen for den sydfynske smykkevirksomhed Aagaards ekspansion i udlandet. Han har tidligere været direktør for Guldsmedebranchens Leverandørforening, og hans familie ejer også en smykkefabrik på Sjælland.
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Succes med smykker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I al stilhed er den sydfynske smykke-virksomhed Aagaard blevet markedsleder i Danmark. Nu fortsætter væksten i udlandet

Holger Elbro Jensen er en mand af få ord. Det er sandsynligvis årsagen til, at det er gået de fleste næser forbi, at hans virksomhed Aagaard i al stilhed er blevet den absolut største smykkegrossist på det danske marked.

Desuden har den sydfynske virksomhed et stort uopdyrket potentiale i udlandet, og det var det, der gjorde, at kapitalfonden Capidea sidste sommer slog til og købte den.

- Vi så pludselig denne lille perle af en virksomhed med nogle meget engagerede og dygtige medarbejdere. Ledelsen havde ambitioner om udlandet, og vi tror på den og dens planer, siger Nicolai Jungersen, som er partner i Capidea.
Når Holger Elbro Jensen er i Svendborg, har han sin daglige gang på Aagaards kontor, selv om det i dag er Jens R. Møller, der sidder i chefstolen. Holger Elbro Jensen solgte sidste år sit livsværk til en kapitalfond, men ejer stadig 15 procent af aktierne.
Når Holger Elbro Jensen er i Svendborg, har han sin daglige gang på Aagaards kontor, selv om det i dag er Jens R. Møller, der sidder i chefstolen. Holger Elbro Jensen solgte sidste år sit livsværk til en kapitalfond, men ejer stadig 15 procent af aktierne.
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Udnytte potentialet

Holger Elbro Jensen fortæller i et sjældent interview med Fyens Stiftstidende, at han solgte sit livsværk, som han har bygget op gennem 30 år sammen med sin daværende hustru Kirsten Puggaard, fordi han ville se potentialet udnyttet til fulde.

- Vi er ved at ekspandere i Europa, og det kræver en masse markedsføring, så enten skulle vi have noget kapital ind eller geninvestere alt det, vi havde bygget op gennem årene, siger Holger Elbro Jensen, der stadig ejer 15 procent af aktierne i virksomheden og arbejder som aktivt bestyrelsesmedlem.
Aagaards vinterkollektion
Aagaards vinterkollektion
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Tid til andet

Målet er, at Holger Elbro Jensen gradvist skal blive overflødig i virksomheden, der i dag har 150 ansatte, hvoraf de 90 sidder på hovedkontoret i Svendborg.

- Efter 30 år, hvor jeg har været på konstant, har jeg nået en alder, hvor man begynder at tænke på, at der også er andre ting, man skal have tid til, siger den 55-årige entreprenør, der bruger meget tid i Thailand, hvor en stor del af produktionen foregår.

Han er uddannet guldsmed og interesserer sig mest for produktudvikling og kontakten til leverandørerne i Fjernøsten, hvorfor hans chefstol i lange perioder har stået tom i Svendborg. Det var også grunden til, at han for tre et halvt år siden kontaktede Jens Møller, som var direktør for Guldsmedebranchens Leverandørforening.

- Holger ringede og spurgte direkte, om jeg ville være direktør for hans virksomhed, siger Jens R. Møller, som er fortsat som administrerende direktør, selv om der er kommet nye ejere.

Aldrig givet underskud

Han og de tre andre i ledelsesgruppen er blevet medejere i virksomheden, der ventes at vokse til dobbelt størrelse i 2011. Både hvad gælder indtjening og omsætning.

I det seneste regnskab fra sidste efterår blev resultatet godt 8,9 millioner kroner efter skat ud af en omsætning på cirka 150 millioner kroner.

Virksomheden har aldrig givet underskud. Men det har ikke altid været lige let, husker Holger Elbro Jensen.

- Vi har lige haft nogle gode år, men jeg kan også huske perioder, hvor der skulle kæmpes for hver meter, siger han.

I dag udgør eksporten 25-30 procent, men den andel ventes at vokse betydeligt.

Aagaard har netop etableret et salgsselskab i Tyskland og har også sælgere i Norge, Sverige, Østrig og England. Desuden planlægger virksomheden at udvikle nye smykkebrands til eksportmarkederne.

I Danmark er Aagaard mest kendt blandt guldsmedene. Men også det skal der laves om på.

- Vi har tidligere leveret det, som guldsmedene havde brug for, og det vil vi blive ved med. Men derudover vil vi gerne opnå en større grad af branding af Aagaard i samarbejde med detailhandlerne, siger Jens R. Møller.

Succes med smykker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce