Stop for jernbanegods skaber problemer

Railion, det tidligere DSB Gods, er ejet af de tyske statsbaner og står for langt den største del af godstransporten på de danske skinner.
Foto: Polfoto

Stop for jernbanegods skaber problemer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

GODSTRAFIK: Railion dropper den danske godstransport på skinner

Den altdominerende transportør af gods på jernbane stopper sin kørsel for danske kunder. Stoppet vækker vrede hos en af de fynske kunder.

Railion, der tidligere hed DSB Gods, og som er ejet af de tyske statsbaner, står for langt den største del af gods-transporten på de danske skinner.

Men virksomheden mener ikke, at det kan lade sig gøre at gøre driften rentabel. Derfor har den meddelt, at den i fremtiden kun vil fragte gods igennem Danmark - ikke ud til enkeltkunder.

"Uartigt"

I kemivirksomheden Koppers (tidligere Tarconord) i Nyborg er transportchef J.P. Hovendal stærkt utilfreds med Railions handlemåde:

- Det er lidt uartigt, at man giver os fire en halv måneds varsel til at finde på et alternativ, siger han.

- Vi vil meget nødigt have godset fra jernbanen over på lastbiler, så vi går i gang med at finde ud af, om andre selskaber kan overtage arbejdet.

- Rent politisk kan jeg ikke forstå, at det kan være en god løsning at få mange ton gods ekstra ud på landevejene, siger J.P. Hovendal fra Koppers, der hvert år bruger skinnerne til at sende 14.000 ton produkter ud til kunder i bl.a. Finland og Grækenland.

Flytter til konkurrent

På Dalum Papir i Odense blev indkøbschef Eilif Ladegaard også overrasket over et brev fra Railion, men det var en meddelelse om prisstigninger i 2006.

- Derfor har vi lavet aftale med en konkurrent, Dansk Jernbane ApS, der skal transportere vores papir og papirmasse fra nytår, siger Eilif Ladegaard.

Af konkurrencehensyn vil han ikke give for mange detaljer om den nye pris, men "der blev i hvert fald ikke tale om en prisstigning", siger han.

Hver dag ankommer 16-18 jernbanevogne til Dalum med papirmasse fra selskabets fabrik i Næstved, og om eftermiddagen vender vognene tilbage til Sjælland med returpapir, som bliver læsset på i Odense. I alt 140.000 ton transporteres på skinner hvert år til en pris på "et betydeligt millionbeløb".

- Jeg kan da godt forstå, at Railion har måttet lukke for den danske forretning, for deres priser var slet ikke konkurrencedygtige længere, siger Eilif Ladegaard.

Farligt affald til vejene

Kommunekemi i Nyborg, der tager imod farligt affald, har taget konsekvensen af de dårlige tider for jernbanegods og har lagt stort set hele transporten over på lastbiler. Det er sket efter et varsel fra DSB Gods for fem-seks år siden.

- Vi har været godt forberedt, så nu er det ikke et problem for os at godstrafikken stopper, siger logistikchef Søren Vindfeld Nielsen, Kommunekemi.

Omlægningen betyder, at ca. 80.000 ton farligt affald årligt er flyttet fra jernbane til de danske motorveje. Men logistikchefen mener ikke, at det giver sikkerhedsproblemer.

- Der fordele og ulemper ved begge transportformer, og jeg mener ikke, at sikkerheden er blevet dårligere. Man skal tage i betragtning, at der i forvejen årligt køres 17-18 millioner ton farligt gods rundt på de danske veje, siger Søren Vindfeld Nielsen.

Økonomisk er han heller ikke utilfreds med ændringen, da lastbiltransporten har givet virksomheden større fleksibilitet.

Stop for jernbanegods skaber problemer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce